El Pacte es torna a enfrontar a Palma per la promoció turística
MÉS i Podem demanaran explicacions al PSOE per la campanya amb 'youtubers' i 'influencers' per desestacionalitzar la Platja de Palma
PalmaQuan encara no se sap què passarà amb el patrocini del Reial Mallorca després de l'escàndol del Visit Mallorca Estadi, el Pacte es torna a enfrontar a l'Ajuntament de Palma per un tema de promoció turística. El Consistori ha anunciat aquest dilluns els dotze projectes que aspiren enguany al finançament amb l'Impost de Turisme Sostenible, un dels quals serà la promoció de la Platja de Palma per atreure youtubers i influencers a aquesta zona de Palma en temporada baixa amb el nom de 'DigitalFarm'.
Tant MÉS per Palma com Podem rebutgen que es faci promoció de la ciutat i demanaran explicacions al PSOE respecte d'aquest tema. Ambdós partits assenyalen que havien rebut informació sobre un projecte més ampli per a la reconversió de la Platja de Palma i exigeixen que es retiri qualsevol iniciativa centrada en la promoció de Palma. La candidata de MÉS per Palma a les eleccions de 2023 i regidora de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, Neus Truyol, ha resumit el posicionament del seu partit a les xarxes i ha subratllat que la formació ecosobiranista no ha acordat "cap projecte de promoció turística".
Per part seva, el portaveu del PSIB, Alfonso Rodríguez, ha dit que espera que "no hi hagi una nova crisi" per aquest projecte i ha afegit que confia a arribar a un consens per a "la promoció turística de les Balears en temporada mitjana i baixa, si és necessari". Per això, Rodríguez ha demanat a MÉS i Podem "mirar amb calma la realitat" i ha assegurat que la situació de les Illes aquest estiu és a causa d'"un èxit puntual". "S'ha de veure com s'ha gestionat aquest èxit, fer-ne una reflexió i plantejar propostes d'acord", ha continuat, i ha remarcat que "l'objectiu que tots els partits persegueixen és el mateix, que els ciutadans de les Illes tinguin una feina i, després, aconseguir el respecte al medi ambient".
Un pla de transformació més ampli, segons el PSOE
La regidora de Turisme, Sanitat i Consum de l'Ajuntament de Palma, Elena Navarro, ha assenyalat que el seu partit tornarà a "parlar amb els socis" per veure "on s'ha romput la comunicació" respecte del projecte 'DigitalFarm', l'objectiu del qual "no és la promoció turística". "El que es pretén és que la Platja de Palma sigui un pol d'atracció de nòmades digitals, que són treballadors de mitjana i llarga estada, en temporada baixa", explica. Així i tot, Navarro reconeix que no es pot atreure aquesta classe de treballadors "sense promoció". "Però tampoc no vindran només amb promoció, perquè s'han de crear determinades condicions, que són les que revitalitzaran la Platja de Palma", ha remarcat la regidora.
Quant a la promoció, Navarro ha assenyalat que l'Ajuntament vol contar que "la Platja de Palma està canviant". "Per això s'ha de fer la promoció. Però si abans no hem creat determinades condicions, no hi ha res a promocionar", ha continuat, i ha subratllat que "el tema dels influencers és una gota dins d'un oceà". De fet, es faria promoció a fires, esdeveniments, ràdio, premsa especialitzada, webs, i també es farien campanyes publicitàries, entre altres mitjans.
Pel que fa a la polèmica d'aquest dilluns, Navarro ha apuntat que "ha faltat explicar-ho". "Primer s'ha de crear la marca DigitalFarm, i això implica estratègies de màrqueting i posicionar-se, i lògicament un pla de comunicació", ha comentat. "Si transformam la Platja de Palma i no ho contam, no serveix de gaire", ha afegit. La regidora ha detallat que una de les feines serà identificar els hotels que poden adaptar-se a llargues estades i que tinguin els espais de treball adients. "No és el mateix que vinguin els nòmades digitals que turistes d'estiu. El seu estil de vida requereix unes necessitats que transformaran l'entorn", ha dit, i ha afegit que per dur a terme aquest projecte hi haurà col·laboració d'entitats públiques i privades. "Això ja s'ha parlat amb els hotelers de la zona, i els socis també hi eren, perquè afecta àrees com Urbanisme", ha assenyalat. De fet, Navarro ha sentenciat que, dels dotze projectes presentats per rebre finançament de l'Impost de Turisme Sostenible, "aquest era el més consensuat".
Què diu la convocatòria?
En el Butlletí Oficial de les Illes Balears del 2 d'agost es va publicar la convocatòria per presentar projectes candidats a finançar-se amb l'Impost de Turisme Sostenible. Una iniciativa com la de 'DigitalFarm' no encaixa dins de les línies prioritàries, les quals s'han de relacionar amb els següents àmbits:
- Mitigació i adaptació al canvi climàtic.
- Accés a l'habitatge i solucions davant de l'emergència residencial.
- Economia blava sostenible, biodiversitat marina i ciències de la mar.
- Biomedicina i ciències de la salut.
- Mobilitat sostenible.
- Economia circular.
- Projectes de R+D+I, especialment si estan vinculats a algun dels sectors prioritaris.
Això sí, malgrat que aquestes seran les línies prioritàries, també hi ha lloc per a projectes d'altres àmbits, on sí que encaixaria
- Protecció, preservació, modernització i recuperació del medi natural, rural, agrari i marí.
- Foment de la desestacionalització, creació i activació de productes turístics practicables en temporada baixa, i promoció del turisme sostenible i de temporada baixa.
- Recuperació i rehabilitació del patrimoni històric i cultural.
- Impuls de projectes de recerca científica (...) que contribueixin a la diversificació econòmica, la lluita contra el canvi climàtic o relacionats amb l'àmbit turístic.
- Millora de la formació i qualitat de l'ocupació. Foment de l'ocupació en temporada baixa.
- Actuacions en polítiques d'habitatge.