La manca de vols retarda l’inici de la temporada turística a Menorca
L’encariment dels viatges des de Barcelona i l’activació tardana del mercat britànic compliquen la recuperació econòmica
MaóLa societat menorquina viu amb impotència i indignació les dificultats afegides a la crisi sanitària per reactivar la temporada turística i l’economia de l’illa. A l’encariment dels vols entre Barcelona i Menorca cal sumar-hi la lenta represa de l’operativa de rutes internacionals, que fins pràcticament mitjan juliol no tindrà incidència. El primer vol previst és el Düsseldorf-Menorca, l’únic inclòs en el pla pilot turístic del Govern balear, que aterrarà aquest cap de setmana.
Més enllà del cap de setmana, però, la incertesa s’apodera de la planificació aèria internacional. Hi ha vols programats per a principi de juliol des de França, Holanda, Bèlgica i Itàlia, però tots dependran del grau d’ocupació. Els quatre països mercats amb poca tradició de viatjar a l’illa. En canvi, un mercat clau a banda del principatí, el britànic, trigarà més a posar-se en marxa. Tret d’un vol de Ryanair previst per al 3 de juliol procedent d’East Midlands i un Dublín-Menorca, el 4 de juliol, els turistes britànics no tindran possibilitats d’aterrar a l’illa fins dia 15 de juliol, en el millor dels casos.
Les connexions amb aeroports peninsulars es reactivaran a partir dels primers dies de juliol i gradualment augmentaran les freqüències amb Barcelona. Precisament, aquesta ruta és la que més preocupa per l’impacte econòmic que suposa el mercat català. Les tarifes de les dues companyies que operen l’enllaç, Vueling i Ryanair, han rebut els qualificatius d’escandaloses i abusives. Ningú no dubta que l’única solució al problema és la implantació d’una Obligatorietat de Servei Públic (OSP).
L’OSP amb Barcelona
Segons la plataforma El Transport Aeri Ofega Menorca, el 55% del volum domèstic de passatgers té com a destinació l’aeroport del Prat. Per al seu portaveu, Joan Enric Vilardell, el problema és de voluntat política i recorda que varen entregar al Parlament balear 21.000 signatures que demanaven l’OSP amb Barcelona. L’escenari actual, amb tarifes per al segon cap de setmana de juliol de 870 euros per a un no resident (Vueling) o de 340 euros (Ryanair), ha arribat, segons Vilardell, “a uns extrems mai vistos, ens estan ofegant econòmicament”.
La connectivitat aèria de Menorca és un problema endèmic, però cada any s’accentua, especialment a la ruta amb Barcelona. El mercat peninsular és la gran esperança del sector turístic menorquí per “salvar” la temporada i, dins aquest, el català és una prioritat: la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Menorca calcula que prop de 10.000 segones residències de l’illa són propietat de catalans. Vilardell es mostra preocupat per la inacció dels responsables polítics. “No hi ha una reacció de l’Administració, l’estat espanyol s’ho queda mirant i no hi fa res, són incapaços de resoldre un problema per l’única via que podria fer-ho, la política”, diu.
La plataforma insisteix que cal establir una OSP durant tot l’any i amb un preu màxim. “L’estat espanyol hauria de garantir la nostra mobilitat i l’OSP és l’únic mecanisme que en aquests moments permet el reglament europeu de tràfic aeri que Espanya signà amb motiu del Tractat de Maastricht”. Segons Vilardell, Vueling opera “en un clar règim de monopoli” i posa els preus dels viatges amb “un sistema tarifari d’abús a la població”. El portaveu assegura que a Vueling “li interessa el lucre derivat de l’apropiació de la subvenció pública del 75%”, i recorda que ja va advertir que amb l’increment del descompte de resident apujaria els bitllets d’avió. “És més econòmic viatjar a Hèlsinki que a l’illa, els preus fan inviable l’arribada de no residents a Menorca, quan tothom es felicitava nosaltres ploràvem”.
El preu mitjà dels bitllets comprats per residents de les Illes per viatjar a la Península va augmentar un 22% després de l’ampliació al 75% del descompte de resident. Així ho constata un informe elaborat per la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC). L’increment de les tarifes a les Balears contrasta amb la pujada només d’un 12% detectada a les Canàries. El document de la CNMC conclou que el descompte del 75% ha aconseguit abaratir el cost dels bitllets, però “menys del que resultaria esperable”. Pel contrari, a les rutes entre les illes no s’han detectat canvis en els preus, fet que explicaria, per a la Comissió, que l’ocupació en els vols interinsulars sigui menor respecte de les connexions amb Barcelona. De tota manera, la implantació del 75% va ocasionar un augment de la demanda en les rutes de l’Arxipèlag del 10% en comparació amb els anys anteriors al 2018.
Vueling: normalitat a partir de dia 13
La directora de Comunicació de Vueling, Ana Fernández reivindica el paper de l’empresa durant l’estat d’alarma, de “mantenir els serveis mínims que han permès garantir la connectivitat amb la Península, traslladar material i professionals sanitaris”. Fernández destaca el “compromís” de la companyia amb Menorca i admet que l’excepcionalitat del moment ha generat un nou escenari. “És una situació sense precedents, ens hem enfrontat a un desajust dels preus que resoldrem incrementant la nostra oferta de seients per adequar-la a la demanda”, assegura.
Vueling ampliarà els vols amb Barcelona a partir del 13 de juliol, passant de tres a sis freqüències diàries. L’interès que desperta Menorca com a destinació ha superat les expectatives de la companyia. “La demanda ha estat inusual en comparació amb la resta de rutes nacionals i internacionals”, diu Fernández. També recorda que l’aturada de la flota d’avions i l’afectació de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) han dificultat el retorn a l’operativa. Finalment, destaca que gairebé uns 4.000 professionals de l’àmbit sanitari que varen participar en una promoció de Vueling per volar gratuïtament a diferents destinacions varen escollir Menorca.