Més d'un 50% dels escars de les Balears no té ni ha tingut cap concessió

Costes arxiva definitivament els intents dels propietaris de les alcoves del Port des Canonge poc després d'ordenar-ne la desocupació

Escars del Port del Canonge
17/03/2023
2 min

PalmaMés de la meitat dels més de 1.500 escars (les construccions tradicionals del litoral que serveixen per donar cobro a una petita embarcació) de les Illes Balears no tenen cap concessió per part de Costes, o la que tenen ja ha caducat i, per tant, han perdut els seus drets. El cas de l'ultimàtum del Ministeri de Transició als 22 propietaris d'aquestes edificacions del Port des Canonge, que els dona 3 mesos per desocupar-les, ha tornat posar sobre la taula la situació d'irregularitat de la majoria d'aquestes instal·lacions.

L'illa que, amb diferència, té més construccions d'aquesta tipologia, concebudes històricament per acollir petites embarcacions i que moltes famílies també han emprat històricament per gaudir del litoral durant els mesos d'estiu com a punt de reunió, és Eivissa. Més de 1.000 escars identificats per Costes omplen la costa de la pitiüsa major, i segons les dades que ha pogut comprovar l'ARA Balears es troben en situació irregular, ja que o bé no diposen del títol habilitant que exigeix la normativa o bé aquest ha caducat i no ha estat renovat.

A Mallorca, dels més de 400 escars existents, també coneguts com a alcoves a segons quines zones, la proporció es manté i una part important no disposa d'autorització administrativa en vigor. Santanyí, amb prop de 200, és el terme municipal que més edificacions acumula. El fet que una part significativa dels escars santanyiners es trobin damunt roquissars sense platja ha fet que Costes històricament hagi estat més condescendent a l'hora d'atorgar i renovar permisos, segons confirmen fonts oficials.

De fet, en el cas de Banyalbufar, les 22 que duen anys intentant legalitzar-se no ho han pogut aconseguir i fa unes setmanes els seus propietaris van rebre un escrit en el què els donaven tres mesos per desocupar-les, en compliment de la decisió de Costes de no atorgar les concessions més d'una dècada enrere. Va ser precisament quan reberen aquestes desestimacions de concessió, entre el 2009 i el 2011, quan els titulars decidiren tornar a iniciar el procediment des de zero. Així, el 2014 van sol·licitar 22 noves concessions, i Costes també acaba de pronunciar-se al respecte, en un escrit al qual ha tingut accés l'ARA Balears, i en el qual el departament del Ministeri recorda als propietaris que l'anterior denegació fa inviable qualsevol nou tràmit, i, per tant, ha arxivat el procediment. Aquesta decisió suposa que ara mateix els 22 escars es troben en una situació molt complicada i només una intervenció supramunicipal, com la del Consell de Mallorca amb una catalogació in extremis podria donar alguna opció, si bé les fonts consultades ho veuen complicat.

stats