El nou tren de Palma a Llucmajor sortirà des del Conservatori
El pressupost total estimat del projecte se situa en 811 milions d'euros i les obres començaran el 2028


PalmaLa futura línia de tren a Llucmajor s'ampliarà amb una nova estació a l'inici, a la zona del Conservatori, i a diversos nuclis urbans, com ara Platja de Palma, Pere Garau i el Coll d'en Rebassa, entre d'altres. Segons el conseller de Mobilitat, José Luís Mateo, s'han incorporat aquestes i altres modificacions en el traçat un cop vençut el termini d'al·legacions.
Ara, i d’acord amb les previsions inicials, s’obrirà un nou període d’exposició pública. Així mateix, es prepara la licitació del contracte de l'assistència tècnica per a la redacció del projecte bàsic.
Canvis en el traçat
Després del procés participatiu, s'han ajustat alguns aspectes del projecte que atenen demandes que milloren el traçat escollit inicialment en l'estudi informatiu. La línia augmenta el recorregut i serà de 30 km, gairebé 2,5 km més, 9,95 km dels quals es faran per via soterrada en túnel (2,5 més que en el traçat inicial) i 20,05 km en superfície.
La primera novetat és que la nova línia tindrà una primera estació a la zona del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears i s'allarga en un tram soterrat d’1,2 km entre aquesta ubicació i l'estació de Son Costa.
Igualment, en el primer tram soterrat, el nou traçat arribarà al barri de Pere Garau, a més de Son Gotleu, ja que la futura línia Palma-Llucmajor disposarà d’una estació a la plaça de Miquel Dolç.
D'altra banda, s'ha modificat el tram en l'entorn de l'Hospital Universitari Son Llàtzer, per tal d’integrar millor l'estació i el traçat amb vista a les futures actuacions previstes a la zona, com el futur recinte firal de Palma i un institut, entre d'altres. Una altra de les modificacions és a la zona del Coll d’en Rabassa, per acostar més l’estació al nucli urbà d’aquesta barriada de Palma.
Un altre dels canvis introduïts acosta més el traçat a Platja de Palma amb una estació amb nova ubicació a la Porciúncula, en substitució de l’estació prevista inicialment al Pil·larí. A la zona de l'Arenal de Llucmajor també s'han fet ajustaments per evitar passos a nivell i integrar millor la nova estació en l'entorn urbà. Amb els ajusts introduïts en el traçat, s'ha millorat igualment la connectivitat amb la xarxa EMT per afavorir la intermodalitat.
La línia Palma-Llucmajor prestarà servei a diverses zones de Palma i altres indrets en el seu traçat, amb les parades previstes següents: Miquel Dolç, Son Güells, Hospital Universitari Son Llàtzer, Coll d’en Rabassa, aeroport, polígon de Son Oms, la Porciúncula, Bellavista - les Cadenes, l’Arenal, polígon de Son Noguera i Llucmajor.
Duració dels trajectes
El projecte del tren a Llucmajor s'ha treballat des del consens amb els ajuntaments de Palma i Llucmajor i es preveu que es posi en marxa després d’habilitar un seguit d’aparcaments d’enllaç i noves connexions amb línies d’autobusos de l’EMT i la xarxa TIB.
Entre altres dades, el projecte preveu trajectes de Palma a Llucmajor en un temps de 30 minuts, de Palma a l’aeroport en 12 minuts, de Llucmajor a l’aeroport en 18, a més d'altres connexions amb un punt estratègic com Son Llàtzer, a 6 minuts des de Palma i a 23 des de Llucmajor.
El pressupost total del projecte se situa en 811 milions d'euros, nova estimació que inclou l'ampliació de la línia, l'increment dels trams en túnel i la compra de fins a "vint trens nous", segons ha explicat el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), José Ramón Orta. Aquesta previsió global de pressupost inclou tant els projectes i l'execució de les obres de construcció de la futura línia ferroviària com també la compra de nous trens elèctrics i els nous tallers.
En relació amb els terminis, i d'acord amb les previsions inicials, com a fites més destacades, per enguany es preveu l’adjudicació de la redacció dels projectes (bàsic i d’obres); per a 2026, l’aprovació del projecte bàsic, amb un nou període d’informació pública, i la declaració d’impacte ambiental; per a 2027, la licitació i l’adjudicació de les obres, i per a 2028, l’inici de les obres, les quals es preveu que durin quatre anys, amb una finalització estimada per a 2032.