Tribunal Suprem
Societat 16/05/2024

El Consell té dos mesos per executar la sentència que anul·la el rescat del túnel de Sóller

El Consell ja va pagar 16,3 milions pel rescat, encara que l'empresa en reclama als tribunals 30 milions

3 min
El túnel de Sóller fou inaugurat el 1997. La seva concessió irregular va 
 Fer caure el president Gabriel Cañellas.

PalmaNou capítol en la batalla legal pel rescat del túnel de Sóller. El Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Palma ha notificat al Consell de Mallorca la sentència que va dictar el mes de setembre el Tribunal Suprem (TS) que declarava nul el rescat del túnel de Sóller. L'òrgan jurídic ha donat dos mesos a la institució insular perquè n'executi la sentència. 

El conseller insular de Territori, Mobilitat i Infraestructures ha recordat que la sentència del TS “no fixava una quantia” i que el Consell ha de preparar en el termini previst una resolució que serà determinada finalment pel jutge. Quant a l'elaboració de la proposició, Rubio ha assegurat que faran feina per “lluitar per cada euro que pugui costar als mallorquins” i, per tant, a la institució insular.

Rubio ha anunciat que els serveis jurídics i econòmics del Consell ja estan fent feina “de valent” en l'elaboració de la resolució i “la línia d'actuació és que tingui el menor impacte possible per l'economia i la hisenda pública de la institució insular”. Tot i que encara no s'ha establert un import fix, Rubio ha assenyalat que “hi va haver un informe pericial que apuntava una quantia bastant elevada”.

Interès públic

Cal recordar que el Consell, el 2017, ja va pagar 16,4 milions pel rescat del túnel de Sóller, encara que l'empresa en reclamava 30. Rubio ha qualificat aquest fet com “la foto més cara de la història” i ha assenyalat els partits del Pacte al Consell com a culpables de la despesa per haver avançat cinc anys el final del contracte justificant l'interès públic. “Si haguessin esperat cinc anys perquè finalitzàs la concessió, no hauria costat cap euro”, ha afegit.

Per la seva banda, Vox ha denunciat en una nota de premsa “la gestió irresponsable i el malbaratament de fons públics perpetrats pels anteriors equips de govern d'esquerra en el Consell, MÉS i el PSIB”. En el mateix sentit, el portaveu de l'extrema dreta a la institució insular, Toni Gili, ha remarcat que “aquesta administració va prendre decisions que avui han resultat una càrrega financera insuportable pels ciutadans de Mallorca”.

MÉS per Mallorca en una nota de premsa ha demanat al Consell que "no accepti les demandes de la concessionària del túnel de Sóller i que no pagui més del que ja han avalat els tècnics de la institució". En aquest sentit, el portaveu de MÉS al Consell, Jaume Alzamora, ha remarcat que "cap de les dues sentències dictades fins ara qüestiona la indemnització econòmica". A més, Alzamora ha acusat els populars "d'amagar que durant anys el Consell ha assumit la fórmula de les carreteres a la mallorquina ideades per Maria Antònia Munar quan el PP era el responsable de carreteres durant aquells anys".

Per altra banda, el portaveu ecosobiranista ha recordat que la institució insular "paga cada any entre 11 i 15 milions d'euros a la concessionària de la carretera de Manacor, una obra pressupostada en 145 milions i per la qual en pagarem prop de 600". "Els usuaris no paguen, però ho fa el Consell. Per què sí que havien de pagar els que anaven a Sóller?" ha sentenciat Alzamora.

Els problemes del rescat

El procés judicial del túnel de Sóller ve d'enrere. El desembre del 2017 el Consell va rescatar la infraestructura, per la qual va pagar 16,3 milions d'euros. Però l'empresa concessionària, Globalvia, en va reclamar 31 milions i va obrir un procés judicial en el Contenciós Administratiu número 3 de Palma. En aquest moment, la justícia li donà la raó i l'Executiu insular va recórrer contra la sentència al Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB).

L'escrit d'apel·lació de l'Executiu insular destacava que el rescat de la gestió del túnel i la gratuïtat del servei es fonamentaven en l'interès general i que l'elevat cost de les tarifes del peatge (la més cara de tot l'Estat en aquell moment) anava en perjudici de l'interès públic.

La justícia tornà a donar la raó a l'empresa concessionària del túnel de Sóller i confirma l'anul·lació del rescat públic del peatge, segons ha informat aquest dijous el Consell de Mallorca. El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (TSJIB) va emetre dilluns, 15 de febrer, del 2021, una sentència amb la qual desestimava el recurs d'apel·lació que va presentar l'Executiu insular contra una altra sentència que declarava nul·la la recuperació del túnel aprovada pel ple del Consell el 2017. Aquesta decisió la va prendre el Jutjat Contenciós Administratiu número 3 de Palma el 13 de març de 2020, amb la qual estimava la demanda presentada per Compañía Concesionaria del Túnel de Sóller. 

stats