“Però si la gelosia et dona seguretat!”
L’Oficina d’Igualtat de la UIB lluita contra els estereotips de gènere als institus de Secundària
Sineu“Però si la gelosia dona seguretat!”. Aquesta és una de les frases que ha de sentir sovint Enrique Urbano, que forma part del Grup d’Estudis de Gènere de la UIB i recorre els instituts de les Illes Balears amb una missió ben concreta: ‘Combatre els estereotips de gènere i amor romàntic’. Aquest és precisament el nom del taller que imparteix als alumnes de Secundària i Batxillerat de les Illes, joves que es veuen afectats per un bombardeig constant de missatges sexistes, però que a la vegada són una de les eines més importants del canvi social.
L’ARA Balears el va acompanyar durant un matí a l’IES Sineu, on es va dedicar a parlar d’igualtat als alumnes de 4t d’ESO. El taller, promogut per l’Oficina d’Igualtat de la Universitat i amb el finançament del Consell Social, consta de diverses parts, les quals poden variar en funció de l’interès i l’atenció dels joves.
La diferència entre sexe i gènere va ser el primer front que va obrir l’educador a les aules. Bona part dels alumnes ho tenien prou clar. “Una cosa és física i l’altra és social”, varen dir alguns. “Veig que aquí dins hi ha nivell!”, els animà l’educador. Però en el moment d’assenyalar activitats típicament masculines i femenines, els estereotips de gènere varen fer acte de presència. A la pregunta de què parlaven els al·lots habitualment, els alumnes respongueren que els seus temes de conversa freqüent eren “el futbol, els videojocs o les al·lotes”. En el cas d’elles, les seves converses giraven entorn de “xafardeigs, al·lots o roba”.
Per promoure el debat, els joves hagueren de valorar diverses afirmacions, com “si estim algú, li ho he de contar tot”, “l’amor és l’única cosa necessària en la relació entre dues persones”, “la gelosia és una prova d’amor”, “si no m’agrada alguna cosa de la meva parella, la hi he de fer canviar”, “el feminisme és cosa de dones” i “es pot maltractar algú que s’estima”.
Aquí va ser quan els alumnes varen poder dir-hi la seva, amb opinions de tota mena que deixaven entreveure el tipus d’educació que reben a casa. El tema de la gelosia va ser un dels que més debat va provocar entre els joves. “La gelosia és inseguretat de la persona”, va dir una alumna. “Va en contra de la confiança”, va dir un altre.
Però, malgrat que semblava que tenien clar que la gelosia no té cabuda en una relació, molts d’ells pensaven que hi ha una gelosia “bona” i una altra de “dolenta”. “La gelosia pot ser una mostra d’amor, però no t’has de passar”, va dir una de les al·lotes. “Si tens parella i notes que es posa gelosa, t’agrada”, es va sentir en una altra classe. “Quan demostres que t’importa algú, la gelosia és bona”, sentencià una companya de l’anterior. Alguns altres alumnes donaren una versió oposada a aquesta concepció d’una gelosia “bona”. “Tota gelosia és dolenta. Quan hi ha gelosia, és que penses que l’altra persona és de la teva propietat”, va dir un jove.
Quant al feminisme, el llistó va quedar ben amunt a l’IES Sineu. “El feminisme defensa la igualtat entre homes i dones”, va dir un alumne. “I per què es diu precisament ‘feminisme’?”, va demanar un altre, a qui Urbano va explicar que aquest nom és degut al fet que “són elles les que pateixen la desigualtat”. De cop i volta, un al·lot molt implicat en el debat va acabar de donar llum a la cosa: “El feminisme lluita contra el masclisme, però la paraula oposada a masclisme és femellisme. Tots els homes haurien de ser feministes”, va sentenciar amb autoritat. Enrique va assentir amb el cap, gratament sorprès. “Es nota molt quan els alumnes reben una educació igualitària a casa i els pares es preocupen d’aquests temes”, va dir visiblement satisfet.