L'Estat ha perdonat 700 milions d'euros en impostos a les companyies aèries que operen a les Balears
L'informe de Tourism and Environment situa Espanya, amb 4.600 milions d'euros sense ingressar, com el segon país amb més exempcions fiscals per a l'aviació
PalmaL' Estat va perdonar 701 milions d'euros en impostos a les companyies aèries que operaren als aeroports de les Balears durant l'any 2022, segons es desprèn de l'informe Aviation Tax Gap, elaborat per l'organisme independent Transport and Environment, i que fixa en 4.610 milions d'euros la quantitat que Espanya va deixar d'ingressar en només 12 mesos. El motiu, segons explica l'informe elaborat per Juliette Egal, Roman Mauroschat i Jo Dardenne, és una política fiscal de la majoria d'estats membres "basada en les exempcions fiscals". En el cas d'Espanya, que és el segon estat que més doblers deixa d'ingressar després de França, el sector aeri no paga impostos pel combustible que utilitza i només s'aplica l'IVA als vols domèstics, amb un tram reduït del 10%. L'estat espanyol tampoc no té cap taxa ni impost sobre els bitllets aeris, així com fan altres països.
L'informe Aviation Tax Gap determina l'estalvi fiscal per països, però aplicant als 4.610 milions d'euros atribuïts a Espanya el percentatge d'operacions que van arribar o sortir de les Balears, que el 2022 va ser del 15%, llavors la xifra resultant per als aeròdroms illencs és de 701 milions d'euros.
Només es recapta el 16% del que pertocaria
En total, els impostos que les companyies aèries van deixar de pagar a la UE ascendeix a 34,2 bilions d'euros. El 56% d'aquesta quantitat "correspon a les 15 companyies més contaminants" d'Europa, afirmen els autors. Una altra dada que constata l'informe, que va ser publicat el juliol, és que la UE només cobra a les companyies aèries 16 de cada 100 euros dels que podria ingressar a les arques públiques si aplicàs la normativa tributària sense exempcions ni excepcions.
Una de les reflexions que fan els autors de l'article és que l'aviació és precisament el mitjà de transport "que més emissions de CO2 provoca". Per tant, consideren que ha bassat bona part del seu creixement en una política de tractament fiscal especial, sense justificació des del punt de vista ambiental. Per això, reclamen "posar fi a les exempcions injustificades de l'impost sobre el combustible d'avions, i garantir que les companyies aèries cobreixin amb les seves taxes l'impacte que generen". A més, demanen formalment a la UE que s'apliqui l'IVA a tots els bitllets d'avió.
La permissivitat varia en funció del país
Però no tots els estats es comporten igual. Segons l'estudi, Noruega i Suïssa imposen una taxa a l'ús del querosè. El país escandinau grava amb 0,16 euros cada litre d'aquest combustible, i segons les estimacions fetes pels autors de l'informe, el 2022 la recaptació només per aquest concepte va arribar als 68 milions d'euros.
Pel que fa les emissions de CO2, durant l'any 2022 Tourism and Environment ha calculat que els països amb major impacte van ser el Regne Unit, Alemanya, França i Espanya, que varen generar respectivament 25,4, 17,3, 17,2 i 17,2 milions de tones de CO2. "Posar fi a les exempcions fiscals hauria estalviat l'any passat 34,8 milions de tones, equivalents a les emissions combinades de les tres aerolínies més grans d'Europa: Ryanair, Air France i Lufthansa", afirmen els autors de l'estudi. Segons càlculs d'aquest organisme independent, el 'forat' fiscal arribarà als 47 bilions d'euros l'any 2025 si es manté l'increment del trànsit aeri.