Societat 08/08/2024

Navegar sense carnet ni experiència

El model liberalitzat de l’oci nàutic permet llogar sense llicència embarcacions de fins a cinc metres d’eslora a clients que no en tenen coneixements

3 min
A alguns ports de les Illes Balears com el de Maó, Alcúdia, Palma i Ciutadella les embarcacions de lloguer han d’anar acompanyades d’una barca que els escorti.

PalmaDia 30 de juliol a Mallorca. Quatre joves varen llogar una llanxa sense llicència de navegació i la varen enfonsar enmig de la mar. Sense amollar els tassons d’alcohol i amb una actitud despreocupada, els turistes varen gravar com les onades anaven omplint l’embarcació d’aigua i alhora s’enduien tot els fems que havien anat acumulant (botelles de vidre, paquets de tabac, bosses de plàstic i una gelera, entre d’altres). A més, entre els milers de comentaris de la publicació de TikTok, el patró confessava triomfant que “a un que ja s’ha begut sis combinats, li és igual tot”. Tot i que aquest tipus de fets evidencien la perillositat de llogar embarcacions sense carnet, està permès? Quina és la normativa que ho regula? Ha incrementat aquest tipus de negoci?

Llogar embarcacions –de fins a cinc metres d’eslora i 15 cavalls de potència– i sense disposar de cap titulació nàutica és un fenomen en creixement que imita els models anglosaxons. S’està liberalitzant l’accés dels ciutadans a l’oci nàutic mentre pugen la potència i els metres de les barques. El negoci creix i, amb ell, els problemes, perquè abans el filtre per llogar-ne una era tenir un carnet específic. Ara, amb l’empara de la normativa estatal, ja no és necessari. El director general de Ports de les Illes Balears, Antoni Mercant, considera que l’estat espanyol, “mogut per l’especulació econòmica”, ha provocat “una saturació de la nàutica”. “N’estam molt preocupats perquè tot això no s’hauria d’haver consentit mai en la vida. I ara que estam tan espantats per la massificació, l’únic que fa és saturar la mar amb unes condicions que no són segures”, lamenta el responsable d’aquest organisme de gestió autonòmica.

Més enllà de la permissiva normativa estatal, la capitania marítima de Palma va establir aquest juny restriccions que limiten el lloguer d’embarcacions d’esbarjo sense titulació a les aigües de Mallorca i Menorca. Les barques no poden navegar en cap cas en horari nocturn, la distància màxima de navegació no pot superar les cinc milles de distància ni tampoc una velocitat superior a set nus, entre d’altres. A més, les noves normes també imposen que a les zones de servei dels ports de Maó, Ciutadella, Palma i Alcúdia els bots han d’anar escoltats per una barca de l’empresa que els lloga. Mercant adverteix que “la intenció és que l’any que ve es posin a tots els de la comunitat autònoma”. “No podem contradir una norma estatal, però on tenim competències farem el possible per regular-ho”, insisteix com a exemple de les regulacions creuades entre les administracions implicades a Espanya i les Balears.

Les empreses que es dediquen a aquest tipus de negoci coneixen perfectament la voluntat de Ports de les Illes Balears de restringir de cada vegada més aquesta pràctica. De fet, Flor, una treballadora d’una empresa que lloga barques sense llicència, diu que les noves normes els perjudiquen i que el lloguer d’embarcacions “beneficia els ports” –recapten taxes dels negocis- “i als hotels que en cobren comissió” per la venda del servei al turista. “Segurament l’any que ve ens prohibeixin llogar sense titulació, però si és així canviam el motor de les barques per un més potent i posam un patró a cada una i ja està”, diu amb actitud resolutiva.

La quantitat de negocis de lloguer d’embarcacions creix de cada vegada més. Segons les dades de Click&Boat, a Espanya, el maig de 2024, es va doblar la demanda de barques sense llicència respecte de 2023 i al juny n’hi va haver un 20% més en comparació de l’any anterior.

És perillós?

Tot i que la directora de l’Escola Nàutica Navega, Verónica Relancio, alerta que “sortir a la mar sense els coneixements bàsics pot ser molt perillós” i que “la gent no n’és conscient”, Flor ho nega. “Els clients van alerta i tampoc hi ha ones gegants i els donam recomanacions perquè sigui 100% segur”, afegeix. Per la seva banda, el gerent d’un negoci d’aquest tipus, Pedro Francisco Gil, opina que “el problema no són els vaixells que es lloguen sense llicència, sinó que molts dels que es dediquen a llogar-ne no coneixen la mar ni tenen formació per fer-ho”. “Els clients van amb precaució i són la víctima d’una persona que no està formada per dedicar-se a això”, subratlla.

Són molts els sectors socials afectats per la navegació sense llicència. Alguns pescadors de Sóller denuncien que en temps de morunes, aquestes embarcacions hi passen per damunt, les espenyen i totes les cervioles fugen. A més, fonts de la Guàrdia Civil han confirmat a l’ARA Balears que en els darrers anys s’han incrementat les denúncies d’aquestes embarcacions per fondejar i navegar a zones de bany o a àrees abalisades.

stats