L'autobús sinistrat a Múrcia va deixar marques de frenada sobre l'stop que es va saltar abans de bolcar
El conductor, imputat, va assegurar després de l'accident que li havien fallat els frens
MúrciaL'autobús accidentat a la mitjanit de dissabte passat a la localitat murciana de Cieza va deixar marques de frenada sobre el stop que es va saltar abans de creuar la carretera i caure per un terraplè d'uns 20 metres de profunditat, segons han informat aquest dimarts a Efe fonts pròximes a la investigació. Aquestes informacions podrien contradir la versió que va donar poca estona després de l'accident el conductor del vehicle -en llibertat amb càrrecs per homicidi imprudent de les 14 persones que van morir al sinistre-, segons la qual els frens van fallar.
Així, els investigadors segueixen treballant amb la hipòtesi de l'excés de velocitat com a causa més probable d'aquest accident, i només han constatat l'existència de marques de frenada sobre el senyal de stop existent al final del carril de desacceleració de l'A-30 pel qual circulava en aquest moment l'autobús.
Segons les fonts, no hi ha marques de frens en cap part del trajecte que va recórrer el vehicle en abandonar l'autovia a la sortida 89 (Calasparra-Jumilla) per prendre una carretera autonòmica, tot i que hi ha diferents advertències de reducció de velocitat de 80, 60 i 40 quilòmetres a l'hora, successivament, i un avís de stop 150 metres abans de la senyalització.
La caiguda pel terraplè i posterior bolcada en un descampat paral·lel a l'A-30 (en sentit Madrid) podria haver-se evitat, segons diferents fonts pròximes al cas, si el conductor hagués viatjat a menor velocitat per poder frenar i reconduir l'autobús a la petita illeta existent a la cruïlla de la sortida de l'autovia amb la carretera de Calasparra.
En aquest sinistre, el tercer d'autobús més greu des de 2000, treballen des del cap de setmana especialistes del grup de reconstrucció d'accidents de la Guàrdia Civil, que incorporaran els resultats de la investigació en curs a la instrucció que se segueix en el jutjat número 4 de Cieza per homicidi imprudent.
En el marc d'aquesta investigació, es demanaran les dades del tacògraf per conèixer velocitats, trajectes i temps de descans durant el viatge, s'examinarà pericialment l'autobús i podria efectuar-se també una reconstrucció dels fets, in situ o de forma virtual.
L'autobús, amb matrícula 2672BKZ i deu anys d'antiguitat, havia passat la ITV un dia abans de l'accident i es troba a les instal·lacions de l'empresa La Variant de Molina de Segura, des del seu retirada del lloc de l'accident la tarda de diumenge.
Segons ha confirmat a Efe el propietari de l'autobús, aquest mateix vehicle va patir un altre accident amb bolcada fa quatre anys a Castelló quan tornava a Calasparra, la ciutat on té la seu aquesta empresa d'autobusos, amb l'equip juvenil de futbol sala.
En declaracions a Efe, un portaveu d'aquesta empresa ha restat valor a la coincidència d'aquests dos accidents perquè, segons ha dit, el vehicle estava en bones condicions, a la vista del resultat de la inspecció tècnica passada divendres passat, i perquè ha recorregut des de maig de 2010 més de 300.000 quilòmetres per les carreteres espanyoles.
En aquest taller, especialista en sinistres d'autobusos, segons anuncia a la seva web, creuen que l'accident de Cieza ha estat una "tremenda fatalitat", que ha costat la vida a 14 persones i causat ferides de diferent consideració a 43 persones, sis de les quals es troben encara en estat greu i estan ingressades en unitats de cures intensives de diversos hospitals de Múrcia i Albacete.