Palma i Eivissa, entre els cinc aeroports europeus amb més jets
Greenpeace calcula que prop de 15.000 jets privats van aterrar als aeroports de les Balears el 2023
PalmaGreenpeace ha denunciat que Palma, Eivissa i Menorca figuren entre els cinc aeroports d'Espanya que reben més jets privats. Aquest tipus de vol emet més de deu vegades CO₂ per passatger-quilòmetre que un avió comercial típic i segons les seves estimacions, un total de 14.849 jets privats van aterrar als tres aeroports de les Balears al llarg del 2023. Els de les Illes no són només els aeroports que més jets reben de l'Estat; en l'àmbit europeu, Mallorca, Eivissa (i Màlaga) són els aeroports d'Europa que més jets reben, només superats pel de Niça (França) i el de Ginebra (Suïssa). A causa de l'alta contaminació, l'associació ecologista reclama "la prohibició immediata" dels jets privats i que els governs considerin un "impost a la riquesa" per als multimilionaris a Europa, amb la finalitat de finançar "béns públics com habitatges assequibles i transport públic".
Al capdavant de tots els aeroports de l'Estat amb més arribades de jets privats se situa Son Sant Joan amb 7.502, seguit del Codolar d'Eivissa amb 6.504. En cinquè lloc, s'hi situa Menorca amb 843 arribades. L'organització calcula que l'operativa d'aquests avions durant els quatre mesos d'estiu suposa el 49% de les emissions de CO₂ que emeten els jets privats que arriben a l'aeroport de Mallorca i el 68%, als d'Eivissa i Menorca.
La responsable de la campanya de Mobilitat de Greenpeace, Cristina Arjona, assenyala que "és una mala notícia que els aeroports espanyols estiguin al top d'aquest rànquing contaminant". "Veim com aquests vols arriben al punt àlgid als aeroports de la Mediterrània durant l'estiu, cosa que significa que estam davant d'una forma insostenible de turisme que només beneficia unes poques persones en detriment de la majoria de la societat que pateix les conseqüències d'aquest malbaratament", ha criticat.
Segons un estudi publicat aquest dimarts per l'organització ecologista, la Unió Europea va registrar l'any passat almenys 117.965 vols de jets privats a destinacions vacacionals, que van emetre 526.071 tones de CO₂, amb especial afluència als aeroports de Niça, Ginebra i Palma. Els aeroports de sortida més freqüents per a aquest tipus de desplaçaments, segons l'anàlisi elaborada per Greenpeace pel centre de pensament (think tank) T3 Transportation, són París, Londres i Milà, i entre les destinacions més populars també hi figuren altres localitats espanyoles com Eivissa i Màlaga.
Per la seva banda, la també responsable de Greenpeace Clara Thompson censura que mentre les persones comunes afronten "els devastadors impactes de la crisi climàtica –inundacions extremes, sequeres, onades de calor i incendis forestals– els ultrarics continuen fent servir els seus jets privats sota el pretext de viatges de negocis, però sovint per a escapades recreatives a les destinacions de vacances més luxoses d'Europa".
L'estudi, anomenat El turisme de luxe i el seu impacte. Una anàlisi dels vols en jet privat a destinacions vacacionals europees, abasta 45 aeroports, i constata que a les destinacions vacacionals europees, les arribades de jets privats van augmentar un 250% al juliol en comparació amb gener, cosa que indica –segons l'entitat– que la majoria d'aquests vols eren amb fins recreatius. En concret, la majoria dels vols de jets privats van passar a la Mediterrània durant l'estiu i es van traslladar a la regió alpina en els mesos més freds. L'ONG precisa que el 93,2% d'aquests vols van ser intraeuropeus i l'11,9% va recórrer distàncies inferiors a 251 quilòmetres, que podrien haver-se realitzat "fàcilment mitjançant opcions més sostenibles com trens i ferris".
L'entitat explica que només un d'aquests vols emet de mitjana 4,46 tones de CO₂, mentre que un ciutadà europeu és responsable de 5,37 tones a l'any, cosa que, segons Greenpeace, subratlla "com els ultrarics contribueixen de manera desproporcionada a la crisi climàtica". En total, aquests 27.122 vols en jets privats cap a destinacions vacacionals a Espanya van generar aproximadament 134.000 tones de CO₂, quantitat que equival a les emissions anuals de prop de 89.300 cotxes amb motor de combustió (xifres que només inclouen les emissions generades pels vols d'anada, sense comptar els vols de tornada).
A partir d'aquesta investigació, l'ONG demana prohibir de manera "immediata" els jets privats, gravar el querosè i un impost a les grans fortunes que proporcioni finançament per a béns públics com l'habitatge assequible i de qualitat, una alimentació saludable i transport públic.