El lloc on busquen parella els que s'han cansat de Tinder
Encara que semblin d'una altra època, les agències matrimonials sobreviuen al segle XXI gràcies a la discreció i a l'atenció personalitzada

BarcelonaTinder, Bumble, Happn, Grindr, Badoo, Meetic, AdoptaUnTio i un llarg etcètera. Les aplicacions per lligar i trobar parella han revolucionat la manera com es relacionen els humans pel que fa a les relacions sexoafectives a Occident. Aquesta mena d'aplicacions són tan comunes que fins i tot sembla inviable que hi hagi altres maneres d'avenir-se més enllà de mercadejar amb imatges i xatejar davant la pantalla del telèfon mòbil. En aquest sentit, les dades són clarificadores, perquè s'estima que un 40% de les noves parelles que es formen a l'Estat s'han conegut a Tinder. Però encara que semblin d'una altra època, les agències matrimonials físiques no han desaparegut, tot el contrari. Aquest sector, que es va crear a Catalunya durant els anys seixanta, existeixen i funcionen tan bé com en dècades passades. N'hi ha moltes menys i no competeixen de tu a tu amb els milions d'usuaris que usen l'entorn digital, però asseguren que ofereixen un plus d'atenció i personalització que mai podrà donar-te cap màquina.
“Ens posem al servei de les persones que estan en un moment de la seva vida en què volen trobar un company o companya amb qui fer un camí plegats i, pel que sigui, no el trobent”, assegura Maria del Carme Banús, fundadora i propietària de SamSara, l'agència en actiu més antiga de Barcelona, amb tres dècades de trajectòria i seu a l'avinguda Diagonal. Banús va començar aquest negoci quan tenia quaranta anys, en un moment professional de canvi. "Vam obrir les portes el dia de Sant Valentí del 1995, encara seguim”, explica.
El moment d'estrenar l'agència era l'etapa daurada, ja que va coincidir amb l'auge de la llei del divorci a l'Estat, que s'havia aprovat 15 anys abans. “De tota manera, avui dia estem en el millor moment –puntualitza Banús–, perquè hi ha més necessitat que mai de no estar sol”. En els seus inicis es treballava especialment amb persones que s'havien quedat viudes i gent soltera ja madura. “Abans se'ls deia solterons de manera despectiva, en canvi ara quasi es veu més com una qualitat”.
Buscant compatibilitat
La Maria, nom modificat per mantenir l'anonimat, es va divorciar fa 12 anys. Viu en un poble del Pirineu, i després d'anys sense tenir una nova relació va decidir-se a fer el pas. Les seves amigues li van recomanar les aplicacions digitals més populars que es fan servir majoritàriament per lligar. Però no va anar bé: “Em va provocar una gran baixada d'autoestima, perquè era com un aparador en el qual només es buscava sexe esporàdic”. Hi va durar un any fins que va esborrar-les del mòbil i va decidir tornar a internet, però aquest cop al cercador. “Vaig buscar per agència matrimonial, i així va començar tot”. Poc més de dotze mesos després d'aquella decisió, la Maria tenia la seva primera cita amb el Pere, amb qui fa més d'un any que té una relació que va molt bé: “Som compatibles al 100%, això no ens ho esperàvem ni nosaltres mateixos”, diu.
Però arribar a trobar el Pere no ho va aconseguir a la primera, sinó que va seguir un procediment llarg i que també va passar per una etapa d'assaig/error. “Em van fer una entrevista de més de dues hores”, explica la Maria, que va pagar al voltant de 1.200 euros durant el temps que es va estar a l'agència, on va veure's amb cinc homes abans de trobar la seva mitja taronja. “Les preguntes estan fetes per psicòlegs que saben el que estan fent, et calibren perfectament”, recorda la noia, a qui no li van demanar cap mena de fotografia: “Has de seguir les seves recomanacions sense veure l'altra persona. De fet, fins i tot et recomanen que eliminis la teva imatge de perfil de WhatsApp perquè no et jutgin abans de tenir la cita amb tu”, explica.
Intuïció professional
L'entrevista amb els psicòlegs de l'agència és on hi ha la clau de l'èxit, ja que és a partir d'aquí que es va construint el perfil sobre totes les àrees de la vida del client i de com li agradaria que fos la seva parella. Un cop feta, s'analitza amb deteniment, es van trobant les coincidències amb possibles candidats i ja es proposa una trobada. És per aquest nivell de detall que els especialistes ho anomenen presentacions personalitzes, i és sempre entre persones que busquen el mateix.
Avui dia els clients més habituals d'agències com SamSara són persones que posen la seva esperança en el servei de l'experiència i la personalització. “Per poder ajuntar gent hi ha dos factors importants: la feina dels professionals i la intuïció, que després de trenta anys de carrera la tens força afinada”, riu Maria del Carme Banús, que fa una segona entrevista personalment a cada persona que entra per la porta de la seva agència. “No soc infal·lible i de vegades fallo, però ja són molts anys i tinc un coneixement exhaustiu de la nostra base de dades”, tanca la propietària.
El fet diferencial
A l'hora de decidir quina opció escull cadascú per trobar parella, la de l'agència matrimonial és, de llarg, la més costosa si la comparem amb les eines que et dona internet. Les aplicacions per lligar van començar a mitjans de la primera dècada dels 2000 i van suposar una revolució, que va acabar amb la gran majoria d'agències que hi havia a Catalunya. A partir d'aquí, algunes, poques, van sobreviure, sempre buscant un tret diferencial. “Els que ens apuntem a una agència demanem tres qualitats indispensables: discreció, professionalitat i saber que la persona que et trobin buscarà el mateix que tu”, explica la Maria. En aquest sentit, quan tu et dones d'alta en un servei com aquest esperes tenir un seguiment constant de com estan anant les coses.
D'altra banda, qui aposta per aquesta via és normalment algú que busca una parella estable. Sovint són persones que venen rebotades de les aplicacions i que en aquests espais busquen experts amb una atenció personalitzada. “La societat d'avui dia dona moltes maneres de concebre una relació, però aquí no es ve a buscar sexe esporàdic”, explica Banús, que l'any 2017 es va certificar com a matchmaker a Nova York. Assegura que a la seva agència hi ha la garantia que les persones que hi ha a la seva base de dades “són qui són i volen el que diuen voler”. La confidencialitat és extremadament important per a la majoria dels clients d'una agència matrimonial, ja que són persones que, normalment per la seva feina, no volen tenir fotos públiques en xarxes de contactes amb milers i milers d'usuaris.
En ple 2025, el que et prometen és no fer-te perdre el temps, diu la fundadora de SamSara. “La gent cada cop té menys ganes de quedar amb gent amb qui no és compatible. En canvi, nosaltres això t'ho garantirem el 100%”, conclou.