Passatgers del ferri incendiat demandaran la naviliera: "La gent gairebé s'amotina, ens tenien segrestats"
Els viatgers, retinguts durant hores, s'estan organitzant per denunciar la companyia per la gestió de la crisi
Palma"La gent gairebé s'amotina, ens tenien segrestats". Així s'ha expressat un dels passatgers del Tenacia, el ferri que es va incendiar a alta mar aquest dilluns a 22 milles d'Eivissa. De fet, un centenar de passatgers d'aquest vaixell s'uniran per demandar la naviliera per danys i perjudicis, segons ha informat a l'ARA Balears un dels afectats. Interposaran una denúncia contra la companyia per la gestió de la crisi. "El problema és que no hem tingut gens d'informació", ha denunciat un altre viatger d'aquest vaixell que cobria la ruta entre València i Palma.
D'altra banda, un transportista ha qualificat la gestió per part de la naviliera com a "nefasta" perquè no els van informar de res i els van tenir retinguts unes "14 o 15 hores". "Amb el menjar", reconeix, "sí que es van portar bé, però hi havia dones embarassades i gent que necessitava medicines del cor que no va poder baixar als cotxes a cercar el que necessitaven". Segons ha dit, l'evacuació va ser un altre despropòsit. Els van donar malament les instruccions per saltar pels tubs d'evacuació i ell es va fer cremades als braços, a la cara i a l'esquena. A més, una de les basses salvavides es va bolcar mentre l'estaven inflant. "Sort que hi era Salvament Marítim", assenyala.
Pel que fa a la càrrega del seu camió refrigerador, creu que està "per llançar als fems". "No ens van avisar quan van saltar els ploms del vaixell de matinada —els camions solen anar connectats al corrent del vaixell— i des d'aleshores està sense proveïment d'electricitat". "Entenc que dels 96.000 euros que costa la càrrega se n'encarregarà l'assegurança", diu. "Un company portava medicines per a farmàcies i hospitals de Mallorca i li passa el mateix", afegeix.
Cal recordar que els 350 passatgers evacuats al MSC Arica —un vaixell de càrrega de contenidors— i el GNV Bridge —un ferri de passatgers que anava de Palma a València— varen arribar aquest dilluns a la nit a València. Un dels passatgers va haver de ser traslladat per l'helicòpter Helimer 207 a l'aeroport de Reus, ja que la seva evacuació per via marítima hauria estat arriscada ateses les seves condicions físiques, va informar Salvament Marítim. Mentrestant, a hores d'ara, la naviliera GNV està replanificant les rutes en veure's obligada a prescindir del Tenacia per a la seva operativa habitual.
Així mateix, GNV, propietària del ferri, va oferir als passatgers evacuats del Tenacia a València passar la nit en hotels de la ciutat a l'espera de poder recuperar els cotxes i els equipatges. La companyia també espera poder reorganitzar els seus viatges durant els pròxims dies, i està oberta, ha dit, a respondre qualsevol necessitat que pugui tenir cada passatger.
Encara que alguns passatgers varen ser recollits per familiars a València, durant el dilluns i gran part del dimarts, molts dels passatgers afectats per l'incident no varen poder tornar a casa perquè els seus vehicles havien quedat al vaixell, encara a la mar.
Després del rescat dels passatgers, a bord del Tenacia varen quedar-hi 31 dels tripulants, inclòs el capità, i sis bombers de la Generalitat de Catalunya, per vigilar el punt calent en un camió de la bodega de vehicles. Més de 24 hores més tard —al voltant de les 11.49 h d'aquest dimarts— el Tenacia ha arribat al port de València, acompanyat del remolcador Marta Mata, de Salvament Marítim, i el VB Xerea, de titularitat privada.
El capità del vaixell: "Tot el que vam fer va ser per garantir la seguretat dels passatgers"
Un cop arribat a terra, el capità del Tenacia ha assegurat que totes les mesures i la decisió de desembarcar els passatgers del ferri es va prendre per "garantir la màxima seguretat de tots els passatgers i la tripulació". En aquest sentit, ha detallat que en aquell moment el vaixell només comptava amb el generador elèctric d'emergència, la qual cosa suposava "una reducció de tots els serveis a bord".
D'altra banda, ha explicat que si es van desembarcar els passatgers va ser perquè tot i haver extingit el foc hi continuava havent un alt risc d'incendi per reescalfament d'un remolc que hi havia a la cotxeria principal. Tot i les queixes d'alguns passatgers en les darreres hores, el capità ha volgut agrair la comprensió i cooperació dels viatgers en tot moment.
A la deriva
El Tenacia va quedar a la deriva passades les 02.00 h d'aquest dilluns després d'un incendi a la sala de màquines. Va deixar 350 passatgers i 61 tripulants atrapats al mar. El foc va ser extingit per mitjans propis del vaixell, tot i que el fum va arribar fins a la coberta tres. Nou efectius dels Bombers de la Generalitat de Catalunya es van desplaçar fins a l'embarcació per finalitzar els treballs i avaluar la situació. Es van coordinar amb els Bombers d'Eivissa per a qüestions logístiques.
L'incendi va activar els protocols de seguretat dels centres de coordinació de Salvament a Palma, Barcelona, Tarragona i Madrid i la Capitania Marítima de Palma. En concret, sota la direcció de la Capitania Marítima, es va mobilitzar per mar les salvamars Acrux, Libertas i els vaixells SAR Mesana i Marta Mata i per aire, l'helicòpter Helimer 221, Helimer 207' i Helimer 203.