De Mallorca a Itàlia: Erasmus d'FP a la regió pionera en l'educació infantil
Docents i alumnes d'Educació Infantil a l'IES Antoni Maura viatgen cada any a Emilia-Romaña per fer pràctiques i formacions en escoletes
Palma"Si volem ciutadans crítics que impulsin canvis socials, hem de començar a promoure-ho a la primera infància", diu contundent la professora del grau de Formació Professional en Educació Infantil a l'IES Antoni Maura, Carme Manrique. Ella forma part de la comissió Erasmus +, que organitza viatges formatius tant per a alumnat com per a professorat del centre a escoletes d'Emilia-Romaña, una regió al nord d'Itàlia que és referència mundial en l'atenció a la primera infància.
Precisament aquestes estades tenen l'objectiu de canviar el paradigma de l'ensenyament en aquesta etapa a Mallorca. D'aquest indret neixen moltes de les pedagogies que avui dia es volen desplegar amb la innovació educativa, com la Reggio Emilia, que se centra a potenciar l'aprenentatge a través de l'experimentació de l'infant, potenciant la creativitat, respectant la pluralitat de cada nin i nina i acompanyant-los segons les seves característiques i interessos.
Fa 12 anys que aquest institut, dins el grup Laboratori 0-6, tira endavant el programa, que s'ha estès a altres llocs de l'Estat, de manera que es coordinen els diferents centres per a cada viatge. Al llarg d'aquest temps, han fet pràctiques més d'un centenar d'alumnes i només enguany 60 professors han fet estades a Itàlia. Manrique conta que l'experiència ha generat "tot un canvi a escala metodològica al centre" que estan estenent a les escoletes. Així, alumnes que han fet l'Erasmus, després fan pràctiques a centres d'infantil de l'illa i "treballam amb ells amb projectes de millora", detalla Manrique. I afegeix: "S'ha de col·laborar amb els professionals de l'illa, perquè si es queda en l'àmbit de la docència no genera canvis significatius a escala social", afegeix.
Joan Miralles, també professor de l'institut palmesà, posa èmfasi en la importància del treball en xarxa: "Feim feina amb les escoletes i tècnics municipals, i l'impacte del projecte està calant; la idea és que els alumnes s'amarin del sistema educatiu d'allà i que això tingui una repercussió damunt els centres illencs per canviar la manera de fer feina", sosté. No es tanquen només a Itàlia, "ara també estam mirant, per exemple, les escoles bosc d'Alemanya", avança Miralles.
La creativitat, punt clau
"Els llocs educatius han de ser llocs de cultura, han de servir per transmetre-la. Els infants tenen dret a rebre cultura i les escoles són lloc on posar-los en contacte amb ella", deia a la seva ponència a l'IES Antoni Maura, dijous passat, la pedagoga i coordinadora de Nidis d'Infanzia d'Argenta (Itàlia), Ilaria Bosi. La xerrada —centrada en l'art en la primera infància— forma part de les activitats que el Laboratori 0-6 organitza a Mallorca perquè els aprenentatges d'Itàlia s'expandeixin al màxim.
L'estètica de l'espai també és fonamental. "Perquè un espai eduqui ha de ser bell", subratllava Bosi. "L'espai és el principal aliat dels educadors, ha de ser harmònic, coherent i tenir la capacitat d'estimular perquè l'infant pugui preguntar i anar més enllà", afegia. Alhora, el material també ha de ser bell, "orgànic i coherent", alhora que "estimular la part relacional, el joc d'intercanvi". "El clàssic material de plàstic no aporta res", matisava.
Manrique s'expressa en el mateix sentit: "Sabem que els infants gaudeixen d'espais estètics, amables, acollidors; són capaços de tenir un judici i criteri". No només això, sinó que un ambient d'aquestes característiques fa que siguin més respectuosos amb el material, baixa la conflictivitat, "el lloc és molt més ric i productiu i això fa que hi hagi una millor evolució cognitiva, social i emocional".
L'art l'introdueixen des d'una perspectiva participativa i sobretot amb artistes contemporanis. "L'art no només s'observa, es participa i s'integra", conta la professora. A partir d'aquí, generen propostes als espais en què treballar qüestions com la igualtat d'oportunitats o la identitat de gènere.