“Tinguis el cos que tinguis és perfecte com és, i la moda no l’ha d’alterar”
El 080 Barcelona Fashion torna a les desfilades presencials i obre la porta a nous formats híbrids que també s’endinsen en el món digital
Barcelona“Ets una privilegiada, Maria. Ets la primera persona que testeja aquest experiment artístic i vull que et deixis endur pel que sents”, m’avisava al matí Louis Rubi, fundador de la inclusiva firma LR3 a les portes d’un dels pavellons del Recinte Modernista de Sant Pau on s’ubiquin fins divendres els diversos escenaris del 080 Barcelona Fashion. Uns maniquins despullats que exhibeixen diversitat de cossos, gèneres, edats i ètnies indicaven l’entrada per accedir a LR3 Experience, una vivència immersiva, única en concepció, que s’ha estrenat aquest dimarts al 080 i fusiona el món de l’art, la moda i la tecnologia.
Com si es tractés d’una fantasia retrofuturista de Stanley Kubrick, una cortina de tires gruixudes de plàstic em condueix a la primera sala, taronja vibrant de cap a peus. El color corporatiu d'LR3. La presideix una passarel·la de la mateixa tonalitat que indica el camí a seguir i una dotzena d’ordinadors dotats amb ulleres de realitat virtual a banda i banda. No puc evitar pensar en les rajoles daurades d’El mag d’Oz i l’emoció que em produeix seguir la veta en aquesta espècie de joc per esbrinar on condueix.
“Aquí el model ets tu, la persona que viu en directe l’experiència i trepitja la passarel·la taronja”, explicava Rubi mentre em posava les ulleres que em feien entrar dins l’univers virtual d'LR3. Un cop dins t’hi trobaves els avatars de l’entrada, però ja vestits i en format 3D: llueixen les peces de roba de siluetes oversize, que juguen amb els volums, les capes i els patrons depurats de la marca en escenaris fantàstics creats per un equip d’arquitectes i dissenyadors digitals que han treballat braç a braç per crear la innovadora experiència: “El projecte és tan singular com les persones que hi han treballat”, afegia. A través d’un bosc animat, un jardí surrealista de columnes romanes, una ciutat vertical del futur o un món aquàtic, els avatars de LR3 sorprenien l'usuari desafiant les lleis de la física. Emocionada, no puc evitar allargar la mà per tocar-los, soc d’una generació que va néixer en un món analògic i s’ha anat adaptant als entorns digitals durant la joventut. Com si fos un conillet d’índies, Louis Rubi m’observava per desvelar-me després la idea clau: “La roba és l’excusa per presentar-te la bellesa del cos humà que apareix primer despullat i després vestit, respectant la seva singularitat”. I és que forma part de l’ADN de la marca voler canviar les regles del món de la moda a través de trencar tòpics i desmuntar vells estereotips: “Tinguis el cos que tinguis és perfecte com és, i la moda no l’ha d’alterar”, afegia.
Eliminar restriccions a l’hora de vestir
La segona sala és blanca i apareixen en format digital els mateixos avatars, que fan de la diversitat el seu fort, flotant per les parets de la sala en una espècie de passarel·la virtual. S’acosten i s’allunyen amb pas ferm. L’espectador pot apreciar amb més detall les peces de roba: hi ha estampats de quadres, teixits sofisticats com blondes i lluentons, motius florals i algun dibuix brodat. Finalment, la tercera i última sala és una exposició física on es mostra només la roba a través de maniquins estàtics que desafien les lleis de la gravetat per la manera com estan col·locats. Sembla que volin: “La idea és oblidar totes restriccions en el vestir per animar les persones a divertir-se a través de la roba”, explicava el fundador d'LR3. Just having fun with it és un dels seus eslògans habituals. Quan surts de l'LR3 Experience no pots evitar sentir cert alleugeriment i esbossar un somriure per l’originalitat de la proposta i la hibridació de formats, però sobretot perquè et fa sentir partícip d’una lliçó de vida que va més enllà del món de la moda: estima la teva singularitat i passa-t'ho bé! La resta és accessori.
El retorn del directe
El calendari de desfilades presencials ha quedat inaugurat aquest dimarts amb molta expectació. Hi ha hagut els tradicionals retards, les llargues cues d’accés i la pluja de flaixos dels fotògrafs que competien amb els vídeos en directe dels mòbils. No hi ha faltat la participació de marques com Escorpion, que al migdia ha obert l’agenda de la passarel·la catalana amb una desfilada estiuenca de tons vibrants, motius geomètrics i peces de punt que formen part del seu ADN. “Teníem ganes de festa”, deia el seu director creatiu, Carles Gràcia.
Per la seva banda, Lola Casademunt que ja s’havia estrenat in situ a Madrid, tenia ganes de desfilar a Barcelona. “Hem exhaurit totes les invitacions al moment”, reconeixia Maite Casademunt. La seva proposta s’inspira en un viatge estètic per l’Àfrica a través de teixits brillants, tons atrevits com el taronja i el fúcsia i l’estampat de zebra.
Qui també tenia ganes de reviure el directe era la dissenyadora Clara Esteve: “Reconec que tinc els nervis a flor de pell però estic molt feliç i motivada”, deia abans de la desfilada. En paral·lel a la línia de bany, el seu projecte All That She Loves se centra ara en peces de roba relaxades amb un gir cap a la fantasia.
Veus amb personalitat pròpia
Una de les joves promeses, Tíscar Espadas, no havia desfilat mai davant del públic, que va quedar sorprès del concepte i la posada en escena. La dissenyadora d’Úbeda explora la singularitat de cada individu a través de la moda: “Més enllà de cobrir el cos, la roba expressa què ets i qui vols ser”, explicava abans del xou. I ho feia a través de siluetes desconstruïdes de talls sorprenents amb butxaques i vetes que cadascú pot adaptar a la seva manera. Els “uniformes funcionals” de Tíscar Espadas tampoc distingeixen gènere en una desfilada diversa de models masculins i femenins de totes les edats.
Finalment, ha tancat la primera jornada del 080 una debutant: la it girlGala González, ara reconvertida en dissenyadora, que presentava oficialment el seu projecte de moda: “Necessitàvem fer un salt a la terra i deixar de volar”, reconeixia al backstage de la passarel·la. Amlul va néixer durant l’esclat de la pandèmia amb vocació local i sostenible. Fa peces d’edició limitada que es poden comprar al moment i han trobat en el canal digital la seva millor carta de presentació entre les joves consumidores. “Ens agradi o no vivim en l’era de l'aquí i l'ara”, recordava González, que ha decidit fusionar els dos mons –el físic i el digital– per no perdre pistonada.