Què se’n fa, de les pasteres que arriben a les Balears?
La Conselleria de Mobilitat preveu desballestar una trentena d’aquestes embarcacions, totes arribades el 2020
PalmaNomés el 2020 varen arribar a les Balears un centenar de pasteres. La majoria d’aquestes embarcacions queden abandonades als ports de les Illes fins que el Govern se’n fa càrrec, fet que suposa “un cost molt important”, segons el director general de Transport Marítim i Aeri de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, Xavier Ramis. Com que, en general, “no tenen valor comercial”, la Conselleria no les pot subhastar i les acaba desballestant, explica. Aquest procés costa entre 300 i 400 euros per embarcació, d’acord amb els càlculs de la Direcció General. En aquests moments, tenen previst desfer-se de 28 pasteres –totes arribades el 2020–, juntament amb quatre barques més d’una altra tipologia, però que tampoc tenen gens de valor. En total, el Govern destinarà entre 9.600 i 12.800 euros a destruir aquestes 32 embarcacions.
El procés, però, és lent. Comença quan la Conselleria detecta que “fa sis mesos que ningú s’ha acostat a l’embarcació, que no paga taxes, ni s’hi veu gens de manteniment”. Aleshores, diu Ramis, “es comunica la situació als afectats i, si no diuen res, s’inicia un procediment d’abandonament”. Si no aconsegueixen contactar personalment amb qui té el vehicle a nom seu, la Conselleria fa un avís al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). A partir d’aquí, i si ningú reclama l’embarcació, hi cerquen una solució depenent de l’estat i la tipologia de la nau. D’una banda, hi ha “les que pertanyien a gent que operava al port i que les deixa abandonades”, assenyala el director general. En aquest cas, “se’n fa una valoració i, si està en bones condicions, es pot subhastar”. Si no, es du directament a desballestar.
D’altra banda, hi ha les pasteres. “Aquestes han arribat als nostres ports perquè han quedat abandonades”, apunta Ramis. Quan detecten que fa més de sis mesos que estan desateses als ports, ho comuniquen a la Delegació del govern espanyol a les Balears i a la Guàrdia Civil. També publiquen un anunci de declaració d’abandonament al BOIB. De fet, només el 31 de març es varen publicar dos anuncis: un notificava l’abandonament de set pasteres i set motors, i un altre, el de dues pasteres i dos motors. En aquest darrer, a més, insten els “possibles interessats” a formular al·legacions en un termini de 15 dies. Mentre dura aquest procediment, les embarcacions queden emmagatzemades a la nau de Son Tous, a Palma.
Subhastes
Si bé “evidentment” –diu Xavier Ramis– no s’han trobat mai que un propietari hagi reclamat cap pastera, es pot donar la circumstància que una escola en sol·liciti una. “En aquest cas, les cedim gratuïtament a qualsevol entitat pública o social que les demani”, puntualitza. Ara per ara, la Conselleria té previst subhastar el mes de juny dues embarcacions i 23 motors, la majoria dels quals pertanyien a pasteres. “El que sí que controlam és que no els comprin empreses per vendre a una entitat que vulgui gestionar pasteres que vinguin cap a Espanya. Volem que se’n faci un bon ús”, adverteix el director general de Transport Aeri i Marítim. Per participar en qualsevol subhasta, cal accedir a la seu electrònica de Ports IB, on la Conselleria les publica. Allà les persones interessades poden fer les ofertes i consultar el termini que s’estableix per visitar les embarcacions.