"Obren la porta a l'intrusisme": els sindicats, sobre les adjudicacions a docents interins 2025
La convocatòria per al curs 2025 recupera el tràmit de juliol i incorpora nous criteris de baremació


La convocatòria d’adjudicacions a docents d’interins 2025-2026 arriba amb novetats, com és el nou sistema de baremació, la recuperació del tràmit d’interins del juliol, l’increment de titulacions universitàries que donaran accés a places i la divisió de Mallorca en cinc zones de les quals els aspirants n’hauran de triar tres. L’objectiu, va indicar el conseller d’Educació, Antoni Vera, és millorar les condicions laborals dels docents i reduir el nombre d’interins que renuncien a les places. Una vegada presentades les novetats, les reaccions dels sindicats no s’han fet esperar. “La convocatòria d’interinitats que ha presentat la Conselleria d’Educació té mancances importants”, ha assenyalat l’STEI.
Ara bé, el sindicat també valora positivament avenços “com ara la recuperació del tràmit de juliol, la puntuació de totes les vegades que un aspirant ha aprovat oposicions sense obtenir plaça i la distribució de Mallorca en cinc zones per tal d’afavorir la conciliació”.
Un dels apartats que el sindicat considera negatiu del barem és la puntuació de la formació permanent. “Amb la proposta actual pot suposar una mercantilització de la formació contínua, amb professorat novell que es veu obligat a fer una gran despesa personal per uns cursos que, sovint, són de baixa qualitat. L’STEI també posa en dubte els canvis en l’annex de titulacions “amb la introducció dels àmbits a l’hora d’habilitar un interí per impartir una matèria o mòdul, o que n’hi hagi prou amb l’acreditació de 30 crèdits”. Si bé considera que era necessari revisar l’annex de titulacions que donen dret a la docència per actualitzar-la, la proposta que ha fet la Conselleria “és una mesura pensada de manera exclusiva en benefici de l’Administració, a costa de la qualitat en l’exercici de la docència, i pot suposar canvis profunds en la pròxima llista d’interinitats amb conseqüències males de preveure. L’STEI Intersindical reclama un augment de les places que més costa cobrir “I també, una millora efectiva i immediata de les condicions laborals i salarials del professorat que faci de l’ensenyament una proposta atractiva i ben valorada.
Més titulacions que donen accés
Per la seva banda, el sindicat SIAU acusa la Conselleria de mentir i reclama la retirada de l’esborrany. “Afirmen que el problema de manca de professorat es resoldrà amb més oposicions i una ampliació del llistat de titulacions que donen accés a certes especialitats. Aquesta posició només evidencia la seva incapacitat per afrontar de manera efectiva la crisi del sistema educatiu, que arrossega des de fa temps.
“La situació ha arribat a un extrem tan absurd que s'estan adjudicant llocs per a docents que no tenen cap mena de formació ni especialització en la matèria que imparteixen. Mentrestant, els docents formats i especialitzats en les seves matèries són expulsats o se'ls anima a cercar altres sortides professionals. Aquesta situació posa en perill la qualitat educativa i crea un precedent perillós que obre les portes a l’intrusisme laboral en l'educació pública”, diu SIAU.