Comunicació

Oscar Estivill: “Ofereixo un espai on la gent pugui veure que les notícies positives existeixen”

Creador de contingut i periodista

Oscar Estivill, creador del canal 'El Informativo Positvo'
2 min

BarcelonaCada dia, quan Oscar Estivill (23 anys, Barcelona) arriba a casa seva de treballar, obre l’ordinador i comença la seva segona jornada laboral. Ell és la persona al darrere del compte El informativo positivo, que suma gairebé 140.000 seguidors entre Instagram i TikTok. Allà, cada dia comparteix una notícia de caràcter positiu amb la voluntat “d’arreglar el dia” dels seus usuaris. “És un espai segur per a molts internautes que no volen rebre inputs negatius”, explica Estivill, que considera que els seus canals formen una espècie de “mitjà”.

El projecte va començar ara fa un any i mig i, des de llavors, el creixement dels seus comptes ha estat exponencial. “Feia temps que la idea em rondava pel cap. Ara bé, en cap moment em podia imaginar que funcionaria tan bé”, diu el creador de contingut. Estivill va iniciar El informativo positivo mentre estudiava periodisme a la universitat. Segons explica, allà, algun professor l’havia avisat de les dificultats del projecte: “Em van assegurar que les notícies negatives triomfaven molt més”.

El seu objectiu no és pas substituir els mitjans tradicionals. “Als meus seguidors sempre els dic que no només es poden informar a través de mi”, afirma. En aquest sentit, Estivill considera que hauríem de veure el consum informatiu com si fos una “dieta alimentària”: “Ha de ser equilibrat”. Així doncs, entén que en els mitjans s’hauria de trobar una “dieta equilibrada” entre les notícies negatives i positives. Tot i això, ell lamenta que no acostumi a ser ben bé així i que els mitjans tradicionals acostumin a fer-se més ressò de les històries tristes.  

Estivill creu que aquesta tendència és “perillosa” i fa que “molta gent se saturi i acabi fugint dels mitjans i la informació”. Així doncs, recalca la importància de posar a la balança tot tipus d’informacions. “La saturació dels usuaris pot comportar una societat desinformada”, explica. Per això fa valdre la seva tasca, que lluny de cobrir l’estricta actualitat, té una altra finalitat: “Ofereixo un espai on la gent pugui veure que les notícies positives existeixen”. Per aquest motiu, li agrada definir el seu espai com un “mitjà de notícies positives”, tot i que reconeix que el periodisme ha de cobrir “tot l’espectre informatiu, tant positiu com negatiu”.

Solidaritat i mascotes

Però què és ben bé una notícia positiva? Segons Estivill, “no hi ha ciència exacta que ho determini”. Explica que sempre intenta trobar relats que “emocionin el públic” gràcies a una història de “superació”. La majoria dels seus vídeos parlen sobre solidaritat i esperança. El creador de contingut apunta que, per a ell, no és important que els fets siguin d’estricta actualitat i que moltes històries, tot i haver passat fa anys, encara poden ser “molt vigents”. En definitiva, Estivill conclou que el que busca són “relats que treguin la millor part de la humanitat”.

Un exemple d’això és el seu vídeo amb més visites, que acumula més de 5 milions de visualitzacions a Instagram. Estivill hi explica la història d’una parella d’ancians que fa més d’un any que viuen en un creuer i tenen la intenció de continuar a bord durant molts més anys. Més enllà d’això, admet, els vídeos que mai fallen són uns altres: els de mascotes. 

stats