Mobilitat

Malestar per la reducció de freqüències als trens de Mallorca: "Anaven plens de gom a gom, ha estat asfixiant"

L’Associació d'Usuaris del Tren es queixa per l'horari d'estiu i un servei minvat per la "mala dotació i manca de personal suficient"

02/08/2024
4 min

PalmaEls usuaris dels trens de Mallorca s'han aixecat aquest 1 d'agost amb la reducció de fins a una desena de freqüències per l'horari d'estiu. Els retards i la massificació dels vagons han generat queixes entre els passatgers, sobretot a primera hora. Normalment, Teresa Riera, usuària de la línia T1, agafa el tren de les 6.50 h. Segons explica, ara aquesta freqüència l'han unificat amb la de les 7.00 h. Això vol dir que totes les persones s'han trobat a la mateixa freqüència i "els trens ja anaven plens de gom a gom a Lloseta", diu. A més, hi ha vingut amb retard, passades les 7.12 h. "A Lloseta hi han quedat persones a l'andana que s'han estimat més no pujar", explica, "però és que a Binissalem, directament, hi ha persones que no han pogut entrar". Això no és tot, afegeix, "el tren no només anava petadíssim, un grup de joves tornava de festa i se'ls ha hagut de cridar l'atenció". "Ha estat asfixiant", afegeix.

Un vagó del tren aquest dijous, ple de gom a gom, a primera hora del matí.

Per al Govern, explica, la mentalitat és que no hi ha escoles, universitat o institut, però hi ha altres situacions: "Gent que fa feina a hotels o que fa feina a Palma, perquè no tothom té dos mesos de vacances". També són les festes de poble. "Vull veure com anirà el Much de Sineu", diu. "L'explicació que donen des del SFM —diu Teresa Riera— és que no tenen personal i que ha d'agafar vacances, però això no és d'una legislatura i si aquest problema es repeteix cada any, igual és que necessites un reforç".

Per la seva banda, l’Associació d'Usuaris del Tren ha mostrat el seu malestar per aquesta reducció, que atribueixen al fruit de la "mala dotació i manca de personal suficient"

Maria Lozano, que treballa al sector serveis, ha explicat que ella sol agafar el tren des d'Inca a un horari amb poca afluència de persones, passades les 11.00 h. Aquest dijous, però, hi havia "més moguda de l'habitual" per l'hora, però res "dramàtic". Això, sí, matisa: "Des del maig el tren va ple de turistes. Reduir les freqüències l'agost no em sembla la mesura més intel·ligent que es pugui prendre".

"És una vergonya, voldria veure al fill de Prohens o d'Armengol agafar el tren a Lloseta a les vuit del dematí", diu Miquel García. Aquest usuari treballa a Palma a una gestoria i diu que "si moltes vegades el tren ja va ple amb l'horari normal, ara és un escàndol".

Valentina Cruz, usuària habitual del metro, diu que avui no ha passat a la seva hora: "Hi érem uns quants i no sabíem què passava. Ens n'hem assabentat més tard". Segons la seva opinió, "hi ha hagut poca publicitat". "Podrien haver posat algun rètol a les estacions o enviar un mail als usuaris", afegeix.

Joan Bertran, jubilat que baixava a Palma a primera hora a cuidar la seva neta, no sap per què any rere any fan el mateix: "No sé si és cosa dels polítics o de si els funcionaris tenen segrestada l'Administració i no hi ha manera que facin uns horaris com Déu mana". "Sigui com sigui", diu, "és un desgavell". 

Per la seva banda, des de l'Associació d'Usuaris del Tren expliquen que en aquest primer dia a partir d'Inca en direcció a Palma, els trens ja sortien plens i en posteriors estacions ha quedat gent a les andanes sense poder pujar al tren. L'any passat la retallada de freqüències a l'estiu ja va suposar un greu problema per a molts d'usuaris del tren i l'empresa era ben conscient que "la insuficient contractació de personal acumulada enguany tornaria a ser un problema per als usuaris". Tal com diuen, les necessitats de fer desplaçaments no desapareixen per a la gent treballadora a l'estiu i l'alternativa que proposen "és utilitzar el cotxe privat, la més cara i la pitjor per al medi ambient".

Alguns usuaris han quedat a l'andana.

Per a l'associació "no és admissible" que una empresa pública que té la funció de prestar un servei diari durant tot l'any a la ciutadania planifiqui reduir els serveis per "manca de personal i organitzi jornades de feina extra per cada dia". Segons la seva opinió, SFM ha de tenir com a prioritat resoldre "les insuficiències del servei" i ha de poder oferir una alternativa eficient al cotxe privat, per respecte al medi ambient i a les persones, tal com recomanen les directrius europees.

"Agradi o no a SFM i a la Conselleria de Mobilitat, en els mesos d'estiu i especialment el mes d'agost, hi ha més afluència turística, més gent fent feina a Mallorca, i per això cal prioritzar la mobilitat ferroviària que és la més sostenible, la que menys contamina i la que més s'ha de potenciar", diuen.

Les peticions de l'Associació d'Usuaris del Tren

| Més personal de SFM.

| Més cobertura horària a primera hora dels matins i darrera hora dels vespres.

| Més freqüències en hores punta.

|Més xarxa ferroviària.

| Fer del transport públic una alternativa real al transport privat motoritzat

Fonts del Govern han explicat que enguany l'horari d'estiu es limita al mes d'agost, a partir de dijous dia 1 i fins al 31 d'agost. Normalment, l'horari estival dels serveis de tren i metro funcionava durant la segona quinzena de juliol i el mes d'agost, una programació que s'havia aplicat per defecte des de 2013 any rere any i que no va ser modificada després de l'aprovació de la gratuïtat del transport públic. Segons asseguren fonts de l'Executiu, la modificació de la programació s'adopta per "optimitzar els recursos de l'empresa i adequar el servei a la demanda, que sempre baixa significativament durant l'estiu". Segons les xifres que han facilitat, el 2018 la suma dels usuaris de tren i metro de juliol i agost va baixar un 16% respecte de la suma dels mesos de maig i juny; el 2019 la caiguda va ser d'un 14,3%; en 2022, del 18,1%; i l'any passat, el 2023, d'un 20,3%.

L'horari d'estiu

En l'horari d'estiu que s'aplicarà a l'agost, el servei de tren passarà d'oferir 72 sortides des de Palma en l'horari habitual a 65; i en el sentit contrari, d'oferir 75 a 65 arribades a Palma. L'amplitud horària del servei d'estiu (hora de sortida del primer tren i del darrer) no varia en referència als horaris habituals. Els horaris dels caps de setmana tampoc no es modifiquen a l'estiu, són els mateixos que s'ofereixen la resta de l'any.

Respecte al metro, mentre que en l'horari habitual s'ofereixen freqüències cada 20 minuts durant tot el dia, en la programació d'estiu, la freqüència és cada 30 minuts des del primer servei del dia i fins a les 17.25; i, des d'aquesta hora i fins al final del servei, cada 40 minuts. Els dissabtes al matí el metro passa d'una freqüència cada 30 minuts a un tren cada hora en l'horari d'estiu.

stats