SOCIETAT
Societat10/07/2020

Mercadona converteix Mallorca en el seu laboratori de reconeixement facial

La cadena ha instal·lat en 40 dels 42 supermercats que té a l’illa càmeres de videovigilància capaces d’identificar els que tenen prohibit entrar-hi

Kike Oñate / Daniel Martín
i Kike Oñate / Daniel Martín

Palma / ValènciaMallorca s’ha convertit en el camp de proves de Mercadona per posar en marxa un sistema de reconeixement facial per videovigilància. Des de l’1 de juliol 40 dels 42 supermercats de l’illa tenen càmeres instal·lades, segons fonts de l’empresa. A la resta d’illes, per ara, no se n’hi ha col·locat cap, però la cadena també prova la tecnologia en “algunes” botigues de Saragossa i València. El sistema detecta “únicament i exclusivament” les persones amb “una sentència ferma i amb mesures cautelars d’ordre d’allunyament” de la cadena a causa de robatoris o altres conflictes, segons fonts de l’empresa. Mercadona assegura, a més, que el reconeixement facial funciona encara que els clients duguin mascareta.

L’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha obert una investigació d’ofici “arran de les informacions aparegudes en mitjans de comunicació”, en un expedient que “encara es troba en fase d’actuacions prèvies”, segons ha confirmat l’organisme estatal a l’ARA Balears. Mercadona, però, no té constància de l’expedient obert i defensa que ha estat en contacte amb l’AEPD enviant informació sobre el projecte i seguint les pautes que els han marcat. “Hem actuat amb total transparència. I així ho continuarem fent davant qualsevol informació que ens sigui sol·licitada”, indiquen les fonts de la cadena alimentària.

Cargando
No hay anuncios

El sistema de seguretat -instal·lat per la companyia israeliana AnyVision- permet detectar els infractors a través d’una base de dades interna, que es nodreix de les imatges captades per les càmeres de videovigilància dels supermercats, imatges que ja s’han fet servir com a prova del procediment judicial en què s’han sentenciat els infractors. El programari, segons Mercadona, no emmagatzema la informació i s’elimina “íntegrament” al cap de 0,3 segons d’enregistrar-la. El sistema, si detecta algú amb una ordre d’allunyament, n’avisa automàticament la policia, “responsable de fer complir la mesura en vigor”.

Malgrat que als accessos dels establiments s’hi han col·locat avisos que informen els usuaris de la instal·lació de la tecnologia de reconeixement facial, molts dels clients ni tan sols s’hi fixen, segons ha pogut comprovar l’ARA Balears a l’establiment de la cadena al barri palmesà del Coll d’en Rabassa. “No en tenia ni idea, ni m’he fixat en el cartell”, explica una dona carregada amb dues botelles d’aigua. Afegeix, però, que ho veu positiu si el sistema serveix per evitar robatoris, tal com defensa l’empresa. Un altre client comenta que tampoc no sabia res d’aquesta tecnologia, tot i que acaba de passar per davant del rètol groc llampant que ho explica.

Cargando
No hay anuncios

Dubtes sobre la legalitat

El professor i doctor en Dret Penal i especialitzat en noves tecnologies de la Universitat de València, Francisco Almenar, explica que el sistema de detecció anticipada de la companyia pot topar amb el dret a la intimitat i a la pròpia imatge que recull l’article 18 de la Constitució. Aquest estableix que, per disposar i generar una base de dades amb les imatges de persones, cal “el coneixement i el consentiment de l’afectat”. “Quan aquestes dades les utilitza l’Estat, hi ha un horitzó més clar, perquè l’Administració actua en benefici de l’interès general i perquè, a més, té dret a disposar de la base de dades, però en aquest cas és tot molt més dubtós”, puntualitza el professor.

Cargando
No hay anuncios

El director de la Càtedra de Privacitat i Transformació Digital de la Universitat de València, Ricard Martínez, també en té dubtes. Creu que, a més de l’article 18, cal mirar si el sistema de Mercadona compleix la legislació específica, com l’article 9 del Reglament europeu per a la protecció de les persones pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, un text que, amb caràcter general, assenyala que “queda prohibit el tractament de dades personals”.

Martínez admet que no sap si hi ha cap excepció de la norma a què es pugui acollir Mercadona i apunta que una de les raons que explicarien el pas que ha fet l’empresa és que tingui una autorització de l’AEPD. Amb tot, l’expert se’n sorprèn perquè just fa unes setmanes l’AEPD no va permetre a les universitats utilitzar un sistema semblant per identificar els alumnes durant els exàmens. Pretenien comprovar que qui fa la prova és realment l’estudiant matriculat i no una altra persona.