Dossier: Miram el futur

L’any de les presses per fer més línies de transport públic

La seva gratuïtat ha provocat una allau d’usuaris i es dona per fet que se’n farà rècord absolut

Cort ha anunciat que incrementarà les freqüències dels busos.
31/12/2022
2 min
Dossier Miram el futur Desplega
1.
Unes eleccions que poden canviar el rumb de la política balear
2.
Un superany electoral per examinar el xoc a l’Estat
3.
Part dels empresaris volen menys saturació l’any que ve
4.
Un repte gairebé impossible: trobar pis a preu raonable
5.
Què pujarà, què baixarà i de què han d'estar pendents les nostres butxaques el 2023
6.
S'acabarà la guerra a Ucraïna? Cinc claus per interpretar el món del 2023
7.
Cas Cursach, cara B
8.
El desafiament de reduir l’ús del cotxe
9.
El desenllaç del ‘Només sí és sí’ i avenços autonòmics
10.
Nova etapa per a la universitat
11.
L’any de l’Agència de Salut Pública
12.
L’any de les presses per fer més línies de transport públic
13.
Pocs mesos per enllestir els projectes pendents
14.
Del repte audiovisual a l’Acampallengua
15.
Mallorca s’obre al cinema asiàtic

PalmaTot i que els experts en mobilitat es cansaren anys enrere de demanar que no es regalàs el transport públic perquè és important crear l’hàbit de pagar per allò que té valor, l’estat espanyol ha decidit finançar íntegrament durant el 2023 el transport públic a les Balears, ja sigui metro, tren, transport entre municipis o els busos de l’EMT de Palma. Aquesta mesura, amb una aportació de 43 milions d’euros per part del govern central, serà sense cap dubte una de les fites més importants de l’any, que es va assolir gràcies a una esmena als pressupostos generals de l’Estat que va impulsar Coalició Canària, amb la col·laboració d’El Pi, soci d’aquesta formació.

Aquesta gratuïtat, que ja s’ha anat implantant progressivament el 2022, ha provocat una allau d’usuaris i es dona per fet que se’n farà rècord absolut. El mes de setembre, entre metro i tren, ja varen assolir els 30.000 usuaris diferents en un sol dia. Això sí, l’altra cara ha estat la saturació del servei, que en alguns moments del dia, especialment en el cas del tren que gestiona Serveis Ferroviaris de Mallorca, ha recollit dures crítiques per part d’usuaris. Imatges de vagons plens a vessar han omplit les xarxes socials, perquè els ciutadans es mostren cansats que optar pel tren o pel bus suposi haver de patir situacions com anar excessivament estrets o veure passar el bus sense que s’aturi.

Precisament per atendre aquesta necessitat i per posar fi a la recurrent manca d’espai i de transport públic en molts moments i línies, el Govern ha anunciat que el 2023 se n’incrementaran les freqüències, “en el cas del tren, oferint-ne més en hora punta i en el cas del bus, ampliant-les i avançant l’inici dels horaris d’estiu a principis d’abril”. L’ARABalears va publicar el mes d’octubre un reportatge sobre el transport públic en què molts usuaris i experts constataven que, tot i els constants anuncis públics, encara avui dia anar d’una punta a l’altra de les Illes sense el cotxe privat és una odissea, i que els festius o a l’hivern les freqüències es minimitzen.  

L’escepticisme ciutadà en matèria de transport públic és elevada, i en té motius. Llevat de l’increment de freqüències i la millora en el transport per carretera, després de 7 anys de govern de Pacte no s’ha fet ni un sol metre més de transport ferroviari, malgrat els anuncis per part de l’Executiu. Ara ve la pressa i sembla que es vol començar el tren de Llevant, el projecte del tramvia a l’aeroport de Palma i també la primera pedra del brancal del metro cap a Son Espases. Totes són obres que s’han presentat desenes de vegades, mentre l’ús del cotxe privat a les Illes no atura de créixer.

Dossier Miram el futur
Vés a l’ÍNDEX
stats