La meitat de les mares i embarassades reben publicitat enganyosa de llet artificial

Segons un estudi de l'OMS, les marques vulneren les normes internacionals per convèncer les dones que són millors que donar el pit

Un nadó prenent el pit
ARA
23/02/2022
4 min

Barcelona"La llet artificial sacia durant més temps", "La qualitat de la llet materna disminueix amb el temps" o "Els substitutius de la llet materna contenen substàncies que milloren el desenvolupament i la immunitat dels infants". Aquests són alguns dels missatges i falsos mites que les mares i embarassades senten sovint. De vegades venen de l'entorn, però segons un estudi de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) també són eslògans als quals sovint recorre la indústria de la llet artificial per intentar col·locar els seus productes, encara que sigui a costa de fer dubtar les dones sobre la seva capacitat de donar el pit. L'informe assegura que les empreses de llet artificial i preparats per a nadons s'aprofiten de les estratègies de publicitat enganyosa, tot i que aquest tipus de missatges vulneren les normes internacionals sobre alimentació infantil. Malgrat tot, un 51% de les 8.500 mares i embarassades enquestades durant la realització de l'informe asseguraven haver rebut publicitat d'aquestes companyies per intentar convèncer-les dels beneficis dels seus productes enfront de la llet materna.

Per contra, tant l'OMS com l'Unicef recorden la importància de la lactància materna: "La lactància materna durant les primeres hores de vida, seguida de l'alimentació exclusiva amb llet materna durant sis mesos i la continuació de la lactància natural fins que l'infant tingui dos anys o més, és un mètode immillorable per combatre totes les formes de malnutrició infantil i l'obesitat. A més, funciona com a primera vacuna per als nounats i els protegeix contra moltes malalties freqüents en l'edat infantil". Les dues organitzacions també subratllen que els beneficis no són només per als nadons, sinó també per a les mares, perquè alletar "redueix el risc d'algunes formes de càncer en les dones en etapes posteriors de la seva vida".

El negoci de les llets artificials mou uns 48.000 milions d'euros en vendes. D'aquí que les indústries que competeixen per col·locar els seus productes al mercat utilitzin, segons l'estudi, totes les estratègies al seu abast per intentar influir en les decisions que prenen les mares i els pares sobre l'alimentació del seu nadó. L'informe de l'OMS assegura que algunes companyies recorren a la publicitat no regulada i invasiva a internet, a xarxes d'assessorament i línies d'atenció telefònica patrocinades, a les promocions i regals gratuïts i a altres pràctiques encaminades a influir també en el personal sanitari perquè recomanin als progenitors els seus productes.

Segons l'informe de l'OMS, els missatges que acaben rebent les dones de les companyies "acostumen a ser enganyosos, s'allunyen de la ciència i són contraris al Codi Internacional de Comercialització de Substitutius de la Llet Materna", un acord de l'Assemblea Mundial de la Salut del 1981 per protegir les mares de les pràctiques abusives dels fabricants d'aliments per a lactants. "Aquest informe deixa molt clar que les tècniques de mercat dels substitutius de la llet materna està massa estesa i és excessivament enganyosa i insistent. És necessari adoptar urgentment normatives sobre la comercialització enganyosa, s'han d'aplicar per protegir la salut dels nens", denuncia el director general de l'OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, arran de l'informe. Per la seva banda, la directora executiva de l'Unicef, Catherine Russell, subratlla que aquest tipus d'"informació falsa" es converteix en un "obstacle" per a la lactància materna, que "és la millor solució per als nadons i per a les seves mares". Russell també demana desenvolupar "polítiques i lleis sòlides" de suport a la lactància materna.

De fet, en la majoria de casos les dones enquestades van exposar la seva determinació a donar el pit als seus fills, tot i que segons l'OMS i l'Unicef només s'alimenta exclusivament amb llet materna un 44% dels infants més petits de sis mesos. "Les taxes mundials de lactància materna han augmentat molt poc en les últimes dècades, mentre que les vendes de productes substitutius s'ha duplicat en el mateix període", insisteixen els autors de l'estudi.

Missatges dirigits als sanitaris

Les dones joves i les embarassades no són l'únic blanc de la publicitat enganyosa de la indústria de llet artificial. Segons l'estudi, també ho són els professionals sanitaris, a qui les companyies intenten convèncer perquè recomanin els seus productes a les dones que acaben de ser mares. "Aquestes empreses entreguen al personal sanitari regals, mostres gratuïtes i fons per a la investigació; organitzen reunions, conferències i esdeveniments amb les despeses pagades, i arriben fins i tot a oferir comissions sobre les vendes dels seus productes", denuncia l'estudi. Un terç de les dones enquestades van explicar que "algun professional de la salut els havia recomanat una marca concreta" de llet artificial.

Per fer front a aquestes pràctiques, l'OMS i l'Unicef fan una crida als governs, al personal sanitari i als fabricants d'aliments per a lactants a "posar fi a la promoció indeguda d'aquests productes i a aplicar i fer que es compleixi plenament el Codi Internacional". Recomanen invertir en polítiques i programes d'ajuda a la lactància materna, per exemple oferint baixes remunerades per maternitat i paternitat d'acord amb les normes internacionals, i desenvolupant bones activitats de suport a la lactància materna. També reclamen "exigir als fabricants que es comprometin públicament a complir plenament el Codi Internacional i les resolucions posteriors de l'Assemblea Mundial de la Salut", així com "prohibir al personal sanitari que accepti el patrocini d'empreses que comercialitzen aliments per a lactants i nens petits, ja sigui a través de beques, premis, subvencions, reunions o esdeveniments".

stats