L’estiu 2021, l’any següent de la pandèmia, fou el primer en què Eivissa visqué sense discoteques a causa de les restriccions anticovid. El periodista de Diario de Ibiza Joan Lluís Ferrer assegura que es pot treure una bona lliçó d’aquell estiu: “Es mantingueren les mateixes xifres de turistes, que fins i tot gastaren més. Això demostra que, sense les discoteques, tindríem un turisme de més qualitat. És un turisme familiar més selecte, res a veure amb el que ve atret per les discoteques”.
Ferrer lamenta la mala fama mundial que té Ibiza –i no Eivissa– a causa de les discoteques. Ha estudiat el seu impacte en els llibres Ibiza: la destrucción del paraíso (Balàfia Postals, 2015) i Ibiza, la isla de los ricos (UOC, 2015). “Són –recalca– focus de pertorbació, totalment prescindibles. Ara, amb tot, ja no hi ha el caos infernal dels anys 80 i 90. Les incidències relacionades amb les drogues han disminuït. Continuam, però, amb la càrrega de ser l’illa de la disbauxa. Aquí encara deim: ‘Qui va a Mallorca i no va a Lluc, se’n va matxo i torna ruc’. Idò el mateix podem dir de la gent que viatja a Eivissa i no va a una discoteca”.
El mite de l’illa de la llibertat que venen les discoteques pitiüses es començà a forjar el 1969 amb la pel·lícula More, del director francosuís Barbet Schroeder. El film, que coincidia amb la peregrinació hippy a Eivissa, narrava la història d’un jove alemany que, a l’illa, descobreix els plaers, però també l’infern de la droga de la mà d’una jove americana. Signant la banda sonora hi havia Pink Floyd, el mític grup britànic de rock progressiu i psicodèlic que des de 1967 era assidu de Formentera.
More seguia el model de la cinta Hallucination Generation, que també es rodà a la pitiüsa major el 1965. Al Festival de Cannes causà furor. A Espanya, però, per culpa de la censura franquista, no s’estrenà fins al 1977. “A partir de More –apunta Ferrer–, Eivissa quedà associada a la droga. Abans, tan sols es coneixia per ser terra de fenicis i de corsaris”. El 2015 el director de More filmaria a Eivissa una nova pel·lícula, Amnesia. Agafava el nom de la discoteca que el 1976 fundà el filòsof madrileny Antonio Escohotado, autor d’Historia general de las drogas (1983).
Avui l’herència dels ‘peluts’ és carn de canó de la societat consumista. “Curiosament –assenyala el periodista–, les discoteques, símbol del capitalisme extrem, s’han apropiat de la figura dels hippies, que predicaven l’anticapitalisme. Hem passat dels fills de la pau i la llibertat als multimilionaris de macroiots i de jets privats”. El 2020 el turisme d’excessos de la nit eivissenca serví de fil argumental de la sèrie de Netflix White Lines.
Ferrer lamenta la mala fama mundial que té Ibiza –i no Eivissa– a causa de les discoteques. Ha estudiat el seu impacte en els llibres Ibiza: la destrucción del paraíso (Balàfia Postals, 2015) i Ibiza, la isla de los ricos (UOC, 2015). “Són –recalca– focus de pertorbació, totalment prescindibles. Ara, amb tot, ja no hi ha el caos infernal dels anys 80 i 90. Les incidències relacionades amb les drogues han disminuït. Continuam, però, amb la càrrega de ser l’illa de la disbauxa. Aquí encara deim: ‘Qui va a Mallorca i no va a Lluc, se’n va matxo i torna ruc’. Idò el mateix podem dir de la gent que viatja a Eivissa i no va a una discoteca”.
El mite de l’illa de la llibertat que venen les discoteques pitiüses es començà a forjar el 1969 amb la pel·lícula More, del director francosuís Barbet Schroeder. El film, que coincidia amb la peregrinació hippy a Eivissa, narrava la història d’un jove alemany que, a l’illa, descobreix els plaers, però també l’infern de la droga de la mà d’una jove americana. Signant la banda sonora hi havia Pink Floyd, el mític grup britànic de rock progressiu i psicodèlic que des de 1967 era assidu de Formentera.
More seguia el model de la cinta Hallucination Generation, que també es rodà a la pitiüsa major el 1965. Al Festival de Cannes causà furor. A Espanya, però, per culpa de la censura franquista, no s’estrenà fins al 1977. “A partir de More –apunta Ferrer–, Eivissa quedà associada a la droga. Abans, tan sols es coneixia per ser terra de fenicis i de corsaris”. El 2015 el director de More filmaria a Eivissa una nova pel·lícula, Amnesia. Agafava el nom de la discoteca que el 1976 fundà el filòsof madrileny Antonio Escohotado, autor d’Historia general de las drogas (1983).
Avui l’herència dels ‘peluts’ és carn de canó de la societat consumista. “Curiosament –assenyala el periodista–, les discoteques, símbol del capitalisme extrem, s’han apropiat de la figura dels hippies, que predicaven l’anticapitalisme. Hem passat dels fills de la pau i la llibertat als multimilionaris de macroiots i de jets privats”. El 2020 el turisme d’excessos de la nit eivissenca serví de fil argumental de la sèrie de Netflix White Lines.