Salut
Societat26/02/2024

Omplir historials mèdics amb IA per guanyar temps amb el pacient

Sis CAP assajaran una eina que escurça el temps que el metge passa davant l'ordinador

BarcelonaLa intel·ligència artificial (IA) també aterrarà, aviat, als centres sanitaris. Sis centres d'atenció primària (CAP) assajaran l'eina Relisten, que és capaç de transcriure la conversa entre metges i pacients per proposar quins elements són prou importants per figurar a la història clínica. Aquesta prova pilot es presenta aquest dilluns al Mobile World Congress (MWC), segons ha avançat La Vanguardia, i consisteix a incorporar un micròfon a la consulta per captar i enregistrar el que diu el pacient. Així, la conversa es converteix en text, es filtra la informació més rellevant, com els símptomes, els medicaments o dubtes de la prescripció, i es tradueix al llenguatge mèdic. Cinc metges i una infermera assajaran aquesta tecnologia basada en la captació de veu i supervisaran totes les dades recollides abans que s'incorporin a les fitxes mèdiques.

El director de la Fundació TIC Salut Social, Joan Guanyabens, ha anticipat a l'ARA que amb aquesta proposta es vol posar fi a la imatge dels sanitaris que no poden mirar el pacient mentre l'atenen perquè estan teclejant en un ordinador. L'objectiu d'aquesta iniciativa és "oferir una atenció més humana", ha afegit. De fet, reduir les tasques més burocràtiques a les consultes és una reivindicació històrica dels metges i les infermeres dels CAP, que alerten d'una sobrecàrrega de funcions que no aporten cap valor per als pacients i escurcen el temps d'atenció directa que reben. Fa temps que la conselleria de Salut també s'ha compromès a alleugerir les agendes dels professionals i millorar l'ambient de treball a la consulta. Ara el departament ha vist en la intel·ligència artificial (IA) una nova via per descarregar-los de tasques administratives.

Cargando
No hay anuncios

Segons ha indicat a l'ARA Guanyabens, aquesta eina d'IA podria estalviar al voltant d'un 20% de temps de treball mecànic dels facultatius a cada consulta. La prova es farà primer en aquests sis centres i, en acabar, els responsables de la iniciativa faran un informe per avaluar-ne el resultat i decidiran nous passos. "Volem validar que funciona bé i que té capacitat d'aprenentatge", ha dit Guanyabens. Entre els principals esculls que s'hi poden trobar hi ha que els pacients parlen diversos idiomes o pronuncien diferent i que, per tant, hi ha risc que l'eina s'equivoqui al transcriure la informació. D'aquí, però, que els professionals hagin de validar els informes abans d'incorporar-los al registre.

Un altre element a tenir en compte és la protecció de dades: no s'enregistrarà la consulta sense l'autorització del pacient, que haurà de ser informat prèviament per decidir si vol participar en el projecte i donar el seu consentiment. "Volem que reforci la confiança del pacient amb el professional", ha assegurat com a impulsor de la prova juntament amb el Centre per a la Integració de la Medicina i les Tecnologies Innovadores a Catalunya (Cimti).

Cargando
No hay anuncios

Formar els metges en IA

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC) col·labora amb el projecte per introduir la IA a les consultes catalanes. Ara bé, el seu president, Antoni Sisó, ha admès a l'ARA que l'anunci d'aquesta prova pilot ha sigut "una mica imprudent" perquè no es coneix el grau d'alfabetització dels professionals sanitaris vers les eines d'IA. És a dir, quins coneixements tenen els metges i les infermeres de Catalunya a l'hora d'utilitzar aquestes tecnologies. En aquest sentit, Sisó ha remarcat la importància de formar-los en aquestes competències. A més, creu que l'estalvi de temps que es podria aconseguir amb el desplegament d'aquesta eina és "especular", ja que s'hauria de realitzar un assaig clínic per determinar quin percentatge d'automatismes és capaç d'assumir una IA com aquesta.

Cargando
No hay anuncios

Amb tot, està d'acord amb la introducció d'aquestes eines a la consulta sempre que serveixin per guanyar temps d'atenció als pacients. Un cop avaluat el seu impacte i la capacitat d'aprenentatge de Relisten, la conselleria de Salut tindrà el "repte" d'introduir la IA de forma transparent a les consultes i organitzar un concurs entre les diferents empreses que treballen amb tecnologies com aquesta per determinar quina s'acaba implementant, ha conclòs Sisó.