Mabrian ha demostrat que Menorca també pot acollir empreses turístiques amb projecció internacional que atreguin personal qualificat. La consultora especialitzada en intel·ligència de mercat per a destinacions turístiques la crearen el 2013 dos programadors de l’illa, Santi Camps i Francesc García, i avui, 11 anys després, té clients a 40 països, la majoria dels quals són institucions públiques. Des de Turespaña a Visit Qatar, la regió de París o el Ministeri de Turisme de Costa Rica. A més de la seu central a Maó, Mabrian ha obert oficina a Barcelona, i té 32 treballadors, alguns dels quals els ha pres a grans multinacionals amb el ganxo de poder viure a Menorca.
“Arrancar l’empresa a Menorca va ser tot un avantatge, ja que ens va permetre identificar menorquins amb talent que feien feina fora per oferir-los que s’unissin al projecte”, remarca el director de Màrqueting, Carles Cendra. “Com que no podíem competir en sou amb la multinacional de torn, ells renunciaren a part de la retribució a canvi de poder tornar a viure a l’illa”, conta. Però també aconseguiren que gent inicialment no vinculada a Menorca “vingués de fora i hi arrelàs”, fins al punt que els treballadors que ara tenen en plantilla són de fins a vuit nacionalitats diferents.
“La majoria, aproximadament el 40%, són professionals de perfil tècnic, com ara programadors, i la resta –diu Cendra– som gent que ens dedicam a la part de negoci i assessorament al client. Venem informació basada en l’analítica de dades, però necessitam professionals amb coneixement turístic que siguin capaços d’interpretar-les amb rapidesa, i aquest és el perfil que més manca ara al mercat”. Es tracta d’un perfil “tan específic que no hi ha una línia formativa concreta, perquè requereix una experiència prèvia en el sector. Menorca viu del turisme, però no té aquests perfils. El personal turístic a les Balears, i gairebé a tota la Mediterrània, és més un treballador de serveis que no un directiu. A les Illes tothom ha viscut des de sempre del turisme perquè funcionava molt bé. Ha estat tot molt orgànic, fins que ha començat a no anar tan bé i interessa veure’n les causes per prendre, en conseqüència, les decisions més correctes”. I aquesta és, precisament, la missió de Mabrian.
A punt de volar a Dubai per continuar estenent els tentacles de l’empresa, Carles Cendra destaca, però, “l’estàndard altíssim de qualitat de servei que hi ha en el sector turístic a les Balears. Ja sigui per formació o per cultura de servei, pels anys que hem fet feina pel turisme les Illes, no hi ha color respecte d’altres destinacions del nord d’Àfrica o països de la Mediterrània oriental, com Turquia. I açò ajuda que la destinació es valori tan bé i que el visitant hi vulgui tornar”.