Massificació

La limitació de cotxes a Mallorca no es farà abans de l'estiu de 2026

Galmés ha qualificat d'"impossible" la implantació de les mesures que proposa l'estudi de càrrega en el 2025

El 2023 varen entrar 400.000 vehicles a Mallorca
ARA Balears
12/11/2024
3 min

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha assenyalat que l'estiu de 2026 seria la data més "realista" per començar a aplicar les restriccions a la circulació i entrada de vehicles a l'illa que proposa l'estudi de càrrega. Galmés ha reconegut que li agradaria "tenir-les aplicades el 2025", però ha subratllat que, amb vista a l'any que ve, "és impossible" aplicar aquestes mesures perquè "amb un any de legislatura s'ha hagut de fer la feina de legislatures anteriors".

Aquest dimarts, la institució insular ha duit a terme una Comissió de Mobilitat en la qual s'han presentat els resultats de l'estudi de càrrega als partits de l'oposició amb representació en el Consell, al Govern, als representants de la DGT, a l'Autoritat Portuària i a la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (Felib) per obtenir el "màxim diàleg en aquesta presa de decisions importants", segons ha exposat Galmés.

D'aquesta manera, ha indicat que el Consell ja ha encarregat un informe als serveis jurídics de la casa per implementar les diferents mesures "com més aviat millor", encara que aquestes han de passar primer pel ple del Consell. En cas que la proposta surti aprovada, la primera passa de la institució insular serà presentar una Proposició de Llei al Parlament per tenir les competències al respecte.

Entre les mesures que preveu l'estudi de càrrega es troba l'establiment d'un límit de cotxes que poden circular per les carreteres, limitar el nombre de vehicles de lloguer que poden entrar a Mallorca i posar una taxa "dissuasiva" per als cotxes que hi vulguin accedir.

Altres propostes de l'estudi són la creació de plans de mobilitat en els municipis i en els centres generadors de trànsit, l'impuls d'iniciatives de mobilitat col·laborativa, com el carsharing –cotxe compartit– i el carpooling –trajecte compartit–, entre d'altres, la recuperació de línies ferroviàries, com és el cas de la de Llucmajor, l'increment de les freqüències de bus i dels carrils per al transport públic.

En aquest sentit, el president de la institució insular ha incidit en el fet que pretén que aquestes mesures siguin "consensuades" i ha anunciat que per compensar aquesta reducció de vehicles privats es desenvoluparà un pla d'aparcaments dissuasius per fomentar el transport públic i un altre de vials cívics amb més de 60 quilòmetres de carrils per als vianants i de bicicletes, amb l'objectiu de "promoure la mobilitat sostenible entre els mallorquins".

"El Consell no pot mirar cap a un altre costat, com s'ha fet en les darreres dues legislatures, i ha d'actuar, quan per primera vegada en la història de Mallorca es tenen dades que indiquen que, per exemple, només l'any 2023 van entrar a l'illa prop de 400.000 cotxes, un 108% més que en 2017", ha al·legat.

L'oposició, a favor de les mesures, però demana més

La portaveu del PSIB en el Consell de Mallorca, Catalina Cladera, ha qualificat l'estudi de càrrega de "molt bàsic" i ha retret al Consell que "no abordi" la circulació en els accessos a Palma, que, a parer seu, és on el problema persisteix "tot l'any". Cladera també ha reclamat que continuïn mesures que s'han desenvolupat fins ara com la gratuïtat del transport públic, ampliar la xarxa ferroviària i d'autobusos i la creació d'aparcaments dissuasius, entre d'altres. Al mateix temps, ha reivindicat que per atenuar el nombre de vehicles, cal "reduir places turístiques", una mesura que el Consell va anunciar, però "no s'ha materialitzat".

Per part seva, el portaveu de MÉS per Mallorca a la institució insular, Jaume Alzamora, ha anunciat que la formació ha registrat esmenes al pressupost del Consell que sumen nou milions d'euros per implementar les mesures que preveu l'estudi de càrrega de la xarxa viària.

El conseller insular ha advertit que el projecte de pressupostos presentats per l'equip de govern per a 2025 "no preveu cap partida pressupostària destinada a posar en marxa les mesures, recomanacions i indicacions recollides en l'estudi de càrrega" de la xarxa viària, per la qual cosa ha asseverat que aquests comptes públics s'emmarquen en "un context allunyat de la realitat mallorquina".

El portaveu del PI en el Consell de Mallorca, Antoni Salas, ha manifestat el suport a l'equip de govern del Consell per implantar mesures que posin fi a la "saturació de vehicles a l'illa". "Aquestes mesures són necessàries però arriben tard. El PI fa anys que demana una limitació dels vehicles de lloguer, una limitació de cotxes i un estudi de càrrega", ha explicat, a la qual cosa ha afegit que també s'ha d'elaborar un estudi de capacitat de càrrega humana de les Balears.

stats