Madrid injectarà 4.262 milions per reflotar el turisme

Les mesures se centraran en la promoció d'Espanya com a destinació segura després de la pandèmia

El turisme s'ha vist greument afectat a les Balears per la crisi del coronavirus
Paula Solanas/ Ara Balears
18/06/2020
4 min

Barcelona/ Palma"És l'hora d'avançar". El president espanyol, Pedro Sánchez, ha respost aquest dijous al clam del sector turístic amb la presentació d'un pla d'impuls de 4.262 milions d'euros per compensar l'aturada per la pandèmia. L'executiu s'ha proposat deixar clar que l'Estat és una destinació "segura i saludable" i destinarà pràcticament la meitat d'aquestes ajudes a finançament. Així doncs, reservarà 2.500 milions d'euros dels avals de l'ICO a donar suport a les empreses del sector que han patit l'impacte del virus.

L'anunci també inclourà un paquet de 850 milions d'euros per adaptar el model turístic a la nova normalitat. Concretament, ha explicat Sánchez, es promourà un model més basat en la digitalització i la sostenibilitat. A més, el pla implicarà la creació d'un observatori d'intel·ligència turística que reculli informació a temps real per dissenyar noves polítiques públiques. D'altra banda, inclou la rebaixa de les tarifes aeroportuàries que ha anunciat Aena per a les aerolínies i una moratòria de 12 mesos per a les operacions amb garantia hipotecària dels autònoms i empreses del sector.

Per a la nova etapa de convivència amb el virus, l'executiu central també ha activat 200 milions d'euros per elaborar 21 guies amb especificacions per prevenir nous contagis de covid-19. La desinfecció constant, els requeriments en l'aforament i la distància social passaran a formar part del dia a dia dels establiments i es promourà un distintiu per a aquells que segueixin les indicacions.

Sánchez ha presentat el pla després de la projecció d'un dels vídeos promocionals amb els quals el govern farà campanya per atreure els turistes nacionals i internacionals aquest estiu. "Som líders mundials i cada passa que fem serà una passa en ferm", ha assegurat el dirigent. Així i tot, les perspectives de cara al mercat domèstic no són gaire optimistes: el CIS avisava ahir que dos de cada tres espanyols no es planteja marxar de vacances aquest estiu.

En un comunicat posterior, l'executiu ha insistit que amb aquesta injecció ja haurà destinat més de 19.000 milions d'euros des de l'inici de la pandèmia a recolzar el sector turístic a través d'altres mesures de xoc per protegir empreses i treballadors. El turisme representa el 12% del PIB espanyol i a principis del 2020 donava feina al 13% dels afiliats a la Seguretat Social.

Encara que no s'ha referit a cap acció concreta, Sánchez també ha tranquil·litzat la indústria fent referència a una de les mesures més aplaudides: els expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO). "Han vingut per quedar-se", ha afirmat el president espanyol.

El pla consta de cinc àrees d'actuació: recuperació de la confiança en el destí, actuacions per reactivar el sector, millora de la competitivitat, millora del model de coneixement integral –el que es coneix com a intel·ligència turística– i màrqueting i promoció. Com a part d'aquestes iniciatives, s'ha creat una campanya de suport al turisme interior, la qual anima a viatjar per Espanya.

Entre els eixos del pla destaca la intel·ligència turística, perquè la crisi ha posat en evidència la necessitat de comptar amb indicadors en temps real per preveure diferents escenaris i les polítiques públiques que calguin. En opinió de Sánchez, aquesta crisi haurà de servir com a catalitzadora de l'evolució que ha d'abordar el sector, amb criteris de sostenibilitat.

Un altre pilar aposta per desenvolupar el màrqueting per posicionar Espanya com a destinació segura i sostenible, reforçar les eines en línia i aplicar una "forta" estratègia de promoció a mitjà i llarg termini. Sánchez ha demanat la col·laboració de les comunitats autònomes per treballar en la recuperació del turisme estranger.

Segons el president espanyol, "s'ha de deixar de mesurar l'èxit pel nombre, els més de 83 milions de turistes estrangers que venen a Espanya cada any. Comptam amb un teixit molt competitiu i privilegiat". "És el moment de treure el màxim rendiment i perfeccionar el que oferim", ha afegit.

Presència del batle de Calvià a Madrid

El batle de Calvià, Alfonso Rodríguez, ha intervingut en la presentació del Pla d'impuls del sector turístic en qualitat de president de la Comissió de Turisme de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP). Rodríguez ha destacat la importància dels municipis com a part de la reactivació econòmica i de la recuperació turística.

"Els municipis volem estar en la solució. Sabem el que significa la indústria turística i la necessitam per evitar una fallida social", ha dit, en referència a les destinacions que, com Calvià, tenen una elevada dependència del turisme.

Rodríguez també ha reivindicat la necessitat que els ajuntaments puguin disposar dels seus romanents per contribuir a la recerca de solucions. El batle calvianer ha reclamat incentius per a la demanda i que es reactivin els plans d'inversió per a la reconversió de destinacions turístiques.

Caiguda del turisme a les Balears

Cal recordar que, segons les previsions del Govern en un escenari moderat d'afectació econòmica per la crisi sanitària del coronavirus, el turisme perdrà enguany 5.765 milions d'euros, els quals suposen un 19,6% del PIB, i 82.469 llocs de feina, un 16,3% de l'ocupació. Pel que fa a la totalitat de l'economia illenca, els càlculs apunten a la pèrdua d'un 31,6% del PIB –9.273,9 milions d'euros– i un 29,2% dels llocs de feina –147.732.

stats