La pandèmia multiplica per tres les cridades al Telèfon de l'Esperança
L'entitat ha rebut 115 telefonades de temàtica suïcida en el primer semestre d'aquest 2021
PalmaEl Telèfon de l'Esperança sona més que mai. Segons les dades que ha lliurat la mateixa entitat, s'han multiplicat per tres les telefonades després de l'inici de la pandèmia, el gran detonant d'aquest gran increment. De fet, abans de la pandèmia el Telèfon de l'Esperança rebia tres cridades diàries de mitjana. Ara bé, durant els primers nou mesos de pandèmia, aquesta xifra va ascendir a nou per dia i, d'ençà que ha començat l'any, s'ha tornat a multiplicar i ha arribat a 14,6 telefonades diàries.
Amb una visió una mica més àmplia es pot veure la dimensió del creixement. El fet és que durant el 2020 hi varen telefonar 2.951 persones, una xifra que va créixer enormement en comparació amb el 2019, que van ser 1.153 usuaris els que hi van cridar. Així i tot, aquestes xifres encara es veuen més marcades aquest 2021. D'ençà que ha començat l'any ja s'han rebut 2.621 cridades al Telèfon de l'Esperança, xifra que gairebé sobrepassa les dades rècord de l'any passat.
La temàtica suïcida, també en augment
Les cridades amb intencions suïcides han tingut un augment molt important en comparació amb altres anys. Només fixant-se amb les dades de l'any passat, en tot l'any es van registrar 67 telefonades amb aquesta temàtica. Enguany, amb només els mesos que fa que ha començat l'any, ja se n'han registrades gairebé el doble, 115. La previsió segons l'entitat és que es multipliquin per quatre les dades de l'any que va esclatar la pandèmia. Aquestes telefonades se subdivideixen en tres grups. En un primer esglaó s'hi troben les persones que han telefonat amb idees suïcides, que han estat 96. En el segon lloc hi ha les crisis suïcides, que han estat 16. I en el darrer esglaó s'hi troben els actes de suïcidi en curs, que han estat tres.
El Telèfon de l'Esperança ha fet un estudi que comprèn deu anys de serveis a la societat enfocada a les tendències suïcides. Segons aquest treball, els problemes més comuns enfocats al suïcidi que s'han vist en les telefonades rebudes són: la salut mental amb un 20%, la soledat amb un 18%, l'ansietat amb un 10%, la depressió amb un 8%, la por del covid-19 també amb un 8% i les crisis de projecte vital amb un 5%. El 30% restant són altres problemàtiques.
Una tendència que ha canviat i s'ha vist reflectida amb l'estudi és el tant per cent de telefonades segons el gènere. Abans de l'inici de la pandèmia la diferència era marcada. un 61,71% de les cridades eren de dones, mentre que els homes significaven el 38,29%. Però a partir de l'inici de la pandèmia, les xifres s'han igualat més i les dones suposen el 56% i els homes, el 44%. Finalment, una altra tendència preocupant que ha incrementat ja des de 2010 fins a l'actualitat és la taxa creixent d'adolescents, els joves de fins a 25 anys i la tercera edat. Així, els adolescents han passat del 4,30 al 6,95%; els joves, del 4,5 al 9,42%, i la tercera edat, del 4,5% al 14,6%.