L'examen de Biologia de Selectivitat també aixeca polseguera: "Era el que més m'havia preparat, i no em va servir de res"

La UIB defensa que cada any hi ha queixes i que no es faran declaracions fins que es disposi d'una "anàlisi final de com ha anat tot plegat i dels resultats de les PBAU"

Fragment de la pregunta 5 del Model A, en que es planteja una excursió a l'Himalàia.
3 min

PalmaL'examen de Biologia de Selectivitat també ha generat polèmica. Molts dels estudiants que varen fer la prova, alguns dels quals han parlat amb l'ARA Balears, denuncien que es varen enfrontar a preguntes que no havien vist durant el curs, amb plantejaments que, segons denuncien, no s'inclouen en el currículum de segon de Batxillerat. "Era un dels exàmens que més m'havia preparat, i no em va servir de res", denuncia Margalida, estudiant que ha fet la prova. Quan es va trobar davant l'examen es va dir a ella mateixa: "Ara què faig? Esper mitja hora i l'entreg? No podia contestar res". L'ambient que descriu dona comptes de la situació que es va viure a la Fàbrica Ramis. "Hi havia gent que bufava sense aturar, plors, atacs d'ansietat... Va ser un desastre", lamenta.

Una altra alumna, na Maria, ho explica d'aquesta manera: "Vaig llegir l'examen, i ja de tot d'una vaig anar descartant preguntes, una d'elles amb un concepte de genètica que no havíem vist mai". I continua. "M'asseia devora una companya que es va posar a plorar. L'intentava consolar amb la mirada i a la vegada feia l'examen. Tothom plorava", relata.

Un experiment per provar la LOMLOE

A la pregunta 5 del Model A (una de les que han generat més polèmica) es demanava als alumnes que imaginassin que se'n van d'excursió a l'Himàlaia. "Jo no estava preparada per anar a l'Himàlaia a l'examen de Selectivitat i trobar-me una bassa de color de xocolata que havia d'aconseguir potabilitzar", diu Maria. També es va demanar als alumnes que  fessin un llistat de microorganismes patògens donant el nom científic, enlloc de la malaltia, o bé la definició del terme "botanosi", un neologisme que "encara no apareix en els llibres de text i dificilment es troba en una cerca de google", segons explica un docent de l'especialitat.

Per la seva banda, tant els alumnes com els docents consultats denuncien que a les proves d'enguany "s'ha fet un experiment controlat", per provar de quina manera responien els alumnes davant "preguntes competencials, com les que fixa la LOMLOE, quan aquesta llei encara no s'ha aplicat a Batxillerat", diu la mestra de Biologia d'un institut del Pla de Mallorca. Ella mateixa explica que quan dimecres, 7 de juny, a les 9.30 h li varen donar l'examen va pensar que els que l'havien preparat "estaven bojos". "Les epistàsies, per exemple, no es veuen a la majoria dels centres, per la dificultat que té la genètica en si. És un dels temes que més costen als alumnes, juntament amb el metabolisme", exposa. "Per posar preguntes d'aquests tipus has de tenir una mala hòstia increïble", sentencia.

Des de la UIB tornen a insistir en que "cada any es produeixen queixes d’alumnat i professorat quant als exàmens de les PBAU". Quan es tracta de queixes formals, es parla amb els coordinadors de les assignatures, s'analitzen una a una i es contesten de manera argumentada, expliquen. "El procés de reclamació és obert i, per tant, no farem declaracions fins que tinguem una anàlisi final de com ha anat tot plegat i dels resultats de les PBAU", apunten.

Enunciats massa llargs

Una altra docent d'un centre de la Part Forana també denuncia que el professorat no estava informat dels canvis en l'estil de les proves. "Potser arribaran en un futur, amb la nova PBAU, però no ho havien de fer enguany, que la LOMLOE encarà no s'ha aplicat a Batxillerat". Considera que tots els alumnes fan "molta feina durant el curs, i aquestes preguntes no els permeten demostrar el que saben".

En la mateixa línia, creu que alguns dels enunciats eren "massa llargs, interpretables i confusos" i contenien una "gran quantitat d'informació innecessària per respondre les preguntes". Els alumnes disposen de 90 minuts per fer cada prova de Selectivitat. "Per respondre aquest tipus de qüestions es necessita més temps, per fer una anàlisi acurada de la informació i comprendre el que es demana", afegeix. Un altre professor és encara més contundent: "Venim d'una generació que ha patit els efectes de la Covid-19, de la semipresencialitat. A segon de Batxillerat, hem hagut de retrocedir a temari d'altres cursos per repassar conceptes. Era enguany el moment per fer proves i putejar aquests alumnes que tant han patit ja?

stats