Societat09/08/2019

Un model obsolet que funciona a mig gas

Punta Balena ha estat l’epicentre del turisme de gatera durant dècades, però enguany el Brexit i la reactivació d’altres destinacions turístiques n’han fet caure els visitants

Kike Oñate
i Kike Oñate

CalviàÉs ple agost, entre les dues i les tres de la matinada, que és quan més gent surt de festa a Punta Balena, a Magaluf; però avui el carrer és mig buit. Els tiqueters ho saben i, caminant d’una punta a l’altra de la via, es pot veure com assetgen qualsevol vianant per oferir un litre de cervesa i un xarrup per cinc euros. L’ocupació hotelera ha caigut devers un 10% aquest juny respecte del mateix mes del 2018, segons el president de l’Associació d’Hotelers de Palmanova i Magaluf, Mauricio Carballeda, qui assegura que “aquest turisme”, en referència al turisme de gatera, “tendeix a desaparèixer, i ara el més important és veure com creixem en qualitat i no en quantitat”. Creu que hi ha en marxa un “canvi”, perquè el 70% de les reserves en l’actualitat les fan famílies i parelles adultes, mentre que just el 17% són joves, i “no tots cerquen un oci relacionat amb l’excés”, afirma Carballeda. Però Diego Belmonte, que és propietari des de fa més de 25 anys del The Chippy, un bar de menjar ràpid, veu la situació encara pitjor: “Enguany, pot ser que hi hagi un 50% menys de clients que ara fa un any”, es lamenta.

Durant dècades, el model turístic de gatera ha funcionat a ple rendiment cada dia de la setmana i durant tota la temporada d’estiu, amb centenars de persones que omplien els carrers. Enguany això ha canviat i només els dissabtes es pot trobar el carrer ple de gom a gom, perquè entre setmana l’afluència de turistes és més baixa i certs trams del carrer són completament buits. “Només faig feina tres dies a la setmana, però és cert que hi ha poca gent; dissabte és el gran dia”, explica una de les moltes joves britàniques que venen a passar la temporada a Magaluf per treballar fent ofertes pels bars. A part del descens de turistes que s’allotgen al municipi i que el pes de les estades familiars és major, el model de Punta Balena perilla per tres factors: el Brexit, la reactivació d’altres destinacions com Turquia i el bon temps que ha fet als països d’on venen els visitants, principalment britànics, coincideixen Carballeda i Belmonte.

Cargando
No hay anuncios

The Plaza és un local familiar i un dels més antics de Punta Balena. La seva clientela és diversa i no té res a veure amb altres pubs com The Capitol i The Office, on quasi tots són britànics. Treballadors de la zona, estrangers residents, turistes i mallorquins solen consumir en aquest bar. Alberto Navarrete n’és un dels cambrers i coincideix amb Mauricio Carballeda i Diego Belmonte: “Fa cinc anys a l’agost estava pleníssim, però el model està molt cremat i prefereixen altres destinacions”. Diu que els touroperadors i els hotels de tot inclòs fan que els petits empresaris no guanyin tant, fet que els obliga a reduir molt els preus, cosa que atreu turisme de baixa qualitat. “Nosaltres tenim clients fixos i aguantam bé”, diu.

El Brexit, principal preocupació

El president de l’associació hotelera de la zona creu que la “incertesa” que generen el Brexit i que la lliura s’enfonsi pot causar més problemes en les reserves de l’octubre i les que es facin per a l’any que ve. “Els touroperadors treballen amb euros i si la lliura està més baixa, és pitjor”, afirma Carballeda, i afegeix que a Turquia paguen amb lliures. El president dels hotelers insisteix que la calor inusual que ha fet aquest estiu a mig Europa ha condicionat les reserves i, a més, troba que l’ecotaxa també ha influït en l’elecció de la destinació.

Cargando
No hay anuncios

Mauricio Carballeda critica que el turisme de gatera de Punta Balena ha danyat “molt” la imatge de Magaluf, però recorda que la planta hotelera s’ha renovat i ara només falta millorar l’oferta complementària per oferir major qualitat en el servei, però també per als residents. L’obertura de la plaça Momentum per part de la cadena hotelera Melià, amb 5.160 metres quadrats de superfície comercial, intenta atreure clients mallorquins i estendre la temporada. De fet, Melià ja ha invertit quasi 250 milions d’euros en els onze hotels de què disposa a la zona. L’hotel INNSiDE Calvià Beach està obert durant tot l’any i també pretén que a l’hivern Magaluf no quedi buit.