Creix la morositat dels consumidors per primer cop des de l'inici de la crisi
Segons un estudi, la principal raó d'aquest canvi és l'alt atur i la quantitat de persones que han deixat de cobrar prestacions
MadridLa morositat dels consumidors ha augmentat aquest any per primer cop des de l'inici de la crisi degut, fonamentalment, a l'elevada taxa d'atur i que cada cop són més els que no reben cap tipus de prestació.
L'administració i les empreses, en canvi, milloren en retallar lleugerament els terminis de pagament, segons un estudi elaborat per Intrum Justitia després d'entrevistar durant el primer trimestre del 2014 a responsables de 10.000 empreses de 33 països, entre elles 730 espanyoles.
Segons l'estudi, els usuaris, en contra de la tendència a mantenir-se des del 2008, han elevat els terminis de pagament de 58 a 61 dies i han trigat fins a 21 dies a l'hora de pagar les seves factures, 3 més que el 2013.
Espanya registra una pèrdues per impagaments del 2,9% -dues dècimes més que el 2013-, el que es tradueix en 27.000 milions d'euros, tot i que es manté per sota de la mitjana europea del 3,1%.
L'informe revela que les administracions públiques espanyoles han reduït el plaç de pagament un dia, de 155 a 154, tot i que es mantenen lluny dels 30 dies que marca la directiva europea que va entrar en vigor fa més d'un any, i les empreses en dos dies, de 85 a 83.
Segons el director general d'Instrum Justitia Ibérica, Luis Salvaterra, aquest canvi és degut a l'alt atur i a que un 40% de les persones que no tenen feina no rep cap mena d'ajuda, el que implica que tenen problemes per poder fer front als pagaments.
La situació podria anar a pitjor si es té en compte que el 46% de les empreses considera que no podrà contractar nous treballadors per culpa de la morositat. La mitjana europea en aquest sentit se situa al 40%.