Educació sexual
Societat29/04/2023

"Menjant pinya el gust del semen millora?": un taller d'educació sexual a l'institut

A Catalunya l'educació afectivosexual forma part del currículum escolar, però és decisió del centre organitzar tallers educatius

Barcelona"Abans de començar farem tres pactes: cadascú parla només d'un mateix, el que s'explica aquí es queda aquí i podeu dir tot el que vulgueu, sempre que no molesti l'altre". Fa molt pocs minuts que Martí Poza, el tallerista de la Cooperativa Candela que organitza sessions d'educació sexual a instituts de Catalunya, ha entrat a l'aula de 4t d'ESO de l'Institut Creu de Saba d'Olesa de Montserrat. A Catalunya l'educació afectivosexual forma part del currículum escolar. A efectes pràctics, però, la norma no estableix que s'hagi d'impartir una matèria concreta i, per tant, queda en mans de les direccions dels instituts, les associacions de famílies d'alumnes (AFAs) o els ajuntaments la decisió de contractar o no tallers específics d'educació sexual. En el cas de la sessió d'avui, l'activitat té com a objectiu principal transmetre una sexualitat integradora, aclarir dubtes i desnaturalitzar els rols de gènere, allunyant-se de la imatge clàssica d'un taller que només se centra en la prevenció d'embarassos o de malalties de transmissió sexual.

Tot just entrar, Poza, que és educador, ha demanat que no hi hagi professors a l'aula per evitar que els alumnes tinguin vergonya. Han retirat les taules i els 24 alumnes s'han assegut en forma d'U mirant-se els uns als altres. Només començar, el tallerista els adverteix: "En les properes hores pot passar que surti el fantasma de la vergonya o que vinguin atacs de riure", i abans de començar a parlar de sexe els demana: "Aviseu-me si alguna cosa de què parlem té un nivell massa alt i us angoixa o si ja sabeu de què parlem i us avorreix també digueu-m'ho". Un cop aclarides les normes, llança la primera pregunta.

Cargando
No hay anuncios

"Què és la sexualitat? –silenci absolut–. Costa, oi?" Els demana que s'ajuntin en els grups que vulguin i que apuntin en un full paraules que relacionin amb la sexualitat per després dir-les en veu alta. Sorprenentment, els adolescents fan grups mixtos de manera voluntària, una decisió que l'educador assegura que no és habitual i que es deu al fet que és un grup que fa molts anys que es coneix.

Al principi els fa vergonya i només van dient derivats de la paraula sexualitat, però aviat es deixen anar. Se sent de tot, des d'orientació sexual o sentiments fins a cromosoma, chocho o els habituals anal i oral. Una noia diu: "Hipersexual, o sigui que té moltes ganes de fer cosetes i que té les hormones revolucionades", i una companya comenta en veu baixa: "Esclar, com que ella ja ho ha provat". La pluja de paraules continua: erecció, seixanta-nou, masturbació, gatillazo –i a les files del fons se sent: "Uy, eso es chungo"–, preservatiu, atracció, cunnilingus... I també arriben les primeres confusions. "Squirting!", crida un noi rient. "És quan una noia ejacula", defensa, i una de les adolescents que més ha parlat el corregeix: "Però no sempre ejaculen així". El tallerista intervé per explicar que hi ha persones que no ejaculen mai. "Quina sort", etziba un noi mirant al seu amic, i un altre alumne continua: "Les que no ejaculen són les clitorianes". Després d'aclarir que una cosa no té res a veure amb l'altra, Poza posa sobre la taula el fet que està normalitzat que les persones amb penis ejaculin, però, en canvi, no ho és tant que ho facin les persones amb vulva, que a vegades s'acaben aguantant per vergonya. Abans de passar a la següent activitat també apareix el que els adolescents anomenen spiderman, una pràctica que l'educador no coneix i que són els mateixos adolescents els que li expliquen que és "fer dits". La paraula consentiment només surt una vegada, però Poza atura la sessió per preguntar si entenen què vol dir. "Ja ens ho han explicat moltes vegades, que només podem fer-ho si els dos volem", contesta un noi.

Cargando
No hay anuncios

Qui veu porno en sap més de sexe?

A la segona activitat els proposa fer un debat en moviment. Tots fan una fila i el tallerista diu una frase en veu alta i en funció de si hi estan d'acord o no es mouen cap a la dreta o cap a l'esquerra o es queden al mig. Es deixa anar la primera afirmació: "La primera vegada fa mal". Una noia es mou ràpid cap al sí, però s'atura fins que no veu que a poc a poc altres companys trien el mateix. El resultat és que al cantó del no tots són nois i només hi ha una noia, però la gran majoria es queden al mig perquè diuen que com que encara no ho han fet no ho saben. "En ser la primera vegada i no tenir experiència pots fer alguna cosa malament i fer-te mal" –diu un noi del cantó del sí–. I des del cantó del no un company li contesta: "A mí no me duele porque a mí no es a quien se la meten". L'educador aprofita el debat per explicar què és l'himen, com es pot despendre, quin tipus de penetracions hi ha i també com els nervis poden fer que els músculs es contreguin i pugui arribar a fer mal. Però també els adverteix: "Això no vol dir que es pugui justificar. La sexualitat no ha de fer mai mal. Si passa, hem de parar i mirar per què, provar-ho d'altres maneres o no seguir-ho intentant si continua fent mal", insisteix.

Cargando
No hay anuncios

El joc continua amb afirmacions com "Els nois són uns sortits i només pensen en sexe" o "Les noies són més romàntiques" en què, en general, la majoria responen que és fals. També hi ha un no unànime quan la frase és "Qui veu més porno sap més de sexe". Per provocar-los el tallerista es col·loca al cantó del sí i els pregunta: "D'on ho aprenc si no ho veig al porno?" Hi ha respostes de tota mena: practicant-ho, que t'ho expliquin, llegint, espiant els pares, veient pelis... Poza els pregunta si en parlen amb la família. "Els pares només et diuen que ho facis amb condó i que ho facis amb cap, que no et tiris a la piscina amb el primer que passa", es queixa una noia.

"Ara direu que no teniu cap dubte, però això és impossible. Ningú ho sap tot sobre el sexe, i jo tampoc", diu el tallerista per introduir l'última activitat. Poden fer totes les preguntes que vulguin de manera anònima posant-les en una urna i les contestaran en veu alta. L'educador encara no ha acabat de llegir la primera pregunta i ja hi ha atacs de riure: "Si menges pinya, el gust del semen millora?" El mateix dubte formulat de maneres diferents surt cinc vegades perquè ho han vist en un vídeo que s'ha fet viral de TikTok. "Si tenim dubtes sobre el gust del semen, l'única manera de resoldre'ls és provar-lo", els contesta Poza. "Com has de provar el teu propi semen!", s'escandalitza un noi al fons de la classe. Moltes preguntes van relacionades amb com donar plaer i les respostes se centren en fer-los entendre que el sexe va més enllà de la penetració i que no tothom el viu igual. "L'única manera de saber-ho és parlant i preguntant", insisteix el responsable de la sessió. També hi ha dubtes més previsibles: "Com puc saber la meva talla de condó?", "Què se sent quan te la mamen?", "Com és fer un trio?", "Com es practica el sexe anal a una noia?" I altres que sorprenen: "Què fer en cas d'emergència si et passes molt en excitar-te?", "Com es pot prevenir l’ejaculació precoç?"

Cargando
No hay anuncios

En acabar el taller l'educador reconeix que l'ha sorprès el grau de maduresa que aparentment mostra el grup. Alerta, però, que alguns comentaris fets en veu baixa, com un moment en què un noi ha relacionat el sexe amb l'agressivitat o les bromes fetes quan alguna noia feia un comentari sexual, demostren que hi ha un nou escenari: els adolescents saben dir el que de portes enfora queda bé, però en la intimitat encara es continuen reproduint conductes que preocupen.