Malestar en el sector nàutic perquè els patrons d’esbarjo puguin dur turistes
La nova normativa del govern espanyol afecta les empreses menorquines d’excursions marítimes i els patrons de iots
MaóEl Consell de Ministres del govern espanyol ha aprovat aquest mes un decret que permetrà als que tinguin un títol per menar embarcacions d’esbarjo que també puguin organitzar excursions marítimes amb turistes i fer pesca recreativa. La nova normativa també actualitza les mesures de seguretat per utilitzar motos nàutiques. Aquesta mesura, que ha generat malestar dins el sector nàutic, dona resposta a una demanda històrica dels titulats d’esbarjo per ampliar la seva activitat i poder ser remunerats pels serveis prestats.
El decret és el resultat de dos anys de negociacions entre l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN) i la Direcció General de Marina Mercant. La nova normativa entrarà en vigor el pròxim 1 de juliol, i dins l’ampliació d’atribucions per a titulacions de patró de iot, capitans i patrons d’embarcacions d’esbarjo, hi destaquen el transport de persones i subministraments amb destí a embarcacions d’esbarjo fondejades en aigües interiors, les excursions marítimes i la pràctica de la pesca recreativa. La idea és facilitar el desenvolupament del sector de la nàutica d’esbarjo, que en territoris com el balear suposa un important focus d’activitat econòmica vinculat a la tradició marítima.
Per optar a les habilitacions que estipula el decret de Madrid, els titulats nàutics hauran de fer un curs de formació bàsica de seguretat per a la gent de la mar, que impartirà la Direcció General de Marina Mercant.
El curs inclourà pràctiques i abordarà qüestions relacionades amb el reglament de navegació i radiocomunicacions. Una vegada obtingut el certificat i abonada la taxa corresponent, els titulats nàutics tindran una limitació per prestar el servei a un màxim de cinc milles. D’altra banda, no podran traslladar un nombre de passatgers o volum de càrrega que superi les característiques de l’embarcació, i s’estableix el màxim en sis clients.
El decret del govern espanyol afecta especialment en dues direccions. Per una banda, les empreses menorquines que ofereixen excursions marítimes a turistes consideren, en la majoria dels casos, que les habilitacions de titulacions provocaran un descens de la demanda. A més, també denuncien el greuge que patiran aquells patrons de iot que, després de formar-se professionalment i invertir temps i diners, ara seran equiparats amb aquells que han estudiat per a una titulació inferior, la de patró d’embarcació d’esbarjo.
Un “despropòsit”
Orlando Canet és el patró de l’empresa OceanCat Menorca, que fa excursions amb catamarans a l’illa. Canet considera que la mesura adoptada al Consell de Ministres és un “despropòsit” i lamenta que “aquells que han estudiat durant anys ara vegin com altres treballen en el mateix sector després de formar-se en 20 o 30 dies. L’Estat els ha fet una mala jugada”. Pel que fa a la possibilitat que qualsevol persona amb el títol de patró d’embarcació d’esbarjo pugui organitzar excursions turístiques, Orlando Canet creu que “l’estiu a Menorca serà un caos, és curiós que passem de demanar una formació en seguretat alta a facilitar que qualsevol ciutadà faci de guia marítim”. Canet admet que afectarà econòmicament el negoci, atès que, “com més oferta, menys demanda”, i atribueix la decisió del govern espanyol a “satisfer les pressions de la nàutica esportiva i les acadèmies privades”.
En el mateix sentit s’expressa Jaume Clar, de l’empresa d’excursions Menorca Blava. Clar és conscient que afectarà “tot el sector” i també rebutja que “l’esforç d’estudiar durant anys i formar-se com toca no es valori amb l’equiparació de titulacions menors”. Quant a les excursions marítimes, “si tothom es dedica a aquesta pràctica, el passatge es reduirà amb tota probabilitat”, i recorda que “els costos i el manteniment dels vaixells que posen per a les excursions són molt elevats”.
També hi ha qui valora positivament el decret, com Eduardo de la Cruz, patró major de l’empresa turística Rutes Marítimes de la Cruz. Assegura que l’objectiu de la iniciativa de l’executiu espanyol és regular el sector “com s’ha fet amb la zonificació turística, és a dir, aquells que abans ho feien en negre ara hauran de donar-se d’alta a la Seguretat Social i tributar”. Recorda que a les Balears hi ha més d’un miler de xàrters que operen sense titulació i que això no afectarà el negoci, ja que “són clients diferents”. Finalment, Eduardo de la Cruz es mostra convençut que els patrons de iots “tindran feina perquè els vaixells grans tenen molt de valor, i abans contractaràs un expert que una persona amb menys coneixements”.
Els pescadors denuncien tracte de favor
El col·lectiu pesquer és el que ha encaixat pitjor el decret del govern espanyol. En un moment en què la pesca necessita més ajudes que mai, consideren que l’executiu estatal ha empitjorat la situació. El patró major de la Confraria de Pescadors de Maó, Pito Quintana, creu que les pressions de la nàutica recreativa han estat afavorides: “Els donen tota mena de facilitats i a nosaltres només problemes. No tenim gent per anar a la mar, ens exigeixen un munt de requisits per embarcar un treballador i per a ells tot són ajudes. És injust i estam molt enfadats”.
Quintana no entén com pot ser que els requisits a la pesca siguin exhaustius i, en canvi, ara es permeti organitzar excursions turístiques a gent que “no té els coneixements d’un professional. El tema de les excursions és una temeritat i grossa”. La iniciativa del govern estatal ha sorprès els pescadors, que no confien en cap administració. “A la política espanyola, l’únic que val és la pela, res més”, i ha recordat que “a les Balears hi ha més de 50.000 certificacions de patró d’embarcació d’esbarjo i cada renovació anual són molts de doblers per a les arques públiques”. Quintana està decebut i apunta a les necessitats del turisme com a possible causa: “Només duu fam a les Balears. Per a aquells que en tres o quatre mesos guanyaven un bon sou, amb aquest decret s’ha acabat. Molt de patriotisme, hi ha, en aquest país, per a segons què. Si fos jove, partiria a l’estranger”.