El Parc Bit, el laboratori perfecte de sensorització

Projecte pilot per controlar el trànsit de vehicles

Sensors a l’entrada de l’aparcament del Parc Bit i panell informatiu.
M. Cifre
20/04/2018
2 min

PalmaLa sensorització del Parc Bit és el resultat de la combinació entre innovació, investigació i creació. Un projecte pioner controlat per l’Entitat Pública Empresarial de Telecomunicacions i Innovació de les Illes Balears, IBETEC, amb seu al Parc Bit, “el laboratori perfecte per provar projectes d’aquests tipus i validar-los”, explica el director d’IBETEC, Bartomeu Tugores.

El primer pla pilot relacionat amb el concepte smart que es va dur a terme a través de la plataforma IOTIB, l’Internet de les Coses de les Illes Balears, i que ja està en funcionament, va ser la sensorització de l’aparcament del Parc Bit.

La tecnologia com a mitjà

Es tracta de la instal·lació d’uns sensors “creats de manera artesana i que requereixen una exigència d’actualització molt grossa”, assenyala Tugores, el qual afegeix que “tot està per fer, hem de tenir en compte que som pioners en aquest aspecte i que ho estam creant nosaltres mateixos”.

A cada entrada i sortida dels diferents aparcaments del Parc Bit hi ha instal·lats dos sensors “el d’entrada suma i el de sortida resta”, explica Tugores. Aquests sensors detecten l’entrada i la sortida de vehicles i pel pes exercit poden saber si es tracta d’un cotxe, una motocicleta o un autocar. Els sensors envien la informació a través d’ones a la base de dades, on es processada i posada a disposició dels treballadors del Parc Bit a través d’uns panells informatius ubicats a les entrades dels aparcaments, que indiquen si les 2.000 places d’aparcaments estan plenes o si n’hi ha alguna de disponible. I, a més a més, informen en quin aparcament concret dels cinc de què disposa el recinte hi ha places lliures.

Una de les dificultats a les quals s’ha enfrontat el sistema tecnològic de recompte de vehicles ha estat que “entre les vuit i les deu del matí entren a l’aparcament la majoria de vehicles”. Al principi, el sistema era capaç de comptar-los, però no podia processar la informació ni podia enviar-la en temps real als panells informatius. Ara, això ja s’ha solucionat.

Barcelona com a model

Tot i que els sensors que han utilitzat són creats per ells mateixos amb el suport de la UIB, en temes de ciutats intel·ligents Barcelona és el referent. Així, de Barcelona aprengueren que no tenia sentit sensoritzar les places dels aparcaments individualment, perquè els cotxes hi entren i en surten cada 16 segons, per la qual cosa una aplicació per trobar aparcament no és efectiva.

stats