Galeres de cavalls

"Si no volen galeres amb cavalls, que ens donin la llicència de taxista"

Els calessers de Palma demanen alternatives laborals i contraprestacions a l'Ajuntament per deixar l'activitat

Una galera de cavalls a Cort
25/03/2025
2 min
Regala aquest article

Palma“Si no podem fer aquesta feina, volem que ens donin la llicència per poder tenir un taxi”. Juan és calesser des de fa desset anys i assegura que li agradaria “poder continuar treballant del mateix tota la vida”, però que els darrers anys la seva feina de cada vegada és més complicada. “Entre les reduccions que ens imposen les administracions i la criminalització que rebem de la societat, és molt difícil”.

L'Ajuntament de Palma ha assolit un consens per extingir les galeres de cavalls i, per això, explica que demanaran a Cort que els doni una llicència de taxista si han de cessar l'activitat. “Hem de continuar pagant les factures i volem tenir una vida tranquil·la”. Juan té 35 anys, però va començar a dur la galera quan en tenia devuit, en haver acabat un grau d’Administració. “Com que no vaig aconseguir una feina del que havia estudiat, el meu pare [qui era calesser] em va dir ‘au, vine i t'ensenyaré l’ofici’”, explica. 

Consens a l'Ajuntament

L’Ajuntament de Palma ha arribat a un acord per extingir les galeres de cavalls, però els partits discrepen sobre com dur a terme la transició, i tant Vox com MÉS per Palma han presentat mocions al ple per eliminar aquest servei –el més probable és que aquest dijous s'aprovi la moció de Vox.

Vox, que inicialment defensava la continuïtat de les galeres, ha canviat de posició. La seva proposta assenyala les dificultats creixents del sector, com les normatives de protecció animal cada vegada més estrictes, la pressió d’entitats animalistes, les restriccions per alertes climàtiques i la falta de rendibilitat econòmica. A més, el partit assegura que han obtingut "el suport dels treballadors del sector". Per la seva banda, el PP ha rebutjat la moció de MÉS per Palma, “malgrat ser similar a la de Vox”, asseguren fonts de l’agrupació municipal. La formació ecosobiranista ha criticat aquesta actitud i ha acusat el PP “d’actuar per interessos polítics en lloc de prioritzar el benestar animal”.

MÉS per Palma proposa que la transició es faci "a través d’una taula de diàleg amb totes les parts implicades, incloent-hi els treballadors de les galeres, els partits polítics i les entitats animalistes". A més, defensen la substitució immediata de les galeres tradicionals per vehicles elèctrics, la reconversió de les llicències en permisos de taxi i la creació d’un pla per garantir una jubilació digna per als cavalls que actualment treballen en aquest servei.

Tot i les diferències en les propostes, el consens sobre l’eliminació de les galeres marca un punt d’inflexió en una qüestió que ha generat polèmica durant anys. Ara, la clau serà determinar com es gestiona la transició. 

Alcúdia, municipi pioner

Alcúdia s'ha convertit en el primer municipi de Mallorca a tenir galeres elèctriques, que substituiran les galeres de cavalls. Aquest projecte representa una passa endavant en mobilitat sostenible i benestar animal, i ha tingut el suport de diverses administracions, han explicat fonts del Consistori.

El desembre de 2023 fou quan l'Ajuntament modificà el reglament municipal per poder incorporar les calesses elèctriques. L'objectiu era que començassin a operar abans del final de 2024. Va ser l'agost del 2022 quan es va dur a terme la proposta dels mateixos galeristes del municipi per fer aquesta transició a aquest model.

stats