OCB

L'OCB demana que s'utilitzi el català a tots els productes d'IB3

L'entitat també ha instat a elaborar una programació d'acord amb la realitat social i cultural de les Illes

El director general d'IB3, Albert Salas amb el president de l'OCB, Antoni Llabrés i dues representants de l'entitat
ARA Balears
20/09/2024
2 min

PalmaL'Obra Cultural Balear (OCB) ha reclamat l'ús del català a "tots i cadascun" dels productes audiovisuals que s'emeten a IB3 a més de l'elaboració d'una programació que "respongui a la realitat social i cultural del territori". Així li ho ha traslladat el president de l'entitat, Antoni Llabrés, al director general d'IB3, Albert Salas, amb qui s'ha reunit aquest divendres per tractar una possible ampliació de les col·laboracions que mantenen totes dues entitats, segons ha indicat l'OCB.

Actualment, l'OCB i IB3 col·laboren en la gravació i emissió de la Nit de la Cultura, una gala que cada any celebra l'organització cultural en la qual es lliuren els premis 31 de Desembre, i a fer costat a l'organització de L'Aferrada, una trobada de creadors digitals en català, que l'any passat va tenir lloc, per primera vegada, a Palma. El president de l'associació cultural ha reivindicat que els mitjans públics de comunicació han de vetlar pel compliment del model lingüístic previst en l'Estatut d'Autonomia, la llei de l'ens públic de radiotelevisió de les Balears de l'any 2010 i també complir el paper de difondre i promoure la llengua catalana.

"L'OCB vol donar un vot de confiança als responsables d'IB3, a l'espera que compleixin escrupolosament els mandats estatutaris i amb els objectius que té fixats l'ens públic i que donen sentit a la seva existència", han puntualitzat. En aquest sentit, han parlat de la necessitat de vetlar per la qualitat de la llengua emprada en els mitjans públics, especialment amb relació a la fonètica dels periodistes, i de la conveniència de comptar amb el suport del Gabinet d'Assessorament Lingüístic als Mitjans de Comunicació (Galmic) de la UIB, que assessora els mitjans de comunicació en matèria lingüística.

També han incidit en la importància que els periodistes, especialment en les peces de carrer dels informatius, utilitzin la llengua catalana en les entrevistes, que els col·laboradors i tertulians de determinats programes siguin "competents" en la llengua pròpia i que s'asseguri la publicitat en català d'empreses que en altres mitjans la fan en aquesta llengua i a IB3, en canvi, "incomprensiblement" fan ús del castellà.

Al mateix temps, Llabrés ha sol·licitat incloure producció audiovisual per a joves i infants. Concretament, s'ha referit a l'eclosió de grups musicals i solistes de "gran qualitat" que, al seu judici, "haurien de trobar en l'ens públic una de les seves principals vies de difusió". Així mateix, ha apuntat a la necessitat "urgent" de l'ens públic d'avançar cap a la digitalització com a manera d'"aconseguir un major impacte d'audiència", especialment, entre els sectors més joves de la població, que "han canviat ja els hàbits de consum de productes audiovisuals".

Un altre dels temes que s'ha tractat ha estat relacionat amb la necessitat de treballar per promoure, com marca la llei de l'ens públic de radiotelevisió de les Balears, la creació d'un espai audiovisual comú entre el conjunt de territoris de parla catalana, per potenciar la coproducció i la mútua recepció de continguts audiovisuals emesos en llengua catalana. A la reunió també van assistir la vicepresidenta de l'OCB, Lena Serra, i la directora de Comunicació Corporativa, Màrqueting i Mitjans Digitals d'IB3, Marisa Candia.

stats