A l'escola privada quasi tothom aprova, passa de curs i es gradua

El curs 2022-2023 varen passar de primer a segon de Batxillerat el 83,8% dels alumnes de la pública, el 86,6% de la concertada i el 97,7% de la privada

Una aula de primària a Palma, en una imatge d'arxiu.
3 min

PalmaLes famílies poden triar el centre educatiu que vulguin, segons les places disponibles. Ara bé, en funció de la titularitat, (pública, concertada i privada), els fills tenen més o menys possibilitats de passar de curs, promocionar i graduar-se. Hi ha diferències a totes les etapes, però és a Batxillerat on es fan més evidents, a causa de la naturalesa postobligatòria d'aquests estudis. Al curs 2022-2023, el 83,8% dels alumnes de primer de Batxillerat dels instituts públics de les Balears va passar a segon. El percentatge va augmentar fins al 90,7% en els concertats i 10 punts més (98,2%) als privats, segons les dades que consten a l'Anuari de l'Educació de 2024. En el cas dels estudiants que varen acabar segon de Batxillerat, la diferència encara va ser major: 83,1%; 86,6% i 97,7%, respectivament.

Pel que fa als que varen aconseguir el títol de Batxillerat, el curs 2022-2023 el 83,1% dels alumnes de la pública varen graduar-se d'aquesta etapa postobligatòria, mentre que a la privada ho feren el 89,1% (sense distinció entre concertada i purament privada). Entre el 2013 i el 2022 el percentatge d'estudiants de la pública graduats ha crescut 11 punts i a la privada 11,9.

Joan Amer és professor al departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la facultat d'Educació de la UIB, director de l'Anuari i explica una de les causes de la variabilitat segons el tipus d'escola: "Un factor clau que explica que la pública tenguin pitjors resultats és la composició de l'alumnat. No és el mateix fer feina amb un 59% d'infants amb necessitats educatives de suport específic (NESE) i un 40% de nouvinguts, que fer feina en aules homogènies, amb estudiants de famílies de classe alta, poder econòmic i amb fills que tal vegada estan més estimulats, que és el que fa la privada", diu.

La diferència que hi ha entre els resultats de les Balears i de la resta de l'Estat s'observa al llarg de la darrera dècada a totes les etapes. A la taula adjunta es mostra l'evolució dels estudiants que aconsegueixen el títol de Batxillerat en funció de l'origen geogràfic:

Captura de pantalla 2024 10 22 a les 17.31.32

A tots els nivells

A Primària les variacions que hi ha entre les diferents tipologies de centres són molt inferiors. El curs 2022-2023 varen promocionar a ESO el 98,4% dels alumnes de l'escola pública. En el cas dels centres concertats, que toquen regir-se pels mateixos sistemes que els públics, el percentatge va augmentar quatre dècimes fins al 98,8%. Ara bé, l'escola privada quasi va fer ple. Tan sols no varen canviar d'etapa el 0,1% dels seus clients. Entre els cursos 2013-2014 i 2022-2023, ha estat la pública la que més ha millorat les seves taxes en passar del 94,6% al 98,4% (3,8 punts més) d'alumnes titulats. Una millora semblant ha experimentat la concertada: del 95,1% al 98,8% (3,7 punts més). La privada ja partia de registres màxims i, per tant, la pujada ha estat molt més discreta, en passar del 99,2% al 99,9% (0,7 punts més).

També hi ha diferències substancials pel que fa als alumnes que obtenen el títol d'ESO. El curs 22-23 a la pública ho varen aconseguir el 84,4% dels estudiants, 5,9 punts més que 10 anys enrere (78,5%). També ho varen fer el 91,1% dels de la concertada, 4,6 punts més que el 2013-2014 (86,5%). A la privada, en canvi, pràcticament tots els clients varen graduar-se, el 98,9%. De nou, en aquest cas la millora respecte a una dècada enrere ha estat mínima: 1,5 punts més (97,4%).

stats