Per què el nombre de nins autistes quadruplica el de nines?
En sis cursos, els alumnes amb TEA han augmentat un 143%, fins a arribar als 1.523 nins i 339 nines el 2023-2024
PalmaEl curs 2018-2019 a les aules de les Balears hi havia 657 nins amb Trastorn de l'Espectre Autista (TEA) i 107 nines, mentre que en el 2023-2024, segons les dades de la Conselleria d'Educació i Universitats, eren 1.523 i 339, respectivament. Així, en sis cursos escolars el nombre d'alumnes de Primària i Secundària amb aquest trastorn ha crescut un 143%. Ells, però, són quatre vegades més que elles. Per què?
Segons explica la neuropsicòloga Ana Mantecón, aquest biaix de gènere és deu al fet que les nines manifesten símptomes diferents i, a més, els solen camuflar. "Normalment tenen millors habilitats socials i això en fa difícil el diagnòstic. Hi ha tanta diferència en la detecció perquè si una nina està callada i no dona problemes no salta l'alarma", diu.
Comportament adaptatiu
Els professionals treballen per augmentar el diagnòstic de TEA entre les nines, perquè el fet que els nins amb aquest trastorn les quadrupliquin no s'ajusta a la realitat objectiva. "Hi ha tests per detectar les tècniques de camuflatge que empren elles. Se'ls demanen qüestions tipus: 'practiques les cares que fas o les rialles que has de posar?' 'Imites les rialles que has vist en altres'?", explica Mantecón.
La professora del CEIP Verge de Lluc Magda Serra secunda l'exposició de Mantecón. "Les nines tenen més habilitats socials i s'adapten a les normes i al que s'espera d'elles. Moltes vegades tenen un doble vessant comportamental per camuflar-se a l'entorn i passar desapercebudes. Són nines i dones peculiars", assenyala.
Augment exponencial de casos
L'augment de diagnòstics de TEA entre els infants té diverses raons, explica Mantecón. La principal és que ara es presta més atenció als senyals inicials del trastorn, un fet que permet detectar-los a edats més primerenques. Però també hi ha factors que ara tenen més prevalença. "El fet que els pares cada vegada tinguin els fills més tard, i també qüestions genètiques i ambientals hi tenen a veure", explica. "S'ha estudiat la relació entre l'increment de casos i la presència de contaminació alimentària i ambiental", afegeix.
A les Balears, més del 80% dels alumnes autistes van a centres educatius ordinaris, segons les dades del Ministeri d'Educació. La resta, als d'Educació Especial. Aquests estan enfocats a les realitats que en una escola tradicional no podrien progressar.
Centres especialment preparats
Els centres d'Educació Especial esdevenen fonamentals per atendre l'alumnat amb més dificultats, però l'oferta no dona a l'abast per atendre la quantitat d'usuaris potencials. Amadiba dona una atenció integral, entre d'altres, als alumnes autistes. Més d'enllà de disposar d'un centre educatiu especial, el CCEE 4x4 disposa d'un servei itinerant per poder donar suport als docents dels centres ordinaris en la seva tasca d'atenció a l'alumnat autista. "Se'ls expliquen les dificultats amb què poden trobar-se i què han de fer si aquests alumnes tenen una crisi", relata Marian Vives, responsable de Comunicació i Atenció a Famílies de l'entitat, que llença una ajuda als companys dels centres ordinaris. "Hi ha molt bona intenció, però no tenen ni la formació ni les ràtios, ni tampoc diversos professionals dins cada aula com nosaltres". "La gent creu que els centres especials són guetos. Si un alumne està bé en un centre ordinari, perfecte. Però si ve amb nosaltres, estarà molt ben atès. De fet, farà més sortides i activitats, perquè estan pensades per a ells", diu.