Menorca celebra amb més de 50 actes la Regió Gastronòmica Europea
L'acte inaugural serà al voltant del 17 de gener i el Museu de Menorca, la seu física del mandat
MAÓMenorca ha elaborat un programa de més de 50 activitats per celebrar l'any que ve el mandat com a Regió Gastronòmica Europea, una distinció que va rebre l'any 2019 a càrrec de l'Institut Internacional de la Gastronomia, la Cultura, les Arts i el Turisme (IGCAT).
Es tracta d'un programa dinàmic, obert a noves iniciatives, que posa de manifest el caràcter col·lectiu i transversal de la declaració. Agrupa tant accions ja consolidades en el calendari d'esdeveniments anuals de l'illa (la Mostra de Cuina Menorquina, Menorca en el Plato, la Fira del Camp o les diferents Jornades Gastronòmiques) com noves propostes pensades per donar continuïtat a la feina feta per promoure i donar visibilitat als productes locals, al teixit de petites empreses agroalimentàries i als negocis vinculats a la restauració, amb fires dedicades al formatge Mahón-Menorca; al Vi de la Terra Illa de Menorca; més jornades de degustació; un concurs nacional de cuiners; a més de tallers o visites guiades. Des d'un àmbit més cultural, també s'han programat exposicions i un congrés per a periodistes gastronòmics.
L'acte inaugural serà al voltant del 17 de gener, Diada del Poble de Menorca, i el Museu de Menorca exercirà de seu del mandat, un espai on es desenvoluparan diferents activitats al llarg de l'any. L'illa també acollirà actes vinculats als 15 membres de la Plataforma Europea de Gastronomia, com la trobada anual que fan tots els membres i el lliurament dels premis European Food Gift Challenge i Top Visitor. A la pròxima edició de la Fira Arrels es convidarà una delegació de Trøndelag com a territori amb qui Menorca comparteix mandat, juntament amb una representació de la resta de regions gastronòmiques.
El mandat del 2022 també ha de servir per projectar a l'exterior tota la riquesa culinària de l'illa i posicionar Menorca com a destinació gastronòmica en l'àmbit internacional. En aquest sentit, es duran a terme accions a fires com Fitur, Madrid Fusión i Destinations Nature a París, a més de disposar d'una web de referència amb tota la informació actualitzada i xarxes socials com eines de difusió dirigides al públic local i també a tots els visitants. El pla d'accions per a 2022 també inclou projectes amb visió de futur que tenen com a objectiu potenciar la innovació, la inclusió i la difusió cultural a través de la gastronomia. Dues propostes que ja s'estan perfilant consisteixen a crear sales d'estudi per a infants i joves amb risc d'exclusió social on se serveixin berenetes saludables i ecològiques, i un projecte de col·laboració entre hotelers i productors locals per poder disposar d'un moble amb exposició i venda de productes locals.