Transport
Societat 04/06/2024

El port de Palma es prepara per rebre més passatgers

L'Autoritat Portuària vol augmentar les zones d'oci en aquesta infraestructura

3 min
Imatge d'arxiu de creuers atracats al port de Palma

PalmaLa proposta de reordenació del port de Palma, que el Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de les Illes Balears (APB) tractarà aquest dimecres inclourà noves instal·lacions que permetran l’arribada de més passatgers, segons han assenyalat fonts de l’APB a l’ARA Balears. Les mateixes fonts subratllen que es tracta de passatgers de línies regulars, en part per fer front a l’augment de població de l’illa, i que aquesta remodelació en cap cas implica l’arribada de més creueristes a Ciutat. Ara bé, en 2023 varen arribar a Mallorca un milió de passatgers de línies regulars, amb els pics més forts en temporada alta, segons les dades d’Ibestat: 114.770 varen arribar al juny; 136.408, al juliol; i 176.388, l’agost. Si comparam el primer trimestre de l’any, en 2023 hi va haver 145.071 passatgers de línies regulars, mentre que enguany ja n’han arribat, a Mallorca 168.720 (un 16% més). Només el març hi ha hagut un increment del 27%: s’ha passat de 56.840 arribades de passatgers en 2023 a 72.302 en 2024.

D’altra banda, aquesta proposta també augmenta les zones destinades a activitats d'oci, segons ha apuntat l'APB en un comunicat. El PSIB ha denunciat que, en realitat, l'Autoritat Portuària vol "posar en marxa un macroprojecte que afegirà més pressió i més càrrega a tota aquesta zona". De fet, el comunicat de l'APB assenyala que "una de les alternatives que s'està estudiant és el reforçament de les zones destinades a la ciutat, on es desenvoluparien espais vinculats a la cultura, la formació, l'esbarjo i l'esport", i concreta que es podria crear "una escola municipal d'esports nàutics". L'ARA Balears ha contactat amb l'APB per saber quina magnitud tindrà la zona per a oci, i si implicarà que s'obrin més bars, restaurants i locals d'oci, però fonts de l'Autoritat Portuària s'han negat a donar resposta a la petició d'aquest diari.

A més, la reordenació d'usos del port de Palma implicarà un augment de la superfície del dic de l'Oest, que es destinaria a la reparació i el manteniment de les embarcacions. D'aquesta manera, les drassanes deixaran d'estar en el moll Vell i es traslladaran a Sant Carles. L'APB ha explicat que l'espai per al trànsit regular de mercaderies es mantindrà "pràcticament igual" i que també es planteja "desenvolupar una zona nova destinada a la nàutica recreativa", és a dir, als iots, encara que aquest organisme assegura que "se'n descarta l'ús per a megaiots". Segons ha explicat Negueruela, l'ampliació del dic de l'Oest necessitarà una gran quantitat d'àrids –material de construcció que sol estar format per arena, grava o roques fragmentades– per poder dur-se a terme.

El portaveu socialista ha denunciat que aquest projecte pretén que "el moll Vell torni a ser per a restauració i oci, tal com varen voler en el seu moment Bauzá, Matas i Rodríguez". "Això suposaria un gran centre de luxe i més contaminació, quan el projecte actual era precisament el contrari, perquè convisquessin millor la nàutica de tota la vida amb un ús sostenible", ha continuat Negueruela. De fet, un dels punts que haurà de tractar el Consell d'Administraciò serà tirar enrere els plantejaments anteriors a la nova reordenació.

La Plataforma contra els Megacreuers demana al batle de Palma que rebutgi el projecte

Per la seva part, la Plataforma contra els Megacreuers ha rebutjat l'ampliació del port de Palma que pretén tirar endavant l'APB i ha exigit al batle Jaime Martínez que rebutgi el projecte, "per coherència" amb les propostes per limitar el turisme que va fer la setmana passada. Segons l'entitat, aquesta ampliació tindrà "conseqüències negatives" per a la ciutat i els residents, perquè l'augment de l'activitat portuària implica un increment de la contaminació.

La Plataforma també ha criticat que aquest projecte no s'hagi consultat de manera adequada amb els residents, un fet que minva la participació ciutadana en decisions importants. Per això, l'entitat reclama que la gestió portuària "tingui en compte les necessitats i els desitjos de la comunitat local".

stats