Menorca
Societat26/06/2024

Menorca ven la seva “essència” per allargar la temporada

Les campanyes han deixat de promocionar les platges, les festes i els cavalls i ara se centren a atreure visitants a la tardor empesos pel turisme actiu, la gastronomia i la Menorca Talaiòtica

David Marquès

Palma“Hi ha coses que mai no haurien de canviar”, diu el lema de la darrera campanya de promoció turística que ha empès Menorca a iniciar una de les temporades amb millors expectatives que es recorden pel que fa a l’arribada de visitants. “Menorca per sempre”, “Menorca Forever”, resumeixen els cartells i vídeos publicitaris. Ja han passat a la història les campanyes que mostraven allò més obvi: l’aigua blau turquesa de la platja de Macarella o el bot dels cavalls a les festes de Sant Joan.

Ara ja no es ven res tan explícitament. Se cerca “protegir l’essència” de l’illa i allargar la temporada, sense promocionar més els elements que ja són prou coneguts i que han contribuït a massificar-la en temporada alta. Sí que hi apareixen la festa amb cavalls, i el gin, i la llagosta, i la Naveta dels Tudons, i la Catedral, i la platja. Però també les pedres, els fars, la peixateria, el senderisme o el gaudi d’estar a un xalet amb amics vora el mar. Es ven la sensació, l’experiència. L’essència.

“Ja no feim promoció de la temporada alta”, diu la directora insular Begoña Mercadal. “És clar que quan anam a una fira ho explicam tot, però als vídeos i a les imatges surt ben poca platja i molt turisme actiu. Evitam mostrar tot el que ja està prou massificat i convidam que ens visitin de manera preferent a l’octubre i la tardor”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Però el resultat, en aquest l’acabat d’iniciar estiu de debat però no de mesures immediates contra la massificació, és, per ara, el mateix. “Venen més turistes, però gasten menys”, constaten les dades de l’aeroport i coincideixen a dir els empresaris. Menorca està connectada amb prop de 70 ciutats, la meitat de les quals són internacionals, i les operadores aèries ofereixen fins a dos milions de seients al llarg de tota la temporada, quasi el doble que els turistes que van venir entre el maig i l’octubre de l’any passat.

Begoña Mercadal anuncia que fa només dues setmanes que es va aturar tota la promoció. Dia 10 de juny es va tancar la paradeta de programar l’estiu i, des de llavors, els esforços estan centrats a reforçar l’arribada de visitants durant la tardor. “Per això precisament ens centram a promocionar el turisme actiu, les proves esportives, la cultura, la gastronomia i també la Menorca Talaiòtica que, ara que ja és Patrimoni Mundial, ens ajuden molt a captar visitants fora de temporada”, conclou la directora.

Cargando
No hay anuncios

Captació de turistes

Els mercats on més s’ha actuat són el Regne Unit, França, Itàlia i també Alemanya, on es tornen a impulsar campanyes per recuperar un turisme que havia retrocedit molt en la darrera dècada. També s’han fet accions puntuals a Washington i Miami per intentar captar el creixent turisme nord-americà. Tot i el vol directe amb Palma, la consultora Mabrian ha detectat que la majoria d’americans que trepitgen Menorca arriben en vols procedents de la Península, amb la intenció de conèixer una segona destinació espanyola.

La Fundació Foment del Turisme de Menorca disposa enguany del pressupost més elevat per a promoció turística de la seva història, prop d’un milió d’euros. Hi ha els 800.000 euros que finançaran els contractes de comàrqueting, que compensen amb doblers públics companyies aèries per connectar Menorca en temporada mitjana i baixa i no deixar l’illa sense vols internacionals, com va passar el 2019 amb la fallida del turoperador britànic Thomas Cook.

Cargando
No hay anuncios

Menorca s’assegura així tenir vol directe amb París tot l’any, i està a punt de reformular també el comàrqueting amb Londres, que va quedar cancel·lat pocs dies abans de les eleccions de l’any passat i no s’ha pogut recuperar en tot l’hivern. Així que, per garantir que hi haurà companyies interessades a volar a l’hivern entre Londres i l’illa, s’haurà d’incrementar la partida destinada a costejar aquestes connexions, des dels 200.000 euros anuals que es pagaven el 2023 fins als 350.000 que figuren en les noves condicions renegociades per l’Administració, que vol estendre l’acord fins al 2027.

Però, a la vegada, la Fundació també ha injectat diners a altres operadores per avançar els vols directes amb altres ciutats de França o Alemanya, abans i després de la temporada. Així n’ha multiplicat l’oferta, igual que fa amb aeroports espanyols com el de Saragossa. La idea és allargar la temporada fins als nou mesos, des de l’arribada dels primers turistes de l’Imserso, a mitjan febrer, fins més enllà del final oficial de l’estiu, a principis de novembre.

Ambaixadors, pel·lícules i influenciadors

Cargando
No hay anuncios

El jugador de bàsquet Sergi Llull (Maó, 1987), amb una carrera prou exitosa al Reial Madrid i a la selecció espanyola, és una de les cares conegudes que promocionen Menorca a l’exterior. El Consell ha assolit un acord amb ell per fer-lo ambaixador turístic, però no n’és l’únic. La Fundació Turisme Menorca també es fixa en artistes i influenciadors forans amb seguidors a les xarxes per promocionar el Camí de Cavalls o els béns de la Menorca Talaiòtica.

Els darrers contractats han estat l’actor brasiler André Lamoglia, amb més de tres milions de seguidors a Instagram, o el model català Marc Forné, que en té mig milió. Però també s’ha fixat en el runner David Velasco ‘T-Xus’ per fer-lo participar en la recent Trail Menorca Camí de Cavalls i promocionar a través seu l’atractiu turístic de la ruta natural que dona la volta a l’illa. A més, es mantenen contactes amb presentadors lligats a Menorca, com Laura Escanes o Jesús Calleja, per implicar-los.

Ara bé, l’altra fórmula de promoció que es vol potenciar amb més força és l’aparició de l’illa a pel·lícules i sèries. La Fundació entén que la Menorca Film Commission juga un paper fonamental per captar l’interès de les productores i posar a disposició els llocs excepcionals que té l’illa per convertir-la en un set natural per a rodatges cinematogràfics i de televisió.

Cargando
No hay anuncios

L’exemple, en aquest sentit, és el de la pel·lícula Faro, estrenada a principis d’any i que, a més de tenir un repartiment d’actors espanyols prou coneguts, mostra localitzacions naturals de gran bellesa, com ara El Grau, les pedreres de Líthica o els fars de Favàritx i Cavalleria.