Turisme

El parc temàtic balear: renou, pols i fum perquè els turistes s'ho passin bé

Les experiències d’aventura estan de moda i desborden les administracions pel seu impacte ambiental i els conflictes amb els residents. En el medi natural, el mal ús de vehicles acumula 300 expedients

Buggies circulant davant la mar a Mallorca
08/07/2024
6 min

PalmaSón les nou i quart del matí i un renou insuportable altera Son Macià, una de les poblacions més petites i tranquil·les del Llevant de Mallorca. Vuit buggies plens de turistes recorren l’interior del terme de Manacor fins a acabar devora la mar; és just l’aventura que els han venut. “Fan servir camins secundaris i ens alteren en tots els sentits. No és només per les molèsties del renouer, sinó també perquè, si et veuen que vas amb el vehicle, no es lleven. Fins i tot el que va davant de tot et fa manades i t’adverteix que reculis tu, que ells són molts. La gent major no mena ni colca en bicicleta per les camades del voltant perquè estan atemorits”, explica Maria Teiet, veïna de Son Macià. “Ho hem dit moltes vegades al batle de Manacor. No estam en contra del turisme, però sí d’aquests abusos”, assegura.

Per terra, mar i aire, amb artefactes que generen grans impactes sonors i que erosionen per allà on passen, els turistes ataquen amb el seu gaudi la pau i l’equilibri natural. “L’empresariat ha descobert que les Balears són un lloc magnífic per tenir ‘experiències’, el terme de moda per vendre de tot al medi natural i sempre amb uns impactes sobre el territori gens avaluats”, afirma Toni Muñoz, responsable de Territori del GOB. L’oferta no atura de créixer, estén l’impacte dels visitants a gairebé qualsevol punt de la costa o de l’interior i genera en molts casos molèsties i conflictes amb els residents. Excursions amb motos d’aigua, excursions col·lectives amb catamarà (que en molts casos són party boats encobertes), lloguer d’embarcacions sense patró (a vegades sense exigència de titulació), voltes amb quads o buggies, visites a coves, barranquisme i un llarg etcètera formen part d’aquest catàleg imparable d’‘experiències’.

Queixes veïnals

L’allau de queixes veïnals no és nou a cap municipi costaner i tampoc a Manacor, on la normativa impedeix circular per camins considerats rurals i sense asfaltar, però tant particulars que lloguen vehicles brusquers com algunes empreses els fan servir. “Passen gust de fer renou i pols, per això els agrada anar per camins de terra, sense pensar que allà hi viu gent o hi tenim animals. Ells venen aquí a passar-ho bé i la resta no els importa”, afirma Martí, propietari d’una finca d’interior no molt allunyada de Cala Mandia, on té la seu una de les empreses que lloga aquests vehicles. A principis de maig, la Policia Local de Manacor va interceptar, en només tres dies, fins a tres grups de vehicles turístics que circulaven per zones rurals del municipi. En total s’immobilitzaren 17 buggies. El règim sancionador municipal estableix multes que arriben als 500 euros per vehicle.

Lluny d’acceptar les sancions, l’empresa Dragon Discovery, amb seu a Cala Mendia, va presentar un recurs a l’Ajuntament i va sol·licitar autorització per poder passar, a partir d’ara pels camins marcats a les tres rutes que actualment ofereixen als seus clients, eminentment turistes. Segons explica el batle manacorí, Miquel Oliver, l’empresa considera que l’ordenança municipal de protecció dels espais rurals del municipi, vulnera la seva activitat comercial. “No tenim res a dir si passen per carreteres o urbanitzacions amb terrenys asfaltats, però no consentirem que grups de buggies facin malbé els espais naturals del terme”, reitera Oliver, que diu que a partir d’ara serà la nova unitat de la Policia Cívica (que poden anar de paisà) qui s’encarregarà de vetllar que l’ordenança es compleixi.

Multes als espais naturals

Per descomptat, motos, quads i buggies no respecten tampoc els espais naturals protegits, i sovint les expedicions cerquen un afegitó d’emocions als llocs considerats més salvatges. Cada any la direcció general de Medi Natural del Govern tramita centenars d’expedients, i molts acaben en sanció. Les propostes de sanció pel mal ús de vehicles transitant, aparcant i afectant zones protegides acumula ara mateix uns 300 casos. “És important ser molt efectius amb la tramitació perquè ens hem trobat molts casos de faltes lleus (caduquen a l’any) que ja han prescrit, i això no deixa de ser una tudada de recursos públics i feina dels agents de medi ambient”, afirma la directora general Ana Torres.

El Parc Natural de Llevant, amb camins molt ‘atractius’ pels amants del 4x4, té un llarg historial de denúncies. Actualment, Medi Natural tramita una sanció de 25.000 euros a una empresa de lloguer per la seva reiteració, i una altra de 6.000 per a una que “va ser identificada en una ocasió”. “No consentirem que cap particular o empresa empri els espais naturals com un circuit”, afegeix Torres.

La màxima responsable del medi natural illenc afirma que, tot i tenir 68 agents, han de “vigilar durant 24 hores moltes hectàrees per terra i a la mar”, i no donen a l’abast. “Però vull aprofitar per reconèixer la tasca que fan tant els agents com els tramitadors perquè és molt important perseguir i castigar les actituds incíviques com a mesura dissuasòria”, afirma. “Ara mateix hi ha un consens social en el fet que hi ha molta pressió humana sobre el territori i, per tant, estam d’acord que en alguns casos s’hauran de revisar normatives, i ser més estrictes. Però això no serà d’un dia per l’altre i, a més, no hem d’oblidar que qualsevol prohibició també serà aplicada als locals”, conclou.

Cotxes i quads

Toni Urrea viu a Felanitx i considera que “no és tolerable aquesta espècie de carreres de buggies que es fan pujant a Sant Salvador, perquè transforma totalment l’espai i no hi ha qui s’hi acosti”. Guillem Mascaró, també veïnat de la zona, denuncia que “arriben a dalt i ocupen tot l’aparcament disponible”, fet que suposa “una desmesura i una molèstia”. “Després se’n van a Cala Murada, i és un altre despropòsit pel renou, l’ocupació de l’espai públic; aparquen de qualsevol manera i no volen saber res de si molesten la gent que hi passeja”, assegura.

A Eivissa, diverses empreses ofereixen l’experiència del buggie amb el reclam de l’exclusivitat de les zones no massificades. És la publicitat obrint-se pas davant l’actual conjuntura: “Una aventura per rutes de muntanya que hem creat perquè arribis a platges cristal·lines”. “La realitat són vehicles a tota velocitat per camins rurals, pols, fum, i si pretenies estar tranquil a algun racó amagat, arriben ells, aparquen com volen i es posen a cridar”, es queixa Maria Ferrer, resident eivissenca. “Un dissabte pensava que els polítics haurien d’estar empegueïts perquè tenia una festa rave amb música a tota pastilla a vora casa, i uns cotxes d’aquests passant com si fos el París-Dakar”, denuncia. “I si crides a la policia, et diuen que no tenen gent per venir, o que no els pertoca”, lamenta.

Els ecologistes i les entitats ciutadanes com les associacions de veïnats demanen una major regulació i un compliment de les lleis vigents. “Falten normatives, que ni els governs progressistes ni els conservadors volen elaborar. Iaixò fa que l’oferta vagi a més. Només es reacciona puntualment quan hi ha algun conflicte molt greu i si els veïns es queixen”, afirma Toni Muñoz, del GOB, qui recorda que “a Catalunya tenen des de fa dècades una llei d’accés motoritzat al medi natural”. “A més falta que els plans de gestió de Natura 2.000 entrin en detall en aquest àmbit perquè s’incrementa cada vegada aquesta tipologia d’activitats”, adverteix.

La mar tampoc no se salva

La reserva marina del Llevant de Mallorca té prohibida, a la seva part estatal, que hi circulin motos d’aigua. “Es produeix un incompliment sistemàtic sense que passi res. Tampoc poden navegar a prop de la costa si hi ha boies que marquen zona de banyistes, i els és ben igual. Per sort hi ha hagut poques desgràcies”, denuncia un professional de la mar a la zona. A l’aigua la persecució dels infractors encara és més complicada, però la direcció general de Medi Ambient ha obert dos expedients perquè a l’oberta de Muro, devora el Parc Natural de s’Albufera, dues empreses lloguen motos d’aigua. “Està prohibit i es perseguirà la infracció”, confirma la directora general Ana Torres.

Party boat

D’altra banda, les party boat, ja controlades amb normativa, han trobat una manera, més moderada, de continuar funcionant com excursions “on se serveix bastant d’alcohol”, lamenta Miguel Fernández, resident al passeig Marítim de Palma. “Quan baixen, gats, pixen a qualsevol racó i es barallen entre ells. Ara han posat seguretat privada per les nostres queixes”, assegura. L’estiu de 2023, Turisme del Consell de Mallorca va obrir sis expedients, no conclosos, contra embarcacions que feien festes il·legals a la mar.

  • Excursions marines amb alcohol

    La regulació de les party boat i els controls realitzats, amb sis expedients oberts el 2023 a Mallorca, han aconseguit rebaixar el nombre d’aquestes activitats. Així i tot, els veïns del passeig Marítim de Palma es queixen que molts turistes baixen gats de les barques i que a vegades hi ha bregues, a més de gent que orina al carrer.

  • Un suposat aire aventurer

    La paraula clau per atreure turistes és aventura. Per aquest motiu, moltes excursions transiten per espais que tenen valors naturals i, gens excepcionalment, per dins espais protegits. Els experts alerten sobre l’afectació a la flora i la fauna, i l’Administració recorda que es tramiten centenars de sancions. 

  • Ocupació i saturació d'espais
stats