La meitat dels conductors que van morir a les carreteres l’any passat havien consumit alcohol o drogues

A les portes de les vacances d'estiu, Interior insisteix en la responsabilitat dels acompanyants dels vehicles

Un accident de trànsit en imatge d'arxiu
Laia Seró
17/07/2019
3 min

BarcelonaEl comportament dels conductors a les carreteres catalanes és cada vegada més preocupant: l'any passat, de cada dos conductors que van morir en accidents de trànsit, un havia consumit alcohol o drogues. O totes dues coses. I no només això: en els set primers mesos d'aquest any, entre les víctimes mortals que conduïen s'han detectat més distraccions (un 10% més que el 2018) i més excessos de velocitat (un 18% més). Ara bé, no només ells suspenen: l'ús del cinturó ha decaigut un 10% entre els ocupants morts aquest primers mesos del 2019.

Aquest és el panorama que el departament d'Interior ha dibuixat aquest dimecres al matí. L'única estadística que millora és que en aquest inici d'any han mort menys persones a les carreteres que l'any passat. Fins avui hi ha hagut 87 víctimes mortals –l'última aquest matí, quan el conductor d'un camió s'ha adormit i ha atropellat un motorista–, una quinzena menys que l'any anterior en aquest mateix període de l'any. "Recordem que nosaltres donem xifres –ha afegit Interior–, però que darrere de cada xifra hi ha famílies destrossades".

Amb tot, el conseller Buch ha advertit que som de ple en una de les èpoques que més sinistralitat registra a les carreteres: els mesos de juliol i agost, que concentren el 23% dels accidents de tot l'any. "Estem tots més relaxats, barregem més el component oci en els nostres trajectes, anem per carreteres que no acabem de conèixer...", ha explicat el titular d'Interior, que després ha mencionat també la presència de vehicles estrangers, així com el creixement de motocicletes i bicicletes. Per això Buch ha enviat una alerta a tots els usuaris de les carreteres catalanes. Als conductors: "Els accidents es produeixen per conductes negligents que decidim individualment cadascú de nosaltres". I als acompanyants: "La responsabilitat d’enviar un WhatsApp o conduir havent consumit alcohol no és només del conductor, sinó de totes les persones que van dins del vehicle", ha insistit. També ha volgut fer èmfasi en les rectes, quan el conductor es veu més confiat d'agafar el mòbil.

Per la seva banda, el Servei Català de Trànsit ha assegurat que focalitzarà els patrullatges en els punts on es preveu més sinistralitat, com el litoral –Costa Daurada i Costa Brava– o les carreteres cap a àrees de segones residències. Però tot just serà una redistribució dels efectius en el territori. Els patrullatges d'aquest estiu, per tant, no augmentaran respecte els que hi havia l'any anterior en aquestes mateixes dates, un període especialment negre: l'any passat es van registrar 46 persones mortes a les carreteres.

Això sí, des de l'SCT han recordat que els últims mesos s'han incorporat dues millores tècniques per dissuadir les males conductes viàries: la presència continuada d'un helicòpter que sobrevola les carreteres i la dotació de càmeres als cotxes camuflats per reforçar la posterior sanció de l'infractor.

Un terç de les víctimes són persones grans

Des d'Interior també han fet èmfasi en el fet que cal estar en guàrdia tota la setmana, i de manera especial els caps de setmana, que és quan augmenten els accidents mortals. De les 86 víctimes que han mort aquest 2019, tot just 33 van patir l'accident de dilluns a dijous. La resta, 53 en total, van morir de divendres a diumenge. Especialment, la tarda de diumenge. Aquest any, a més, es calcula que sortiran de Barcelona uns 524.500 vehicles cada cap de setmana de juliol, un 2,6% més que l'any passat. Les demarcacions on es preveu que hi hagi més accidents són, de fet, les principals receptores d'aquest turisme: Girona i Tarragona.

En aquesta última actualització de les dades de trànsit destaca també l'augment de la sinistralitat del col·lectiu de gent gran. Respecte al mateix període de l'anterior, les persones de més de 65 que han perdut la vida a les carreteres catalanes aquest 2019 han crescut un 23%. De fet, ja representen un terç del total de víctimes: 27, mentre que l'any passat eren 22.

stats