TERRITORI

Medi Ambient tomba la carretera de s’Estanyol

El projecte preveia una ampliació de la via del 166% en una zona de màxima protecció

Imatge de la carretera inclosa al projecte presentat pel Consell de Mallorca.
Carmen Buades
27/10/2017
2 min

PalmaLa Comissió Balear de Medi Ambient ha tombat el projecte del Consell de Mallorca per ampliar la carretera entre Llucmajor i s’Estanyol. A través d’un informe d’impacte ambiental desfavorable, la comissió adverteix que la proposta, que ampliava el territori que ocupa la carretera en un 166%, tindria conseqüències negatives per a les zones LIC (Lloc d’Interès Comunitari) i ZEPA (Zones d’Especial Protecció per a les Aus) dels voltants.

Al setembre del 2016 la Direcció General d’Espais Naturals i Biodiversitat ja va informar desfavorablement sobre el projecte, que construïa 1.300 m dins aquestes zones protegides i 800 m més de manera limítrof, amb la qual cosa afectava 1,34 hectàrees de Cap Enderrocat-Cap Blanc i reduïa dos hàbitats comunitaris.

Des del Consell de Mallorca van defensar en un primer moment el projecte, ja que consideraven que milloraria la seguretat perquè ampliaria les voreres per facilitar la circulació de ciclistes. No obstant això, després de veure les dificultats per l’alt grau de protecció del sòl on havien de fer-se les obres, van passar a estar d’acord, afirmen, amb la comissió.

L’informe que va presentar l’òrgan advertia que una ampliació de la carretera provocaria una ampliació del trànsit que hi circula i, a més, un augment de la velocitat, fet que pot ser perjudicial per a l’entorn. A més, l’impacte que es generaria sobre la vegetació seria “irreversible” i les tasques de construcció podrien afectar, pels renous, les aus.

A més, segons l’informe, existeix una proposta d’ampliació de la ZEPA que hi ha a la zona i això és una mostra indicativa de “la importància ecològica d’aquest indret”. També es considera que l’ampliació de la carretera “modifica el paisatge actual” perquè “es tracta d’una carretera típica de la zona rural de Mallorca i es convertiria en una calçada de gran amplada amb un paisatge modificat”.

Una de les qüestions que ja es van debatre després de la presentació del projecte el 2015, la insuficiència de les mesures per minimitzar el risc d’incendi a la zona, també apareix a l’informe actual, que adverteix que algunes de les àrees afectades estan catalogades com a d’alt risc.

Des d’alguns grups ecologistes, com Terraferida, ja han celebrat la decisió de la comissió i han carregat contra el departament de Carreteres del Consell per presentar un projecte amb un impacte “enorme”.

stats