Infraestructures
Societat 06/06/2024

L'APB insisteix que fer una zona d'oci al port de Palma "és el més important"

El president de l'entitat, Javier Sanz, nega cap desacord amb el govern espanyol, mentre que el director, Toni Ginard, apunta que la reordenació d'usos s'ha aturat per "precaució" i "una millor anàlisi"

3 min
Vaixells de línies regulars en el Port de Palma.

PalmaEl president de l'Autoritat Portuària de les Illes Balears (APB), Javier Sanz, ha assegurat que, pel que fa a la reordenació d'usos que l'entitat vol tirar endavant en el port de Palma, la part que es destinarà a l'oci i l'esbarjo "és la més important". Els responsables de l'APB han convocat una roda de premsa aquest mateix dijous, un dia després que els desacords amb el govern espanyol a la reunió del Consell d'Administració de dimecres hagin aturat l'ampliació i la reordenació d'usos d'aquesta infraestructura que l'APB volia posar en marxa.

Sanz ha anunciat que l'APB ha decidit "liquidar" el pla per remodelar el port de l'any 2020 perquè no s'adapta a les necessitats del sector i ha lamentat que, a hores d'ara, "el port de Palma no té un pla de futur". "Continuarem treballant en el nou model", ha remarcat el president de l'APB qui, a la pregunta sobre les discrepàncies amb l'executiu de Sánchez quant al pla que volia posar en marxa, ha negat cap oposició. "Ens volien besar", ha afirmat sobre aquesta qüestió, a més de remarcar que el consens és absolut.

Ara bé, segons varen confirmar fonts del govern espanyol a l'ARA Balears, l'ampliació del port de Palma que vol impulsar l'APB haurà d'esperar, perquè no disposa del vistiplau de l'executiu de Sánchez. Una de les objeccions principals és que un projecte d'aquesta envergadura, amb l'impacte ambiental que implica, no es pot fer sense un consens públic i social ampli, que, a més dels veïns de Palma, ha d'incloure les entitats ecologistes. Cal recordar que l'APB vol traslladar l'àrea de reparació i manteniment de vaixells al dic de l'Oest i fer del moll Vell una àrea d'oci. Aquest trasllat implica l'ampliació del dic de l'Oest i l'ús d'una enorme quantitat d'àrids, una operació que el govern espanyol no considera factible sense un informe d'impacte ambiental. Per part seva, el director de l'APB, Toni Ginard, no ha negat les discrepàncies quan l'ARA Balears li ha demanat i s'ha limitat a indicar que el nou projecte s'ajorna per "precaució" i per "fer-hi una millor anàlisi". A més, tant Sanz com Ginard han apuntat que l'anterior pla ja permetia "una ampliació del port de 90.000 metres quadrats".

Sanz ha insistit diverses vegades en la importància d'obrir un espai per a l'oci al port de Palma, i considera que aquesta és la via per integrar aquesta infraestructura dins la ciutat. Però, malgrat la importància que atorga a aquesta remodelació, el president de l'APB no ha precisat en què consistiria aquest oci ni quin percentatge de bars i restaurants inclouria. A més de l'àrea d'esbarjo i del trasllat de l'àrea de reparació al dic de l'Oest, el president de l'APB ha parlat d'altres dues línies estratègiques de la remodelació que vol enllestir: simultaniejar el trànsit de línies regulars a tres molls i minvar l'espai per a creuers al moll de Paraires.

Malgrat que els responsables de l'APB consideren que la limitació de creuers es mantindrà, sí que preveuen un augment del nombre de passatgers de línies regulars, i per això les volen dotar de més espai. "Nosaltres som facilitadors d'infraestructures, i tenim una prognosi de creixement de passatgers i mercaderies amb la qual anam alineats", ha assenyalat Ginard.

Els responsables de l'APB han assegurat que l'ampliació del Port es tornarà a tractar en el Consell d'Administració d'aquest organisme el mes que ve. "Treballam en el nou model. Som una persona de consens i aquest és l'objectiu, el màxim consens", ha remarcat Sanz.

stats