Obituari

Mor Oliviero Toscani, el fotògraf políticament incorrecte

La seva feina per a Benetton va revolucionar el món de la moda al tractar temes com el racisme, la sida o la religió

Oliviero Toscani.
ARA
13/01/2025
3 min

BarcelonaEl fotògraf i publicista italià Oliviero Toscani, que va revolucionar la publicitat amb les seves provocadores campanyes per a la marca Benetton, ha mort aquest dilluns als 82 anys a causa d'una malaltia, segons han informat els mitjans de comunicació italians.

Campanya publicitària d'impacte del fotògraf Oliviero Toscani on va presentar una model anorèxica al costat de la frase "No anorèxia" i està pensada per coincidir amb la Setmana de la Moda de Milà.

Toscani estava hospitalitzat en un hospital de Cecina des de divendres passat, segons informa l'agència Efe. La seva dona havia declarat que l'ingrés era "un camí sense tornada", ja que el fotògraf patia amiloïdosi, una malaltia rara, tal com ell mateix havia explicat en una entrevista publicada al diari Il Corriere della Sera l'agost passat.

El fotògraf era fill d'un famós fotoperiodista. Va néixer a Milà el 1942 i va estudiar fotografia i gràfica a la Universitat de les Arts de Zúric del 1961 al 1965. Era conegut internacionalment com a creador d'imatges corporatives i campanyes publicitàries per a grans marques com Chanel, Robe di Kappa, Fiorucci, Prenatal o Toyota. Com a fotògraf de moda va col·laborar en publicacions com Elle, Vogue, GQ, Harper's Bazaar, Esquire, Stern o Liberation.

Oliviero Toscani Fotografiat davant d'un mural de la major exposició mai dedicada a Itàlia al gran fotògraf Oliviero Toscani en homenatge als seus 80 anys. Milà, Palazzo Reale, 23/06/2022
Campanya publicitària d'Oliviero Toscani per a United Colors of Benetton , de l'any 2018

Però va ser sobretot a partir dels anys 80 que es va fer molt conegut al revolucionar la publicitat amb el seu art, sobretot amb les campanyes trencadores que va fer per a Benetton, en les quals parlava de temes com el racisme, la religió i altres qüestions socials que van provocar grans polèmiques. Del 1982 al 2000 va crear una nova i potent estratègia de comunicació per a la marca, i la va transformar en una de les firmes més conegudes del món amb les seves campanyes provocadores amb imatges que van fer la volta al món, com la d'un capellà i una monja fent-se un petó, una dona negra que donava al pit un nen blanc o un malalt terminal de sida.

El 1990 va crear i dirigir el diari Colors i el 1993 va concebre i dirigir Fabrica, un centre de recerca per a la creativitat en la comunicació moderna.

Del 1999 al 2000 va ser director creatiu de la revista mensual Talk Miramax de Nova York, dirigida per Tina Brown.

Toscani va ser un dels fundadors de l'Acadèmia d'Arquitectura Mendrisio, va ensenyar comunicació visual en diverses universitats i va escriure diversos llibres sobre comunicació.

Un home contempla algunes de les fotografies incloses a l'exposició "Olivier Toscani. Més de 50 anys de magnífics fracassos", a Valladolid l'any 2016
Luciano Benetton (L) i el fotògraf Oliviero Toscani posen davant d'un enorme cartell publicitari el 28 de setembre de 1999

El 2007 Oliviero Toscani va iniciar Razza Umana, un projecte de fotografia i vídeo sobre diferents morfologies i condicions humanes, per representar totes les expressions i característiques físiques, socials i culturals de la humanitat.

Des de fa gairebé trenta anys participava en el projecte Nou Paisatge Italià contra la degradació d'Itàlia. L'obra de Toscani ha estat exposada a la Biennal de Venècia, a Sao Paulo, a la Triennal de Milà i en museus d'art modern i contemporani de tot el món.

poster de Toscani per Beneton, de l'any 2000
Oliviero Toscani posa davant d'una còpia enorme d'una pàgina del calendari 2011 de l'associació 'Consorzio Vera Pelle Italiana Conciata al Vegetale' que mostra la seva fotografia del pubis d'una dona

Toscani va guanyar nombrosos premis, com quatre Lleons d'Or, el Gran Premi de la Unesco, dues vegades el Gran Premi d'Affichage i nombrosos premis d'Art Directors Clubs de tot el món.

stats