Recuperats els cossos de cinc dels sis desapareguts en el naufragi del superiot a Sicília
Les autoritats italianes creuen que els dos primers cossos identificats són els de l'empresari britànic Mike Lynch i la seva filla Hanna
LondresDes de primera hora de la tarda d'aquest dimecres s'han recuperat els cossos de cinc dels sis desapareguts en l'enfonsament del superiot Bayesian, que va naufragar la matinada de dilluns, quan va ser engolit per un tornado mentre estava ancorat a 700 metres de la costa de la localitat de Porticello, en aigües de la província de Palerm, la capital de l'illa de Sicília. A falta de confirmació oficial, les autoritats italianes creuen que els dos primers cossos identificats són els de l'empresari britànic Mike Lynch, de 59 anys, i el de la seva filla Hanna, de 18. Les tasques de recuperació de l'altre cadàver encara per localitzar continuen.
De les 22 persones a bord en el moment de la tempesta, hi havia desaparegudes sis persones. Si es confirma que les dues primeres despulles recuperades pertanyen al propietari de l'embarcació, el magnat britànic de la tecnologia Mike Lynch, de 59 anys, i la seva filla Hanna, de 18, quedaria per aclarir a qui pertanyen els altres tres cossos també rescatats aquest dimecres: poden ser el del president de Morgan Stanley International, Jonathan Bloomer; el de la seva dona Judy; el de la dissenyadora de joies Neda Morvillo, o el del seu marit, Chris Morvillo, que era també un dels advocats de Lynch.
En total, quinze persones més van ser rescatades amb vida en els minuts posteriors a la tragèdia, i dilluns mateix ja es va poder recuperar el cos d'una altra persona, Recaldo Thomas, el xef del vaixell. La nau és a 49 metres de profunditat, intacta, i l'accés a l'interior és molt difícil a causa de la gran quantitat de mobiliari que flota entre els diferents compartiments.
En paral·lel a les tasques de recuperació dels cadàvers, la investigació de la tragèdia ha avançat en les últimes 48 hores. D'acord amb informacions de la premsa local, aquest dimarts el capità del Bayesian, James Catfield, de 51 anys, "va ser interrogat durant més de dues hores" per la Fiscalia de Termini Imerese. Una de les preguntes clau que la investigació haurà de respondre és si l'actuació de la tripulació va ser la correcta davant dels reiterats avisos de tempesta que el servei meteorològic italià va emetre hores abans de la tragèdia. En aquest sentit, un dels aspectes rellevants és saber si les escotilles que presumptament s'haurien deixat obertes van afavorir que el superiot de Mike Lynch s'enfonsés. D'acord amb altres informacions de la premsa italiana, el capità del vaixell "no va veure venir" els problemes, tot i els avisos de mal temps a la zona.
Suposadament, quan la mànega d'aigua del tornado va impactar el pal del iot, de 72 metres d'alçada, el va trencar i va provocar que l'embarcació bolqués immediatament. D'acord amb algunes crítiques recollides per mitjans italians, la tripulació del Bayesian hauria d'haver despertat els hostes i haver-los proveït d'armilles salvavides durant la tempesta. Luca Mercalli, un dels principals experts en clima del país i president de la Societat Meteorològica Italiana, ha assegurat que el capità hauria d'haver prestat més atenció als avisos meteorològics i hauria d'haver preparat el passatge per a qualsevol eventualitat. Mercalli diu que, tot i que la mànega d'aigua que va impactar contra el vaixell no era previsible, la tripulació hauria d'haver estat més vigilant. "No sé si hi havia algú a bord consultant el radar. Si hagués estat a bord, al primer senyal d'una tempesta hauria despertat tots els ocupants i hauria estat preparat i alerta amb armilles salvavides fins que s'hagués acabat el temporal".
D'altra banda, l'operació de rescat dels desapareguts, que presumiblement continuen a les cabines de les restes del naufragi, es veu entorpida per la manca de llum a l'interior del iot i per la gran quantitat d'objectes que impedeixen el pas entre els passadissos. De moment, fins aquest dimarts a la tarda, els bussejadors només han pogut inspeccionar la coberta del pont del Bayesian, tot i que el portaveu dels bombers, Luca Cari, ha assegurat que els especialistes ja han entrat al saló amb una escala i estan intentant trobar la millor manera d'avançar amb seguretat. “Hem localitzat una finestra de vidre per la qual podríem entrar, però està tancada per dins i té tres centímetres de gruix, així que l'hem d'aconseguir retirar per poder avançar més”, ha dit. Els treballadors de l'equip de rescat estan utilitzant també un vehicle submarí operat a distància per ajudar-se en l'operació.
Una de les paradoxes de la situació és que la recerca és "molt complicada" perquè el iot està intacte. Marco Tilotta, un bomber bussejador de Palerm, ha declarat a Il Messaggero que "semblava un escenari com el del Costa Concordia [el creuer que va naufragar a l'illa de Giglio el desembre del 2011], a escala més petita". "Malauradament, són cerques molt complicades", ha afegit. Entre altres raons, també, perquè a la profunditat a la qual hi ha el iot naufragat els bussejadors només poden aguantar 10 minuts, a banda dels 2 minuts que necessiten per baixar i tornar a pujar a la superfície.
Lynch, de 59 anys, conegut com el Bill Gates del Regne Unit, és el fundador d'Autonomy Corporation. L'emprenedor va ser distingit amb l'Orde de l'Imperi Britànic pels serveis prestats a les empreses el 2006, i el 2011 va ser nomenat membre del consell de ciència i tecnologia pel llavors primer ministre britànic, David Cameron. Però Lynch no només acumula reconeixements. Al març es va enfrontar a un judici per frau a San Francisco, després de ser acusat per primera vegada el 2018 per presumptament haver inflat les vendes de la seva companyia i haver enganyat reguladors i un eventual comprador, la multinacional Hewlett-Packard. Aquest juny va quedar lliure de càrrecs i l'excursió pel Mediterrani era una mena de celebració del que ell mateix havia comentat com "una nova vida", un cop demostrada la seva innocència.