Els experts del canvi climàtic avisen: "Tenim poc temps i pocs recursos econòmics"
El transport i la producció d'energia generen més del 80% de les emissions a les Illes, segons el primer informe del Comitè d'Experts
Palma"Tenim poc temps i pocs recursos econòmics". Així de contundent ha estat Pau de Vílchez, president del Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic de les Illes Balears, a la presentació del primer informe anual de l'equip d'investigadors. Amb dades recollides entre gener de 2021 i febrer de 2022, els experts conclouen que "cal accelerar la transició energètica i la reducció d'emissions". Una de les claus de l'estudi evidencia la necessitat d'un canvi de model, que requereix el desenvolupament d'altres sectors no lligats a l'activitat turística. A més, apunta que els principals sectors emissors de gasos de l'efecte hivernacle a les Balears són la generació d'energia i el transport, que, plegats, generen més del 80% de les emissions.
A les Balears les temperatures màximes i mínimes ja han augmentat 0,44 graus i 0,37 graus per dècada entre 1975 i 2015, així com ho ha fet també la temperatura de la mar. "Aquest estiu ha estat dramàtic, el canvi climàtic no és un problema del futur, sinó d'avui", ha declarat De Vílchez. En aquest sentit, no només és urgent una substitució tecnològica per tal que els mitjans de transport cap a les Illes generin zero, o gairebé zero, emissions, sinó que també cal reduir el flux de visitants, "que generen un gran volum d'emissions durant les seves estades", amb desplaçaments interns, consum de recursos que han de ser importants i consum energètic, entre altres activitats.
Tres anys després d'haver-se aprovat la Llei 10/2019 de canvi climàtic, l'emergència climàtica ha continuat agreujant-se. Segons aquest estudi, si seguim el ritme de reducció d'emissions des del 2009, quan va començar una tendència a la baixa, no s'assoliran els objectius ni per al 2030 (40%), ni per al 2050 (90%). Per això, els experts reclamen reducció i estratègies d'adaptació.
Reduir l'ús del cotxe privat, promoure desplaçaments a peu, l'ús del transport públic i, en darrer lloc, els cotxes elèctrics són algunes de les seves recomanacions. Pel que fa als avions, explica que se n'ha de reduir el volum: "Ampliar l'aeroport no és una mesura adequada per combatre el canvi climàtic i posa en perill el futur de les persones d'aquestes illes". També proposa l'ús de l'hidrogen per als vaixells més grans.
A hores d'ara, l'energia renovable generada a les Balears supera només l'1,5%. "Per assolir l'objectiu fixat per al 2030 (35%), caldria instal·lar cada any 600 MW", destaca l'informe. "Hem de potenciar altres sectors, com l'agricultura i la ramaderia sostenible a les Balears, i recuperar la indústria local basada en la circularitat", ha dit De Vílchez.
L'expert posa d'exemple una proposta per reduir el volum de turistes que visiten les Illes: "Es podrien traslladar llocs de feina de gent que treballa al sector de l'hostaleria a les empreses d'energia i del sector agrícola amb itineraris formatius per ocupar amb cooperatives els terrenys públics en desús".
També ha manifestat que la transició ha de passar per un model d'equitat. "L'1% més ric a Europa emet deu vegades més que el 50% més pobre. Pel que fa a la crisi dels preus de l'energia per la guerra d'Ucraïna, ha declarat que "el canvi climàtic és un multiplicador de riscos, com problemes de salut i guerres... Descarbonitzar el transport serveix per llevar les eines a règims opressors".
Manca de pressupost
L'informe ja és a les mans del Govern balear, segons ha explicat De Vílchez. Durant una reunió amb diferents conselleries, el Govern va demanar propostes de mesures concretes als experts, que demanen implicació de totes les parts en la lluita contra el canvi climàtic: "No tenim un pressupost per funcionar, encara que la Direcció General de Canvi Climàtic ens ha ajudat. Però, ens hem hagut de cercar la vida. Ens agradaria poder disposar d'un pressupost per poder fer informes més específics. No és només una qüestió de la Conselleria de Medi Ambient, també de la d'Economia i Turisme, Salut, Educació i Hisenda". El president del Comitè d'Experts ha avançat que s'està treballant en la creació d'una assemblea ciutadana pel clima a Mallorca i denunciat la manca de finançament pels equips de recerca i projectes d'investigació.