Menorca, en perill d’aïllament aeri
Aena no fa cas de les advertències sindicals i aposta per un sistema de control remot que, en cas de fallida, deixaria l’illa incomunicada
MaóLa torre de control de l’aeroport de Menorca és una de les més antigues en funcionament a tot l’Estat, amb 50 anys i problemes estructurals seriosos, segons un informe que Comissions Obreres ha traslladat al president d’Aena, Maurici Lucena. Aquest s’ha compromès a estudiar la viabilitat del projecte que es pretén instaurar a l’illa: un sistema de control remot que organitza el trànsit aeri mitjançant càmeres i sensors. CCOO es va assabentar a final de juny de la intenció d’apostar pel control remot, un rumor que va confirmar la directora de l’aeroport de Menorca, Eva Valenzuela. Però fonts del sindicat avisen que Menorca podria quedar aïllada per aire si el sistema falla.
El control remot es va començar a plantejar el 2002 a Alemanya, tot i que les primeres proves es feren el 2009 a Suècia. “Després de set anys de prova, el país escandinau autoritzà aquest sistema en un aeroport amb 10 moviments diaris. Menorca en té uns 31.370 a l’any, i el 90% es concentren en set mesos”, destaca el portaveu de CCOO a Aena, Ramon Carreras.
Aena posa com a exemple l’aeroport de London City, que funciona amb control remot. Tot i que té un trànsit superior al de l’illa, Carreras matisa: “London City representa un 2,71% del total dels passatgers que passen pels sis aeroports de l’àrea de Londres, i un 6,66% dels moviments. En cas d’avaria, és assumible per la resta d’aeroports. A Menorca no hi ha opció. Podríem quedar aïllats”, afirma.
A més de Menorca, s’està provant a Vigo, on el servei està externalitzat i no el gestiona Enaire sinó Ferronats. L’any passat Menorca va tenir 3.442.742 passatgers, mentre que per Vigo n’hi passaren 1.129.865. CCOO alerta que és una tecnologia en desenvolupament. “No hi ha un pla B i necessitam un pla de contingència. Menorca no és el lloc adequat per fer experiments”, denuncia Carreras. Els sindicats no entenen per què no es construeix una torre de control convencional, que està aprovada, pressupostada i anunciada per Aena. A més, afirmen que els actuals sistemes amb càmeres als aeroports de l’Estat no acaben d’anar bé. “A l’illa tenim un circuit de càmeres per accedir a la zona de sortides i l’aparcament. No hi ha una setmana sencera que funcioni correctament”, lamenta.
Aprofitant l’acte del 50è aniversari de l’aeroport de Menorca al febrer, el comitè d’empresa va traslladar les seves reivindicacions al president de l’ens. Però, malgrat el compromís d’estudiar les demandes del personal, Aena es manté ferma en la voluntat d’implantar el sistema de control remot. Fonts d’Aena remarquen que l’ha validat l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria i que permetrà controlar el trànsit aeri “en temps real i reunint les mateixes condicions de seguretat que les torres de control convencionals”.
El nou sistema “exigirà que les càmeres i els equips tinguin les mateixes prestacions que els tradicionals”, segons fonts d’Aena. “Permetrà una visió òptima i millorarà l’activitat. No serà necessari que els controladors es trobin físicament en una torre, amb visió directa de l’avió. La tecnologia per radar i sense visió ja facilita la ruta i aproximació actualment”, afegeixen.
La intenció d’Aena és implantar el sistema de control remot el juny de 2021, un objectiu “irreal”, segons el secretari de formació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), José Puga. “Volem contribuir a la correcta implantació, però la idea d’Aena d’iniciar-lo el 2021 és un error greu”. CCOO exigeix que les institucions de Menorca i del Govern s’impliquin en la qüestió i reclama que Menorca no perdi infraestructures. A més, ha instat els diputats i senadors de les Illes a traslladar el problema a Madrid.
Vidal demana explicacions
El senador autonòmic de MÉS per Mallorca, Vicenç Vidal, registrà la setmana passada una bateria de preguntes en què exigeix informació sobre el nou sistema de control remot. Vidal ha traslladat l’informe de CCOO-Aena i ha posat de manifest els riscos que representa el sistema de control remot en cas d’una fallida. “El de Menorca no és l’aeroport més idoni per implantar aquest sistema pel risc que suposa i que no hem d’assumir. Tenim l’exemple de l’apagada elèctrica”, assenyala.
A més, Vidal ha preguntat per què no es construeix una torre de control convencional, tal com estava previst i anunciat per Aena. “Estam a favor del sistema remot, sempre que abans es faci la torre convencional. Seria el més coherent”, recorda. El senador també ha demanat al govern espanyol si hi ha experiències de sistemes virtuals en aeroports similars al de Menorca quant a la densitat de trànsit aeri. “En aeròdroms com el de Reus o, fins i tot, el de Marratxí es poden fer experiments, perquè en cas d’algun problema hi ha altres instal·lacions que podrien absorbir-ne els vols afectats”, diu.
La construcció d’una nova torre de control constava fa deu anys en el Pla director de l’aeroport. El 2014 es va fer un estudi sobre l’estat de la torre, que concloïa que la seva vida útil expirava en entre cinc i deu anys. CCOO, USCA i els tècnics de manteniment dels equips de la torre (Enaire) han denunciat la situació de manera reiterada. El Ministeri de Foment va aprovar el Document de Regulació Aeroportuària el 2017, quan es va pressupostar. Fins i tot, el mes de febrer, Aena es va comprometre públicament a construir-la.
Segons Vicenç Vidal, la previsió d’implantar el sistema de control remot “demostra la minsa sensibilitat insular que té Madrid i la falta d’informació”, i reclama “saber-ne tots els detalls”.