S’aprova la Llei de canvi climàtic però continua la polèmica autopista
Llums i ombres en la política ambiental del Govern balear aquest 2019. El febrer el Parlament aprovava la Llei de canvi climàtic i transició energètica de les Illes Balears amb un objectiu clar: assolir unes Illes lliures de combustibles fòssils l’any 2050. Una normativa capdavantera a l’Estat i Europa de lluita contra el canvi climàtic que planteja un canvi de model energètic i que ha estat polèmica des de l’inici, sobretot el punt que regula el dièsel. De fet, a principi de desembre el Govern va reconèixer que la disposició addicional tercera de la llei, que prohibeix la circulació de vehicles dièsel a partir del 2025, envaïa competències estatals, cosa que finalment va fer que els executius balear i espanyol acordassin suprimir el calendari previst mentre l’Estat elabora la seva pròpia normativa climàtica.
Tanmateix, les ombres més atapeïdes han sobrevolat la construcció de l’autopista Llucmajor-Campos. Si bé és un projecte que ve de lluny, enguany ha causat molt d’enrenou, sobretot per les denúncies per part de les entitats ecologistes per l’ús d’escòries tòxiques per sobre dels llindars establerts en la construcció de l’autopista, en què s’utilitzà com a prova el resultat d’unes analítiques encarregades per la Plataforma Antiautopista a un laboratori extern. A més, segons la Plataforma, aquestes substàncies posarien en perill els aqüífers de Campos. Per la seva banda, el Consell de Mallorca va publicar els resultats de les darreres anàlisis sobre la toxicitat de les escòries fetes per dos laboratoris, en què s’assegura que no s’incompleixen els límits establerts per la normativa d’ús d’escòries en l’obra pública.