Societat20/03/2017

Més llum, menys obstacles i rutes millors per fer una Barcelona més apta i segura per a les dones

L'equip de govern de Colau, amb el suport d'ERC i la CUP, duu a comissió el paquet de mesures 'Urbanisme amb perspectiva de gènere'

Enric Borràs
i Enric Borràs

BarcelonaLa tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, i la regidora de Feminismes i LGTBI, Laura Pérez, han presentat avui un paquet de mesures per fer la ciutat més adequada i segura per a les dones, segons han explicat en una roda de premsa. El document 'Urbanisme amb perspectiva de gènere' es durà demà a la comissió d'Urbanisme, amb el suport d'ERC i la CUP, i pretén "integrar la mirada de gènere a totes les polítiques urbanístiques" per aconseguir "una ciutat més justa, igualitària, segura i sense barreres". Pérez, ha argumentat que homes i dones no viuen la ciutat de la mateixa manera i ha remarcat que les dones es mouen més a peu o amb transport públic, sovint carregades amb carretons o cotxets, i es dirigeixen més als equipaments, com les escoles, els centres de salut o els parcs.

El document recull una iniciativa que ja s'aplicava en la legislatura anterior, les marxes exploratòries als barris, en què veïnes, experts i tècnics municipals fan un recorregut crític pels barris per identificar problemes urbanístics, però s'amplia. Se n'han programat una desena i a més els projectes tindran pressupost perquè es puguin resoldre els problemes que es diagnostiquin. Una de les primeres que s'ha fet, a la Colònia Santiveri de la Zona Franca, ha servit per identificar zones mal il·luminades o que queden amagades i que poden causar inseguretat a una dona que hi camini, sobretot de nit, i encara més tenint en compte que són carrers poc transitats a peu. Així, hi haurà llocs que s'il·luminaran més, carrers que es pavimentaran millor o voreres que queden amagades per arbustos que es podaran per fer-les més visibles. S'hi invertiran 1,4 milions d'euros.

Cargando
No hay anuncios

Però els canvis no són només una qüestió de seguretat. De fet, segons Pérez, la seguretat no és on posen més èmfasi, i quan parlen d'urbanisme amb perspectiva de gènere per aconseguir una ciutat més justa també volen dir "que no estigui només a disposició dels treballs productius" i, per exemple, que també sigui més justa "per a qui porta el nen a l'escola o estigui cuidant una persona gran". En aquest sentit, aquest any s'enllestirà un manual amb criteris de gènere per als tècnics que treballen en el planejament urbanístic, i també es preveu fer un pla de mobilitat escolar amb mirada de gènere, per millorar les rutes a les escoles.

A més, l'Ajuntament preveu incloure la "perspectiva de gènere", segons Sanz, a les grans transformacions urbanístiques de la ciutat. Ha fet èmfasi sobretot en la Meridiana, "una de les darreres autopistes urbanes que queden a la ciutat", i s'estudiarà com aconseguir que els veïns la travessin més fàcilment. La perspectiva de gènere també s'aplicarà a les superilles, en canvis a la xarxa d'autobusos i de carrils bici, i al pla de barris. A més, es posaran en marxa dos projectes pilot: un per millorar el pas i l'accés al polígon industrial del Bon Pastor i Torrent de l'Estadella, i l'altre per fer un mapa de la xarxa quotidiana del barri de Gràcia. Sanz ha explicat que s'identificaran els espais més problemàtics del barri i es difondran les rutes més segures per arribar als diferents equipaments mentre no se solucionin.